Springen naar inhoud

Dromen

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 25 juli 2005 - 10:39

Stel iedereen in Nederland heeft een apparaat in zijn hersenen die dromen registreren en op internet zet in full-color met geluid.
De datum wanneer het gedroomd wordt staat erbij.
Nu gaan alle mensen ook surfen en de dromen bekijken van anderen.
En voila:
In een droom van een ander zie je jezelf lopen om boodschappen te doen bij de AH.
Je rekent af met een betaalpas.

Tot wat zal zoiets lijden???
Worden we slimmer?
Wordt je van je eigen dromen slimmer?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 10:48

Stel iedereen in Nederland heeft een apparaat in zijn hersenen die dromen registreren en op internet zet in full-color met geluid.
De datum wanneer het gedroomd wordt staat erbij.
Nu gaan alle mensen ook surfen en de dromen bekijken van anderen.
En voila:
In een droom van een ander zie je jezelf lopen om boodschappen te doen bij de AH.
Je rekent af met een betaalpas.

Tot wat zal zoiets lijden???
Worden we slimmer?
Wordt je van je eigen dromen slimmer?

Ik snap niet helemaal wat je vergelijking is met dromen en slimmer worden? omdat je jezelf ziet in iemand anders droom en betaalt met een betaalpas?.

Ik heb altijd begrepen dat dromen een fase is tijdens de slaap waarin je hersenen de boel probeert te archieveren c.q. te orderenen.

• Gast

Geplaatst op 25 juli 2005 - 11:04

a) Stel dat de gehele mensheid nooit een droom heeft gehad?
Waren we dan nu net zo ver gekomen?
Volgens mij niet.

b) Op internet kun je tegenwoordig in iemands huis kijken door een webcam.
Stel je ziet een inrichting en denk: verrek, zo kan het ook.
Jij past jouw interieur aan en familie komt op bezoek.
Die zeggen: zo dat heb je slim aangepakt.

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 11:36

Volgens mij droom je niet alleen om te archiveren wat je gedurende de dag hebt meegemaakt, maar volgens mij is het zo dat wanneer je droomt je onbewuste jou dingen probeert te vertellen. Zoals ook in andere discussies op dit forum uitgebreid ter sprake is gekomen, kun je dingen waarnemen en ervaren zonder je daarvan bewust te zijn. Dit betekent dat die informatie ergens in je hersenen is opgeslagen zonder dat jij daar weet van hebt. Wanneer je droomt probeert jouw onbewuste, volgens mij, deze informatie te ordenen en wanneer nodig in je bewustzijn te brengen. Ik denk dus zeker dat we slimmer worden van onze eigen dromen.

Ik denk alleen wel dat jouw dromen alleen informatief en nuttig zijn voor jou persoonlijk en dat anderen niet veel wijzer worden van jouw droom.
Ter vergelijking: als persoon A aan persoon A1 vraagt hoe je een kast in elkaar zet en persoon B vraagt aan persoon B1 hoe je je belastingformulieren moet invullen, dan heeft het weinig zin dat persoon A zijn antwoord krijgt van persoon B1, aangezien die antwoord zou geven op de verkeerde vraag.

Tenzij je er natuurlijk vanuit gaat dat de onbewusten van alle mensen met elkaar in verband staan en dan kom je weer op de vraag of alle mensen deel uit maken van één geheel.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper

• Gast

Geplaatst op 25 juli 2005 - 13:23

Dan maken we er een zoekmachine bij waarbij je een item kunt intypen...
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk omtrent welk woord dan wordt ingetypt.

Stel ik type in: vliegdromen
Dan bekom ik een lijst van mensen en datums van vliegdromen.
Ik ga surfen en vind wat van mijn gading en ga lekker meevliegen.
Ik wordt dan wijzer omdat ik dan zaken vanuit een ander oogpunt zie.

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 18:17

Dan maken we er een zoekmachine bij waarbij je een item kunt intypen...
Ik zal maar niet schrijven wat ik denk omtrent welk woord dan wordt ingetypt.

Stel ik type in: vliegdromen
Dan bekom ik een lijst van mensen en datums van vliegdromen.
Ik ga surfen en vind wat van mijn gading en ga lekker meevliegen.
Ik wordt dan wijzer omdat ik dan zaken vanuit een ander oogpunt zie.

:shock: De creatieve geest heeft een oplossing voor alles! Toch denk ik niet dat het de oplossing is voor de dingen die ik in mijn eerdere post noemde, ook vanwege het symbolische karakter van dromen. Het zou wel interessant zijn, maar of je er wijzer van wordt te weten wat een ander ziet op zijn vliegreis... Misschien wil het onbewuste van die persoon hem of haar wel vertellen dat hij of zij eigenlijk heel eenzaam is en dan zie je misschien een enorme, kale vlakte. Wanneer de dromer zelf voldoende in contact staat met zijn onbewuste zal hij of zij zich misschien realiseren dat het verstandig is om wat meer de deur uit te gaan, maar wat zou jij als meelifter daarvan leren? Ook is het volgens mij zo dat de emoties die iemand tijdens een droom ervaart heel belangrijk zijn voor de boodschap die de dromer moet krijgen. Wanneer je droomt dat je naakt door de stad loopt en je voelt je tijdens die droom heel gelukkig, dan betekent dat iets heel anders dan wanneer je je tijdens die droom angstig voelt. Als de dromer aantrekkelijk is, zal je er misschien van genieten om mee te liften, maar wat je er nou van leert... Je dromen zijn dus heel persoonlijk.
Ben wel heel benieuwd naar wat je eigenlijk in je zoekmachine had willen intypen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'
K.R. Popper

• Gast

Geplaatst op 25 juli 2005 - 20:49

Mijn eigen naam.

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 21:54

Uit narcistisch oogpunt, pure nieuwsgierigheid of ben je gewoon verliefd en wil je weten of die ene speciale persoon ook van jou droomt?
K.R. Popper

• Gast

Geplaatst op 25 juli 2005 - 22:38

Ten eerste kan ik dan in mijn eigen Galerij van Dromen kijken.
Ik heb dromen die ik zeer zeker terug wil zien.
En ik wil ook wil eens zie hoe anderen mensen dromen waarin ik een rol speel.
(natuurlijk de meiden hee)

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 23:01

Aha... nu komt de aap uit de mouw :wink:
K.R. Popper

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juli 2005 - 01:32

Stel dat dit er allemaal van komt, dan heeft men te maken met een inbreuk op de privacy als nooit te voren.
"Meep meep meep." Beaker

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2005 - 16:11

Ik ben er compleet op tegen. Het is gewoon onaanvaardbaar als je weet dat het meeste gedroomde onderwerp bij mannen sexuele ervaringen zijn.

Vrouwen dromen meestal van hun werk of van school maar ook zij zullen dromen hebben die beter niet openbaar worden gemaakt. Anders kan je ook cameras in slaapkamers ophangen om mensen kennis bij te brengen!

ConocimientA

ConocimientA

• >250 berichten
  • 321 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juli 2005 - 20:20

Aangezien dromen symbolisch zijn, kun je door het bekijken van andermans dromen nooit werkelijk iets ontdekken over de dromer. Wat jij droomt is alleen representatief voor de werkelijkheid als je ook de betekenis van de droom weet. Daarom is het alleen bekijken van dromen volgens mij geen inbreuk op de privacy. Je loopt alleen het risico dat mensen zich dit niet zullen realiseren wanneer ze de dromen van anderen bekijken en de dromen letterlijk zullen uitleggen, maar aangezien de meest machtige personen de meest bizarre dromen kunnen hebben zal deze manier van dromen uitleggen dan al snel de kop in worden gedrukt.
K.R. Popper

• Gast

Geplaatst op 27 juli 2005 - 22:16

Ik droom soms symbolische dromen...
maar soms zijn ze zo echt dat als je wakker wordt je wel even schrikt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2005 - 01:29

Dromen belichamen het innerlijk van een persoon (mijn mening) iig dat wat je bezig houd. Om hier inbreuk op te maken vind ik 10 keer zo er dan wanneer er overal camera's op worden gehangen. Ik zie het dan ook zeker wel als een inbreuk op de privacy hoewel je het niet als iets concreets kan zien.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures