Springen naar inhoud

Bacterien bestuderen, hoe?:-k

• Log in om te kunnen reageren

steefann

steefann

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 00:04

Goedenavond,

Puur uit intresse voor dat wereldje dat wij niet zien vraag ik me af: Wat zou ik nodig hebben om bacterien,protisten,archaea te bestuderen? Wat voor microscoop? Wat voor vergroting? Speciale techniek?

-Hoe kom je voor een beetje schappelijke prijs aan een microscoop om zulke recreatatieve onderzoekjes te verrichten?

Bedankt alvast!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 november 2009 - 01:18

Wil je deze organismen simpelweg zichtbaar hebben als 1 cellig organisme, of wil je ze daadwerkelijk bestuderen (dzw, experimenten doen om dingen over deze organismen te ontdekken)?

Je zou dan snel bij dergelijke microscopen uit komen.

Zelf ben ik een groot voorstander van Zeiss en Leika microscopen. Lees voor de aardigheid ook eens dit artikel. Zoals je ook in dat artikel kan lezen is een tweedehands Zeiss microscoop vaak de beste optie voor een hobbyist. Simpelweg een google search doen naar tweedehands microscopen zou voldoende hits moeten geven.

Je zou dan bij
dergelijke en zulke microscopen uitkomen. Echter als je ergens een fysieke winkel kan vinden waar tweedehands microscopen worden verkocht dan zou ik je aanraden om daar naar toe te gaan. Daar kunnen ze je de juiste informatie en tips geven die bij jou specifieke microscoop van toepassing zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 november 2009 - 02:00

Als je deze organismen goed wilt kunnen zien onder een microscoop, zorg er dan voor dat je een fase-contrastmicroscoop kiest.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

steefann

steefann

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2009 - 23:11

Iemand trouwens enige ervaring met die Bresser Optik LCD microscoop?

steefann

steefann

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2009 - 23:29

Iemand trouwens enige ervaring met die Bresser Optik LCD microscoop?
Zal wel niets zijn:P

Maar..

Wat zou dit zijn?
http://www.microscoo...microscoop.html

of

http://www.microscoo...microscoop.html

of

http://www.microscoo...microscoop.html IN COMBINATIE MET http://link.marktplaats.nl/295700107

Kan dat laatste uberhaupt?

Alles gericht op microorganismen! Help me een handje aub! Ik wil liefst geen 500E uitgeven, het is maar een start aan een hobby!

alvast heel erg bedankt

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2009 - 16:10

De enige tip die ik je kan geven, koop liever voor die 200-300 euro een goede tweedehands microscoop. Bresser microscopen heb ik geen ervaring mee. Persoonlijk ben ik -zoals eerder gezegd- een groot voorstander van leika en zeiss.
"Meep meep meep." Beaker

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2009 - 12:37

Ik weet dat ik ooit een microscoop gehad heb, een of ander simpel ding met een spiegel en een lampje .. deed het best "aardig" voor pantoffeldiertjes enzo..

Ik heb later zelf ooit een microscoop gemaakt met een druppel water en nog wat dingen .. zelfs dat werkte, ik weet alleen niet meer hoe het ging :eusa_whistle:

Ik zou wel eens willen weten wat een goede en goedkope microscoop is.. gewoon een simpel ding .. liefst waar een camera op kan (canon)

Aries

Aries

• >25 berichten
  • 83 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 december 2009 - 13:12

Ik weet dat ik ooit een microscoop gehad heb, een of ander simpel ding met een spiegel en een lampje .. deed het best "aardig" voor pantoffeldiertjes enzo..

Ik heb later zelf ooit een microscoop gemaakt met een druppel water en nog wat dingen .. zelfs dat werkte, ik weet alleen niet meer hoe het ging :eusa_whistle:

Ik zou wel eens willen weten wat een goede en goedkope microscoop is.. gewoon een simpel ding .. liefst waar een camera op kan (canon)

EDIT: hier staat een microscoop om zelf te bouwen

http://www.funsci.co...omp1/ucomp1.htm

stoer ding .. vooral die van plexiglas.. een behuizing van koper of messing zou ook erg mooi zijn , ja ik heb wat met steampunk ](*,)

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 december 2009 - 17:12

hoewel zo'n microscoop verrassend goed werkt, is het bijna identiek aan de eerste microscopen van van Leeuwenhoek. Als je echt enigsinds serieus bezig wil gaan met microscopie dan is dit geen goede optie, als bouwprojectje kan het leuk zijn, maar om er nu ook daadwerkelijk gebruik van te gaan maken lijkt me niks.

