Inwendig product in euclidische ruimte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Inwendig product in euclidische ruimte

Gevolg 6.2.6 Onderstel dat E een n-dimensionale Euclidische ruimte is. Dan bestaat er een isomorfisme

f : E -> Rn die het inwendig product in E omzet in het standaardinwendig product op

Rn.

Bewijs. Neem een orthonormale basis van E, en neem voor f de afbeelding die een vector afbeeldt

op de coördinaten tenopzichte van deze orthonormale basis.
Ik vraag me af wat deze stelling nu net inhoudt. Dat een willekeurig inwendig product wordt omgezet in het standaard inwendig product? Wat is de reikwijdte van deze stelling?

Bovendien: waar wordt er bewezen dat het om een isomorfisme gaat? (Ik denk dat dat zo is omdat het een coördinaatafbeelding is, en coördinaten zijn uniek bepaald, maar zeker ben ik niet).

Kan iemand hier wat meer over vertellen? Dank bij voorbaat!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inwendig product in euclidische ruimte

Ik vraag me af wat deze stelling nu net inhoudt. Dat een willekeurig inwendig product wordt omgezet in het standaard inwendig product? Wat is de reikwijdte van deze stelling?
Wat bedoel je met "reikwijdte"?
Bovendien: waar wordt er bewezen dat het om een isomorfisme gaat? (Ik denk dat dat zo is omdat het een coördinaatafbeelding is, en coördinaten zijn uniek bepaald, maar zeker ben ik niet).
Dat klopt, de coördinaten ten opzichte van een basis van een vectorruimte, zijn uniek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Inwendig product in euclidische ruimte

TD schreef:Wat bedoel je met "reikwijdte"?

Dat klopt, de coördinaten ten opzichte van een basis van een vectorruimte, zijn uniek.
Bedankt!

Reikwijdte: ik kan mij de onmiddellijke gevolgen van de stelling niet indenken, het blijft wat abstract voor me.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inwendig product in euclidische ruimte

Je hebt eerder al gezien dat elke n-dimensionale vectorruimte (hoe "exotisch" ook) isomorf is met Rn en daardoor kunnen we elk element uit een willekeurige vectorruimte ook steeds identificeren met zijn (unieke) coördinaten ten opzichte van een basis (bv. de standaardbasis) in Rn, via het isomorfisme.

Daarna heb je inwendige producten ingevoerd en vectorruimtes voorzien van zo een inwendig product. Ook hier kunnen die zo exotisch zijn als je wil, je kan via een isomorfisme steeds naar Rn en daar met het standaard inwendig product werken.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Inwendig product in euclidische ruimte

Begrepen!

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Inwendig product in euclidische ruimte

Het is overigens niet zo dat alle stellingen die je bewijst, ook een duidelijk nut zouden hebben :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer