Jodium verwijderen van geld

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Jodium verwijderen van geld

Op een briefje van Eur 200,- heeft mijn zoon jodium op laten vallen, waardoor nu het bankbiljet helemaal paars is geworden. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Berichten: 866

Re: Jodium verwijderen van geld

Als mij dat overkwam zou ik niet trachten het briefje te reinigen, uit vrees onherstelbare schade aan te richten. In belgië kan beschadigd geld in de nationale bank ingewisseld worden. Ik meen zelfs erg verbrande briefjes zijn nog door hen te herkennen. Ze zullen ook wel weten hoe een briefje er uitziet als het in een intelligente plofkoffer is beschadigd, in plaats van per ongeluk.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Jodium verwijderen van geld

In Nederland kan je ze gewoon inleveren bij de bank. Verbrand ook, alleen leggen ze dan het briefje op een soort millimeterpaper en kijken hoeveel procent er nog over is en dat percentage krijg je dan terug.

Met jodium is het net even anders. Dat reageert met zetmeel en dat zit er in papiergeld genoeg, papiergeld is namelijk van katoen gemaakt. Je kan het dus ook gewoon (wit)wassen. De bank kijkt alleen naar de echtheidskenmerken en die gaan niet allemaal verloren als het bewerkt is met jodium alleen bepaalde UV kenmerken kunnen wel verloren gaan. Als ze het niet vertouwen moet je naar DNB. Daar accepteren ze of arresteren ze je afhankelijk van de situatie.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 150

Re: Jodium verwijderen van geld

Jodium lost op in alcohol, dus in een glas met spiritus dat bankbiljet!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Jodium verwijderen van geld

In Nederland kan je ze gewoon inleveren bij de bank. Verbrand ook, alleen leggen ze dan het briefje op een soort millimeterpaper en kijken hoeveel procent er nog over is en dat percentage krijg je dan terug.


Meen je dat nou of is dit een grap??? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Jodium verwijderen van geld

Nee, het is geen grap. Dit doen ze omdat anders je een briefje in tweeen of meer stukjes zou kunnen scheuren en dan de randen een beetje branden en zo van 100 euro ietwat meer kan maken. Aldus Het Klokhuis.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Berichten: 866

Re: Jodium verwijderen van geld

Ik meen dat in Begië het nummer van het gedeeltelijk verbrande biljet nog leesbaar moet zijn, maar dat je dan wel het ganse bedrag krijgt. Dat vermijdt ook dat je met 2 stukjes verbrand biljet twee keer kan innen.

Reageer