Isotherme expansie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Isotherme expansie

Hallo, we hebben een vraagstuk als opdracht gekregen voor scheikunde. Normaal gezien moesten we geen vraagstukken kunnen oplossen met integralen etc. (mits we dat in wiskunde nog niet hebben gezien). Nu onze leekracht scheikunde heeft ééntje opgegeven met integralen, wellicht een vergissing. (Waarom denk ik dat? De punten voor scheikunde van laatste toets waren zwak, om ons te helpen heeft ze op het einde van de les nog een snel een oefening aangeduid in onze boek, gewoon de 1ste die we in de les nog niet hebben voorbereid)

Het probleem is dat ik geen tijd meer heb om het aan de leerkracht te vragen... (we hebben ze afgelopen vrijdag gekregen en moeten het maandag indienen) Mits die laatste toets bij mij ook slecht was, wil ik absoluut noch punten halen. Ik zou jullie echter om hulp willen vragen.

Het vraagstuk:

In een cilinder met een inhoud van 5 liter bevindt zich een gas met een druk van 10 bar. Bij expansie moeten 11.5kJ worden toegevoerd om de temperatuur constant te houden. Bereken druk en volume aan het einde van de expansie.

Het is dus een isotherm proces, als ik even in mijn formularium ga kijken staan daar twee formules in, beide met integralen :-(. (Ik kan ze dus niet oplossen :-( ) De formules zijn:

Q = W = p.V.ln(V2/V1)

Q = W = m.Rs.T.ln(V2/V1)

We moeten sowieso één van die formules gebruiken, dat is bij de andere oefeningen van dit hoofdstuk ook zo. (De leerkracht had dit ons verteld)

Hopelijk willen / kunnen jullie mij helpen. Alvast bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Isotherme expansie

Dag Lorduh, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene
twee formules in, beide met integralen :-(. (Ik kan ze dus niet oplossen :-( ) De formules zijn:

Q = W = p.V.ln(V2/V1)

Q = W = m.Rs.T.ln(V2/V1)


Hierboven staan geen integralen (meer). De integralen zijn al opgelost en leveren bovenstaande formules, met daarin nog slechts natuurlijke logaritmen (ln)

http://www.docstoc.com/docs/15548389/Energ..._-Work-and-Mass

lorduh.gif
lorduh.gif (15.94 KiB) 600 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Isotherme expansie

Hallo,

Sorry dat ik de regels "niet zou nauw" heb genomen. Ik heb nu samen met een vriend wat zitten te puzzelen (want met 2 weet je meer dan alleen)

Omdat het nogal moeilijk is om alles uit te typen heb ik het even opgeschreven (hopelijk kunnen jullie het lezen) Zouden jullie dit eens kunnen bekijken en bekijken of de uitkomsten die wij hebben correct zijn? Alvast bedankt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Isotherme expansie

klopt volgens mij. Staat alleen wat vreemde (tussen?)getallen in in waar ik eerst niet doorkwam, en ergens onderaan reken je m³ nogal vreemd om in dm³ (maar omdat je er niet mee doorrekent heeft dat geen gevolgen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: Isotherme expansie

klopt volgens mij. Staat alleen wat vreemde (tussen?)getallen in in waar ik eerst niet doorkwam, en ergens onderaan reken je m³ nogal vreemd om in dm³ (maar omdat je er niet mee doorrekent heeft dat geen gevolgen).
dm³ heb ik gedaan voor de beduidende cijfers :-).

Bedankt voor de controle!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Isotherme expansie

dm³ heb ik gedaan voor de beduidende cijfers :-).
Hoezo? Bijv. 0,0076 m³ heeft evenveel significante cijfers als 7,6 L of als 7,6·10-3 m³.

En 0,0498... m³ is NIET hetzlfde als 0,49·10-3 dm³

Ten eerste gaat deze omrekening mis, ten tweede rond je verkeerd af.



Ten derde, het gegeven met het geringste aantal significante cijfers is 5 L, één significant cijfer dus (tenzij je je opgave wat slordig overnam hierboven) en dan is je significantie van je antwoord van het volume dus nog te ruim. Bij het antwoord van de druk kun je die "±" ook gerust weglaten. Het antwoord met één significant cijfer maakt al duidelijk dat het werkelijke antwoord ergens rond die 1 bar ligt, dat hoef je niet met een ± te benadrukken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer