Springen naar inhoud

Kosten drankspelletje

• Log in om te kunnen reageren

dtech

dtech

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2009 - 13:27

Hallo,

met onze jaarclub gaan wij binnenkort een activiteit organiseren. Nu is er bij dat evenement een soort "russische roullete" drankspelletje. Het werkt als volgt:
1. Er is een klapper pistool met een magazijn dat voor 1/6de gevuld is
2. Het magazijn wordt er willekeurig ingedaan
3. Iemand betaald x euro, en mag de trekker overhalen
4. Als het pistool afgaat, moet hij het drankje atten. Als het niet afgaat moet hij of iemand anders stap 3 herhalen.

Niet zo moeilijk dus. Nu is mijn enige punt dat we niet echt hoeven/willen maken, maar zeker geen verlies willen maken. Daarom wilde ik uitrekenen wat we bij een drankje van p euro zouden moeten vragen voor x.

Mijn berekening is als volgt:

LaTeX
Mijn conclusie hieruit is dat je gemiddeld 3.5 keer de inleg krijgt uit het spel mijn idee was dus dat als we de prijs van het drankje door drie delen we waarschijnlijk geen verlies draaien.
Al het drankje €1,50 kost zou het dus €0,50 kosten om het spel ermee te spelen.

Klopt dit? of doe ik iets verkeerd? En om het leuk en leerzaam te maken: weet iemand hoe uit te rekenen is wat de kans is dat we verlies maken als bijv. 25 mensen het spel spelen?

Veranderd door dtech, 27 november 2009 - 13:34

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2009 - 13:54

Ik moet hoogdringend mijn cursus statistiek eens hernemen, maar als ik het even snel overzie, is je berekening niet juist. Die 1, 2, 3, 4, 5, 6 zijn zogezegd de plaatsen in het magazijn. Vergelijk met een dobbelsteen: als je een oneindig aantal keer zou gooien is de gemiddelde van alle worpen 3.5. Die waarde bestaat hier niet, en er is ook geen corresponderende plaats in het magazijn.

Ik denk dat het veel simpeler is: als je spel mooi random is, dan is de kans dat het pistool afgaat gewoon 1/6. Dus je zou de prijs van het drankje door 6 moeten kunnen delen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 november 2009 - 14:02

Wat dtech zegt is wel degelijk correct: het verwachte aantal trekker-overhalingen is 3,5 (voor ypsilon: bij de 2de beurt is de kans dat het pistool 1/5, het magazijn wordt niet opnieuw gedraaid). Dus per drankje verwacht je dat 3,5x euro wordt gelegd. Dus als je de prijs door 3,5 deelt kom je er gemiddeld zonder winst of verlies vanaf. Deel je de prijs door 3 maak je gemiddeld genomen extra winst. Deel je de prijs door 6 maak je gemiddeld genomen verlies.

m00se

m00se

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 november 2009 - 15:47

Als ik het goed lees wordt het magazijn niet terug gerold iedere keer; in dat geval zal de "kogel" inderdaad gemiddeld de 3,5e keer komen.

Indien je echter wel iedere keer het magazijn terug draait (wat wel spannender is, anders weet je na de 5e keer zeker dat de 6e de kogel heeft), dan is de kans inderdaad telkens 1/6 zoals Ypsilon zegt.

Indien je de eerste optie neemt maak je inderdaad winst als je 1/3 van de prijs vraagt, indien je de tweede optie kiest dan kan je het goedkoper maken (minstens 1/6), maar zal het langer duren voor iedereen zat is :eusa_whistle:

dtech

dtech

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 13:39

Als ik het goed lees wordt het magazijn niet terug gerold iedere keer; in dat geval zal de "kogel" inderdaad gemiddeld de 3,5e keer komen.

Indien je echter wel iedere keer het magazijn terug draait (wat wel spannender is, anders weet je na de 5e keer zeker dat de 6e de kogel heeft), dan is de kans inderdaad telkens 1/6 zoals Ypsilon zegt.

Maar dat is nou juist de grap die het zo aantrekkelijk maakt ](*,). De eerste keer heb je weinig kans, maar je zal waarschijnlijk door blijven spelen omdat het steeds waarschijnlijker wordt dat je mag drinken. Of iemand doet het 2x en krijgt het niet: dan zal iemand anders snel zeggen: ja, doe mij die 3de keer maar.

Als ik het goed lees wordt het magazijn niet terug
Indien je de eerste optie neemt maak je inderdaad winst als je 1/3 van de prijs vraagt, indien je de tweede optie kiest dan kan je het goedkoper maken (minstens 1/6), maar zal het langer duren voor iedereen zat is :eusa_whistle:

Dat kan, maar vind ik toch een stuk minder leuk.

Veranderd door dtech, 28 november 2009 - 13:39

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures