Springen naar inhoud

Titratie oxaalzuur

• Log in om te kunnen reageren

Lori

Lori

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 16:51

Hey,

In mijn practicumnota's staat dat oxaalzuur enkel als 2-waardig zuur rechtstreeks titreerbaar is met eindpunt detectie dmv zuurgevoelige indicatoren.
Ik begrijp echter niet goed waarom dit zo is?
Heeft het iets te maken met de pKa-waarden?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bsfa

bsfa

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 november 2009 - 21:47

Je hebt nog geen antwoord gekregen. Ik zal een poging doen, maar 't is wat weggezakt dus je zult zelf goed moeten controleren of 't zo in elkaar zit.

Oxaalzuur bestaat eigenlijk uit twee carbonzuur-groepen die met hun ruggen tegen elkaar zijn geplakt. Elk van die carbonzuur-groepen kan een proton afstaan. De eerste gaat er supergemakkelijk af. Met andere woorden, het spul is erg zuur. Als het oxaalzuur eenmaal een proton heeft afgestaan is het vervolgens negatief geladen. Dat tweede proton wil er dan ook een stuk minder gemakkelijk af, maar toch nog best wel goed. We hebben de volgende pKa waarden (wikipedia)

pKa1=1.27
pKa2=4.28

Bij een pH gelijk aan de pKa is de helft van de groepen geprotoneerd, en de andere helft is het proton kwijt. Op dat moment is is de buffering maximaal, dus bij de keuze van een indicator moet dat er maar niet een zijn die net daar zijn kleuromslag vertoont, want dan zie je er weinig van als je meer base toevoegt. Je wilt juist dat de pH snel verandert zodat de kleuromslag van de indicator groot is. Dat is op het buigpunt naar de tweede pKa.

Bij de tweede pKa buffert oxaalzuur ook weer, dus pas met nog meer base (zoals natronloog) toevoegen kom je voorbij 't buffergebied. Met 1-2 eenheden ben je daar uit. Dan hebben we het over een pH van 5-6. Dus, met een indicator die een kleuromslag vertoont in het zwak-zure gebied zit je goed. Je kunt er ook een pakken die bij pH 10 omslaat, maar dan zit je eigenlijk teveel base toe te voegen (en is oxaalzuur zijn protonen al lang kwijt) en wordt je titratie dus onnauwkeuriger.

Bert

Veranderd door bsfa, 25 november 2009 - 21:48

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 09:24

Het eerste equivalentiepunt (EP) is niet goed te zien omdat de eerste neutralisatiestap verloopt niet helemaal onafhankelijk van de tweede, omdat de pKa-waarden daarvoor te dicht bij elkaar liggen. Bij dit soort titraties maak je gebruik van het feit dat rond het EP de pH ineens sterk toeneemt. Dat zorgt voor de kleuromslag.

Bij oxaalzuur gaat die vlieger voor het eerste EP niet op. De pH neemt wel iets toe, maar je komt vrijwel meteen in het gebied terecht waarbij HC2O4- en C2O42- als buffer optreden. Daarna neemt de pH veel minder sterk toe.

Er is dus ook geen sprake van een situatie waarbij het toevoegen van 1 druppel base de pH zoveel doet stijgen dat de indicator volledig van kleur zal omslaan.

Probeer (voor wat meer inzicht) de waardes voor de pH in het eerste EP en de waardes van de pH waarbij HC2O4- en C2O42- als buffer optreden maar eens uit te rekenen voor bijvoorbeeld een 0.01 M oplossing van oxaalzuur.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Lori

Lori

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 21:07

Bedankt voor de reacties!
Maar ik snap het precies nog altijd niet goed.

Als ik de pH uitreken met het regeltje pH= pKa +/- 1 dan zou je dus bij de 2de pKa een maximale pH van 5,28 krijgen. Dit is in het zure milieu. Moet ik dan daarom een zuurgevoelige indicator gebruiken?

Maar als ik dan de pH bij het equivalentiepunt bereken dan kan bekom ik een pH van 9,09 (voor 0,01 M oxaalzuur) en dat is in het basisch milieu? want je berekent dit dan toch met formule pH voor sterke base(NaOH) en zwak zuur (Hox):
pH= 7 +(1/2)pKa +(1/2) Cs

Ik ben een beetje in de war? :s

Groetjes

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2009 - 11:13

Wat de pH is in het buffergebied is helemaal niet interessant voor een titratie. Je voegt base toe tot alle zuur is omgezet, op dat moment zit je in het equivalentiepunt. Je wil een indicator hebben die bij die pH omslaat.

Lori

Lori

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2009 - 15:10

Oei dan had ik precies niet goed begrepen wat een zuurgevoelige indicator was :s
Een zuurgevoelige indicator moet dus omslaan in basisch milieu?

Nog een vraagje; srr :s
De pH bij het eerste equivalentiepunt kan je toch niet berekenen als je daar geen kleuromslag kan zien?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8937 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2009 - 16:10

Je kunt hem niet meten c.q. bepalen, maar wel berekenen voor een gegeven molariteit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures