Notatie afgekorte structuurformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Notatie afgekorte structuurformules

(Hele vraag gaat over VWO niveau)

Als je een structuur formule korter schrijft door bijvoorbeeld niet alle waterstof symbolen (H's) te tekenen, moet je dan bijvoorbeeld de N en de H2 van een aminegroep eventueel omdraai om aan te geven dat de N gebonden is aan de C?

Ik heb namelijk de neiging NH2-CH2-keten te schrijven, en volgens mijn antwoordenboek zou dat fout zijn. Zij noteren het als H2N-CH2-keten. Is dit een schoonheidsfoutje, of is dit een echt probleem in de structuurformule omdat je dan verkeerd aan zou geven hoe de volgorde in de keten zit?

Weet iemand of dit zo ook fout word gerekend in de VWO eindexamens?

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Notatie afgekorte structuurformules

de volgorde van de keten maakt niks uit, want je hebt je amine-groep aan een kant. wat wel uitmaakt, is als je het zo opschrijft, het net lijkt of een van de H-atomen een binding aangaat met het C-atoom. Of het fout gerekend wordt op je eindexamen zou ik niet weten, maar als het zo in je antwoordenboek staat, blijf het dan ook zo opschrijven, dan weet je in ieder geval dat je niet fout zit

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Notatie afgekorte structuurformules

jpstaman schreef:(Hele vraag gaat over VWO niveau)

Als je een structuur formule korter schrijft door bijvoorbeeld niet alle waterstof symbolen (H's) te tekenen, moet je dan bijvoorbeeld de N en de H2 van een aminegroep eventueel omdraai om aan te geven dat de N gebonden is aan de C?

Ik heb namelijk de neiging NH2-CH2-keten te schrijven, en volgens mijn antwoordenboek zou dat fout zijn. Zij noteren het als H2N-CH2-keten. Is dit een schoonheidsfoutje, of is dit een echt probleem in de structuurformule omdat je dan verkeerd aan zou geven hoe de volgorde in de keten zit?

Weet iemand of dit zo ook fout word gerekend in de VWO eindexamens?
Ik zou gewoon aanleren de structuur te tekenen zoals hij in werkelijkheid ook in elkaar steekt. Dus bijv. inderdaad H2N-CH3.

Bij een langere keten los je het probleem zo op:

H2N-(CH2)3-CH3

Daar staat hetzelfde als: H2N-CH2-CH2-CH2-CH3

Reageer