Een microscoop waar een camera op kan is al geen 'simpel' ding meer. Natuurlijk heb je verschillende soorten cameras, waarbij het makkelijkste systeem er een is waar je een camera direct op een oculair zet. Hier ben ik zelf absoluut geen voorstander van. Je kan dan namelijk lang niet zo veel manipulaties met beeldintensiteit, gain, off-set etc. uitvoeren. Tevens zal het focussen lastiger zijn wanneer je je focus niet direct via het beeld van je camera kan bepalen. Als laatste, een camera op de microscoop is perfect getuned voor je microscoop waar deze bij hoort, natuurlijk kan je een andere gebruiken, maar er zit niet voor niks een specifieke camera bij...

Je kan je camera wel aanpassen voor gebruik bij een microscoop. Kijk daarvoor even op de site van Zeiss

Verder, de amateur/student/simpele en robuste microscoop van Zeiss is de primo star. Deze is in tien verschillende varianten verkrijgbaar. Een phototube (om je camera op aan te sluiten) en phasecontrast zijn dingen die zeker het overwegen waard zijn. Als je als enige met deze scope werkt dan is een led lamp niet noodzakelijk, vooral als er hele dagen met een scope word gewerkt dan zou dit echt nuttig zijn. Dat zie ik 1 persoon nog niet zo snel doen.
"Meep meep meep." Beaker

Yvan_be

Yvan_be

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 december 2009 - 18:39

Hallo allen,

hoewel ik zelf erg graag werk met het groter professioneel materieel dat ik in de loop der jaren verzameld heb (Reichert Zetopan en Neopan, Zeiss Standard, Leitz Laborlux enz...) wil ik toch ook graag een lans breken voor het eenvoudige recht kantelbare statief, voor zover het een goed fabrikaat in goede toestand betreft.

Dergelijke rechte kantelbare statieven zijn gedurende vele decennia gebruikt geweest en hebben hun kwaliteiten ruimschoots bewezen. Ze zijn tweedehands erg goedkoop, (nogal) eenvoudig van constructie waardoor er minder mis kan gaan en als er iets misgaat is de kans op herstelling groter. In tegenstelling tot wat men geneigd is te denken is de beeldkwaliteit van deze toestellen niet minder dan die van de grote microscopen, voor zover vergelijkbare optiek wordt gebruikt. Met wat knutselwerk kunnen er goed bruikbare microfoto's mee gemaakt worden, zie voor voorbeelden één van mijn picasapagina's: http://picasaweb.goo...oudigeMiddelen#

De Olympus GB is zo'n microscoop die regelmatig aangeboden wordt op Ebay en Marktplaats. De prijs is doorgaans matig (€ 100 voor een compleet toestel in goede staat is een redelijke prijs). Een extra voordeel van dit model is dat de condensorhouder in hoogte verstelbaar en centreerbaar is èn dat sommige fasecontrastcondensors van Zeiss erin passen. Zo heeft men voor weinig geld meteen ook een prima fasecontrastmicroscoop, wat erg nuttig is voor de studie van de levende have.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 december 2009 - 21:51

Dat zijn zeker alleraardige foto's (klein detail is dat ik een schaal verdeling mis). Ik ben niet de beste persoon om iemand te adviseren op een specifieke microscoop. Zelf ben ik hier hobbymatig juist helemaal niet mee bezig, maar eerder op een profesioneel niveau.

Het beste advies wat ik aan steefann kan geven is om duidelijk te kijken voor jezelf wat je wilt kunnen zien en wat je budget is, daarna kan je pas gaan kijken of je met een realistische doelstelling te maken hebt. Alleen kijken naar bacterien en de globale structuur van deze zien of kijken naar het subcellulaire kan in hetzelfde organisme maar daar is een heel andere soort scope voor nodig. probeer dus eerst voor jezelf duidelijk te maken wat je precies wilt zien. Hierdoor verklein je de kans op een miskoop.
"Meep meep meep." Beaker

skywatcher

skywatcher

• >1k berichten
  • 1010 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 december 2009 - 14:40

Het nadeel dat ik dan weer zie bij een kantelbaar statief is dat een zware camera invloed kan hebben op de scherpstelling .
De scherpstelling gebeurd immers door objectief en camera (en/of oculair ) naar boven of naar beneden te draaien.
Op marktplaats is momenteel een Zeiss standard 14 voor een zeer schappelijke prijs aangeboden .

Als je deze organismen goed wilt kunnen zien onder een microscoop, zorg er dan voor dat je een fase-contrastmicroscoop kiest.

Dit is mijns inziens dan weer een volgende stap .
Voor een beginner is het al "lastig" genoeg om de juiste objectieven en oculairs bij elkaar te kiezen en een juiste belichting is ook niet te onderschatten .
Edit : misschien dat sommigen wat aan onderstaande link hebben .
http://www.olympusmi...my/anatomy.html

Veranderd door skywatcher, 30 december 2009 - 14:43

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures