Springen naar inhoud

Zou je bij iemand die een sterk gedaalde hartslag krijgt, adrenaline kunnen inspuiten?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

*_gast_Jannemann_*

  • Gast

Geplaatst op 28 november 2009 - 14:43

Ik bedacht me, nadat ik mijn boeken had doorgelezen, als iemand (ineens) een gevaarlijk lage hartslag krijgt, bijvoorbeeld door een (ineens) grote hoeveelheid acetylcholine in het lichaam. Zou je dan diegene kunnen helpen met een adrenaline-injectie (bijv. een 'anapen' of 'epipen')? Of denk ik nou helemaal verkeerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2009 - 15:43

Een extreme bradycardie (lage hartslag) is inderdaad een indicatie om Adrenaline toe te dienen. Al garandeert dit niet dat dit effect zal hebben ťn is het daarbij ook erg belangrijk om de oorzaak van de extreme bradycardie na te gaan, zodat deze zo goed mogelijk oorzakelijk kan worden aangepakt (cardiaal probleem, anafylactische shock, massief bloedverlies ed.). Want in principe is er niet zomaar een reden voor het lichaam om massaal Acetylcholine vrij te zetten waardoor de hartslag gevaarlijk laag zou worden.
Er worden daarnaast vaak ook nog andere middelen toegediend, deels afhankelijk van de oorzaak van de extreme bradycardie en de andere begeleidende symptomen.
Verder hangt het bv. ook af of de patiŽnt hemodynamisch stabiel is.

zie bijvoorbeeld: http://bestpractice....ep-by-step.html

Dido

Veranderd door Dido, 28 november 2009 - 15:48

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

#3

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 19:24

Een extreme bradycardie (lage hartslag) is inderdaad een indicatie om Adrenaline toe te dienen.


Volgens mij wordt alleen atropine gebruikt bij bradycardieen. Helemaal als de oorzaak een verhoogde parasympatische activiteit is wil je een parasympaticolyticum gebruiken zoals atropine ipv een betasympaticomimeticum zoals epinefrine.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#4

Dido

    Dido


  • >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2009 - 20:35

Volgens mij wordt alleen atropine gebruikt bij bradycardieen. Helemaal als de oorzaak een verhoogde parasympatische activiteit is wil je een parasympaticolyticum gebruiken zoals atropine ipv een betasympaticomimeticum zoals epinefrine.

Atropine is inderdaad vaak de eerste keuze. Maar ook Adrenaline wordt toegediend. In het volgende gaat het over ritmestoornissen:

De behandeling van een bradycardie wordt bepaald door de begeleidende symptomen: bij belangrijke hemodynamische weerslag (vb hypotensie met een bleoodruk lager dan 90mmHG systolisch, extreme bradycardie met een pols lager dan 40 per minuut, hartfalen) of bij optreden van ventriculaire aritmie is het aangewezen de patiŽnten zo snel mogelijk te behandelen. Indien de patiŽnt geen tekenen van hemodynamische instabiliteit vertoont maar op het ECG wel een totaal AV-blok, een Mobitz type II of pauzes langer dan 3 seconden toont moet de patiŽnt gemonitord worden, bij evolutie naar hemodynamische instabiliteit kan dan snel en adequaat ingegrepen worden. De optimale behandeling van een symptomatische bradycardie is een temporaire transveneuze pacemaker, deze kan niet steeds onmiddellijk geplaatst worden, als interimmaatregel kan men beroep doen op medicatie of een externe transthoracale Pacemaker (indien beschikbaar). Men start doorgaans met atropine (0,5mg IV te herhalen tot een maximale dosis van 3mg wat de vagolytische dosis is), indien atropine niet het beoogde resultaat geeft kan men dopamine (Dynatraģ) of adrenaline (Levorenineģ) in continu infuus geven. Het gebruik van Isoprenaline (Isuprelģ) voor deze indicatie wordt afgeraden: Isoproterenol is namelijk een sterke β-adrenerge agonist met uitgesproken inotrope en chronotrope effecten. Het doet het myocardiaal zuurstofverbruik toenemen en kan dus ischemie en aritmie verergeren bij patiŽnten met ischemich hartlijden. Indien het toch gebruikt wordt (vb wanneer atropine, adrenaline of dopamine falen en nog geen temporaire pacing voorhanden is) moet dat steeds met grote voorzichtigheid gebeuren en best zo kort mogelijk en aan een zo laag mogelijke dosis.

uit: praktische aanpak bij de aanpak van acute ritmestoornissen

Nu, ik heb niet echt uitgeweid in m'n vorige berichtje over wat je wanneer toedient, maar wat ik ergens heb proberen weer te geven is dat de bradycardie meestal maar 1 symptoom is, naast heel wat andere symptomen. En dat het geheel dan soms een aanpak met Adrenaline vraagt. Zo kan bradycardie ook voorkomen bij een ernstige anafylactische shock (in eerste instantie zie je vaak tachycardie). Op dat moment is Adrenaline geÔndiceerd. Natuurlijk zal die ook en vooral de ernstige hypotensie aanpakken die dan meestal optreedt, maar ook de bradycardie, als ťťn van de symptomen van het ganse plaatje 'anafylaxie' zal ook daarmee worden aangepakt.

Vandaar dus dat ik stelde dat Adrenaline een indicatie kan zijn voor bradycardie. Maar Atropine zal dit zeker nog vaker zijn, daarin heb je zeker gelijk.
De topicstarter beschreef ook:

bijvoorbeeld door een (ineens) grote hoeveelheid acetylcholine in het lichaam

En op die 'bijvoorbeeld' ben ik eigenlijk niet meer ingegaan. Wel op de bradycardie (los van de Acetylcholine). Maar in dit geval (bij een te hoog Acetylcholine gehalte met als gevolg een bradycardie) geef je inderdaad het best Atropine.

Dido

Veranderd door Dido, 28 november 2009 - 20:45

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures