Stoichiometrische berekening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Stoichiometrische berekening

Volgende vraag:

Men voegt 125 ml KCL-oplossing 0,350 M bij 225 ml AgNO3-oplossing 0, 270 M.

Bereken de massa AgCl die hierbij ontstaat.

Bereken de massa AgNO3 en KCL die overblijft aan het einde van de reactie.

Reactie: KCL + AgNO3 ---> AgCl + KNO3

Ik bereken dus eerst het aantal mol KCL door 0,350 mol/l te vermenigvildigen met 0,125 l = 0,04375 mol

KCL + AgNO3 ---> AgCl + KNO3

In de reactievergelijking hebben zijn de molhoeveelheden allemaal 1 dus

0,04375 mol + 0,04375 mol --> 0,04375 mol + 0,04375 mol

de massa AgCl die ontstaat is dus (M.n = m) 0,04375mol. (108 + 35)g/mol= 6, 26 g AgCl

Klopt deze berekening en hoe bereken ik de massa van AgNO3 en KCL op het einde van de reactie?

Berichten: 114

Re: Stoichiometrische berekening

Twee opmerkingen vooraf

- Het is KCl (met een kleine l)

- Wees specifiek en noem alles bij zijn naam. Een regel als deze: 0,04375 mol + 0,04375 mol --> 0,04375 mol + 0,04375 mol helpt je niet om alles goed te begrijpen. En dat voor iemand met de meest verstandige gebruikersnaam die ik ooit heb gezien.

Goed, op weg naar je antwoord. Er zijn gegevens die je nog niet gebruikt hebt. In jouw reactie van

0,04375 mol KCl + 0,04375 mol AgNO3

heb je nog geen rekening gehouden met hoeveel mol AgNO3 er feitelijk aanwezig is. Daar wordt wel informatie over verschaft.

Bert

Berichten: 25

Re: Stoichiometrische berekening

Bedankt voor het snelle antwoord Bert!

Vreemd dat ik bij KCl altijd de l als hoofdletter had geschreven, terwijl ik AgCl wel altijd met kleine l had geschreven. :eusa_whistle:

Ik had er ook al aan gedacht om het aantal mol AgNO3( 0,0608 mol) te vinden maar ik had geen idee wat ik daarmee verder kon doen.

Nu begrijp ik hoe je de massa kan vinden na de reactie!

Je berekent eerst de massa wannneer AgNO3 0, 04375 mol bevat en dan wannneer het 0,0608 mol bevat, deze trek je dan af van mekaar. De massa van AgNO3 zou dan 2,89 g zijn.

Bij KCl is dat dan toch eenvoudig 0 g.

Zo klopt het toch?

Berichten: 114

Re: Stoichiometrische berekening

Ik zou eerst berekenen hoeveel mol ik van elk van de reactanten (dus KCl en AgNO3) heb. Je hebt keurig vastgesteld dat de molverhouding waarin ze reageren 1:1 is. Omdat de reactie van Cl- met Ag+ aflopend is, weet je dat van de reactant waar je het meeste van hebt nog wat overhoudt, terwijl de andere reactant helemaal opgaat. Probeer het eens met die aanpak.

Bert

PS Je schrijft in je tweede post alles heel mooi uit. Mijn complimenten. 't Lijkt meer werk, maar omdat je dingen beter begrijpt, scheelt 't je juist tijd met het maken van huiswerk (en een proefwerk). Het is net als zonder schoenen naar school lopen. Je bent geen tijd kwijt met het aantrekken, dus met blote voeten ben je eerder de deur uit. Maar pijnlijke en/of koude voeten zorgen ervoor dat je toch niet zo vlot kunt lopen waardoor je later aankomt dan wanneer je je schoenen wel meteen had aangetrokken.

Berichten: 25

Re: Stoichiometrische berekening

Bedoel je dat door het feit dat er een grotere hoeveelheid AgNO3 (225 ml) is dan KCl (125 ml) dat de KCl eerder 'verdwijnt' dan de AgNO3?

Zijn mijn antwoorden uit mijn vorige post dan fout?

Berichten: 114

Re: Stoichiometrische berekening

Of je antwoord goed of fout was is van ondergeschikt belang. Het gaat erom dat je jezelf een goede aanpak aanleert bij het oplossen van problemen. Als je dat kunt, dan kun je ook moeilijkere problemen aan.

Uit je twijfel blijkt dat je het nog wat beter kunt begrijpen dan je nu doet.

Uit je vraag "Bedoel je dat door het feit dat er een grotere hoeveelheid AgNO3 (225 ml) is dan KCl (125 ml) dat de KCl eerder 'verdwijnt' dan de AgNO3?" maak ik op dat je het begrip "mol" uit het oog kunt verliezen, terwijl je in samenhang met de reactievergelijking

KCl + AgNO3 ---> AgCl + KNO3

wel begrijpt dat je naar het aantal mol van de reactanten moet kijken en niet naar de volumina van de reactanten die je bij elkaar moet doen.

Dus, lees mijn vorige post nog even (met name de eerste twee regels). Van welke reactant heb je meer mol?

Bert

Berichten: 25

Re: Stoichiometrische berekening

De reactant AgNO3 heeft meer mol dan KCl, het is dus logisch dat de reactant KCl helemaal opgaat. Dat begrijp ik allemaal maar je berekent toch de overblijvende massa van AgNO3 door eerst de massa te berekenen voor 0,0608 mol en dan voor 0,04375 mol. Dat is dan toch de overblijvende massa voor AgNO3?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrische berekening

Volgens mij wordt er wat langs elkaar gepraat. Hieronder een volledige uitwerking.

KCl in: 0,125 L x 0,350 mol/L = 0,04375 mol

AgNO3 in : 0,225 L x 0,270 mol/L = 0,06075 mol

reactievergelijking:

KCl + AgNO3 ---> AgCl + KNO3

constatering: omdat alles 1:1 in deze reaktievergelijking staat,

zal er 0,06075-0,04375 = 0,017 mol AgNO3 overschieten. Dat komt overeen met 0,017 mol x 170 g/mol = 2,89 g AgNO3

zal er 0,04375 mol AgCl ontstaan. Dat komt overeen met 0,04375 mol x 143 g/mol = 6,26 g AgCl.

zal er 0 g KCl overblijven
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: Stoichiometrische berekening

(Je schrijft: "...door eerst de massa te berekenen voor 0,0608 mol en dan voor 0,04375 mol." Dat kan ik niet volgen. Er staan alleen getallen. En "de massa berekenen"??? Het draait bij reacties om molen, niet om massa's, concentraties, of volumina. Je rekent dus eerst je uitgangsgegevens om naar molen, en als dan weer terug).

Het aantal mol AgNO3 is 0.225 liter * 0.270 M = 0.0608 mol

Het aantal mol KCl is 0.125 liter * 0.350 M = 0.0438 mol.

Uit de reactievergelijking volgt dat AgNO3 en KCl in een molverhouding van 1:1 reageren. Omdat het aantal mol AgNO3 groter is dan het aantal mol KCl zal alle KCl reageren met een gelijk aantal mol 0.0438 mol AgNO3 en zal daarom 0.0608 mol (uitgangshoeveelheid) - 0,0438 mol (verbruikt door reactie met KCl) = 0.017 mol AgNO3 overblijven.

Ik heb hierboven gedaan wat ik zelf zei: Eerst de hoeveelheden in molen berekent. Dat kaliumchloride eerder op is heeft weinig te maken met het aantal milliliters. Als de concentratie kaliumchloride twee keer zo hoog was geweest was zilvernitraat eerder opgeweest, ondanks het feit dat er meer zilvernitraat-oplossing is (225 ml).

Bert

Berichten: 25

Re: Stoichiometrische berekening

Heel erg bedankt Jan en Bert!

Ik had me slecht uitgedrukt in mijn vorige post. Ik had dezelfde redenering gevolgd als jullie.

Berichten: 114

Re: Stoichiometrische berekening

Graag gedaan, kleine stapjes denker! :eusa_whistle:

Bert

Reageer