Moment, twee kinderen op een wip

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Moment, twee kinderen op een wip

Hallo ik heb een vraag over natuurkunde;

Er zijn 2 kinderen die op een wip zitten. Links zit kind A en weegt 45 kilo, rechts zit kind B en weegt 35 kilo. De wip is 320 cm. Er van uitgaande dat er evenwicht is (moment=o), hoe kan ik dan berekenen waar het scharnierpunt moet zitten?

bvd! :eusa_whistle:

Berichten: 114

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Als je met wiskunde iets moet uitrekenen, bijvoorbeeld de lengte van de lange zijde van een rechthoekige driehoek m.b.v. de stelling van Pythagoras, dan noem geef je die onbekende lengte een naam, bijvoorbeeld x, en gaat dan een formule gebruiken om x uit te rekenen.

Hier moet jij zelf de vergelijkingen op gaan stellen.

Je weet de formule om een moment te berekenen.

Je weet ook dat twee momenten aan elkaar gelijk moeten zijn, dus daar heb je nog een vergelijking die je op kunt stellen.

Je weet dat de totale lengte van de wip uit twee stukken is opgebouwd.

Succes.

Bert

Berichten: 10

Re: Moment, twee kinderen op een wip

@ Bert, bedankt voor de snelle reactie!

Ja dat van die x is mij duidelijk. Nou heb je dus de formule voor het moment nl; Kracht x Arm.

Maar als ik dan een vergelijking op stel krijg je: momentrechts=momentlinks en dan zou ik daar de arm in een x kunnen weergeven. Maar hoe betrek ik de 320 cm hier nou in?

bvd!

Berichten: 114

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Je hebt twee armen. De ene noem je x, en de andere noem je y. Kun je een formule bedenken voor de totale lengte van de armen?

Bert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Dag M_PSV, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] DEKKENDE TITEL

Geef in je titel een zo dekkend mogelijke omschrijving van je vraagstelling

Maak in een paar woorden duidelijk waar het over gaat. Je kunt wel duizend onderwerpen verzinnen met als titel [natuurkunde]mechanica, en die vindt dus niemand meer terug. [natuurkunde]bungee-jump is dan bijvoorbeeld duidelijker en maakt je topic herkenbaarder


[/td]</table>
We hebben nu je titel even aangepast. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Ja: Rx + Ry = 320 cm. Maar dan snap ik niet hoe ik daaruit het schnarnierpunt zou moeten berekenen? :eusa_whistle:

Berichten: 2.746

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Ja: Rx + Ry = 320 cm. Maar dan snap ik niet hoe ik daaruit het schnarnierpunt zou moeten berekenen? :eusa_whistle:
om het scharnierpunt vast te leggen, moet je enkel die x uitrekenen he. Dat is de afstand van het scharnierpunt tot 1 van de uiteinden.

Als je helemaal tilt slaat, stelt dan gewoon het momentenevenwicht op, en kijk wat je nog als onbekende(n) hebt, en zet het dan hier. (maak eventueel een tekening)

Berichten: 114

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Je schreef: "momentrechts=momentlinks"

En schrijf dat nu eens als een vergelijking, met de bekende waarden van de gewichten en de variabelennamen die je aan de lengtes hebt geschreven. En combineer vervolgens die vergelijking met de vergelijking uit je post van 22:40.

Bert

Berichten: 10

Re: Moment, twee kinderen op een wip

stoker schreef:om het scharnierpunt vast te leggen, moet je enkel die x uitrekenen he. Dat is de afstand van het scharnierpunt tot 1 van de uiteinden.

Als je helemaal tilt slaat, stelt dan gewoon het momentenevenwicht op, en kijk wat je nog als onbekende(n) hebt, en zet het dan hier. (maak eventueel een tekening)
Momentenwet:

Rx*F = Ry*F --> Rx(45*9.81N)=Ry(35*9.81N) --> 441,45*Rx = 343,35*Ry

Hoe kan ik dit nu weer combineren met de vergelijking Rx + Ry = 320 cm?

Melvin

Berichten: 114

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Als ik jou nou de volgende vergelijkingen geef, kun jij die dan oplossen?

2*x = 5*y

x+y=7

Vast wel. Jouw vergelijkingen zijn precies 't zelfde, alleen de getallen zijn wat ingewikkelder en de variabelennamen zijn wat anders.

Bert

Berichten: 2.746

Re: Moment, twee kinderen op een wip

je had zelfs nooit met Ry moeten werken, maar gewoon met 320-Rx

om het nu uit te rekenen vervang je gewoon Ry in je evenwicht door 320-Rx

Berichten: 10

Re: Moment, twee kinderen op een wip

bsfa schreef:Als ik jou nou de volgende vergelijkingen geef, kun jij die dan oplossen?

2*x = 5*y

x+y=7

Vast wel. Jouw vergelijkingen zijn precies 't zelfde, alleen de getallen zijn wat ingewikkelder en de variabelennamen zijn wat anders.

Bert
Ja!

441,45*Rx = 343,35*Ry

Rx + Ry = 320 cm --> Rx = 320-Ry --> 441,45(320-Ry) = 343,35*Ry --> Ry = 141264/784,8 --> Ry = 180 cm

Ry = 180 cm + Rx = 140 cm

Harstikke bedankt!

Melvin

Berichten: 114

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Hee, het scharnierpunt zit dus niet in het midden. Maar zit het scharnierpunt nu het dichtst bij het zware kind of het dichtst bij het lichte kind?

Alleen als je goniometrie hebt gehad. De wip is in horizontale stand in evenwicht. Maar wat als de wip nu onder een hoek staat (bijv. van 20 graden)? Zakt die dan door naar de lage kant, of gaat de wip weer horizontaal staan?

Bert

Berichten: 4.502

Re: Moment, twee kinderen op een wip

Als de plaatsen van de wip op het uiteinde zitten met de kinderen op die plaatsen en het scharnierpunt als normaal in het midden,is er met de genoemde gewichten van de kinderen geen evenwicht te bereiken.

Als er geen vast zitplaatsen zijn,is er voor elke willekeurige plaats van het zwaarste kind dus dichter bij het scharnierpunt dan het lichtere kind,een grote -ontelbare- hoeveelheid plaatsen te bedenken,35*x = 45*y,ook met een willekeurige draaiingshoek.

Bij een ongelijke maat-die niet normaal is- krijg je de oplossing van m_psv en bij nader inzien overeenkomend met de topic!

Reageer