Springen naar inhoud

Welke elementen spelen een rol in het menselijk lichaam?

• Log in om te kunnen reageren

Stormbeest

Stormbeest

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 15:44

http://www.lenntech....ijk-lichaam.htm

Wat deze tabel echter niet weergeeft, is welke elementen ons lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Welke elementen hebben we nodig om in leven te blijven, en welke zijn overbodig voor ons lichaam?
Wij vergoeden nooit schade veroorzaakt of veregerd door wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door wijziging van de structuur van de atoomkern.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 15:57

Ik zou zeggen, zoek het op;

- zet een element om in het Engels (mangaan > manganese)
- zet er deficiency achter
- doe dit voor alle 'vage' elementen, de bovenste in het lijstje spreken voor zich neem ik aan.

Bijvoorbeeld:

(Mangaan) Manganese deficiency = http://en.wikipedia....ency_(medicine)
(Molybdeen) Molybdenum deficiency = http://www.wisegeek....-deficiency.htm
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 16:18

Voor zover ik weet zijn de volgende als hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk aangetoond:

H, C, N, O, Na, Mg, Si, P, S, Cl, K, Ca, V, Cr, Mn, Fe, Co, Ni, Cu, Zn, Se, Mo en I. Soms is de vereiste inname natuurlijk bijzonder klein en is een tekort bijna onmogelijk. Dit kan ook het belang van andere elementen maskeren, zoals mogelijk B en F. F verstevigt de tanden, maar het is natuurlijk wel mogelijk met iets minder stevige tanden te overleven en de toxiciteit van F kan tevens minder leuke effecten veroorzaken. Sommige tekorten zullen ook tot aandoeningen leiden die niet noodzakelijk dodelijk zijn, zodat de onmisbaarheid een beetje discutabel is. Andere zijn dan weer absoluut onontbeerlijk voor overleven, zoals onder meer alle niet-transitiemetalen die hierboven vermeld staan.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 september 2010 - 18:15

Zie ook sporenelementen.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 09:40

Zuurstof, koolstof, stikstof, zwavel, enz.enz. komen op atomair niveau niet voor in een mensenlichaam. Natuurlijk wel zeer veel in gebonden toestand, op moleculair niveau.
Op geneeskundig niveau is het onnuttig dus deze atomaire eigenschappen te verhandelen.

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 september 2010 - 10:03

Zuurstof, koolstof, stikstof, zwavel, enz.enz. komen op atomair niveau niet voor in een mensenlichaam. Natuurlijk wel zeer veel in gebonden toestand, op moleculair niveau.

Natuurlijk, maar het gaat ook helemaal niet over losse atomen. Enkel edelgassen en kwikdamp komen (in de atmosfeer) als mono-atomisch gas voor. Aangezien het menselijk lichaam hier voor het grootste deel niet uit bestaat lijkt me dit vrij logisch.

Op geneeskundig niveau is het onnuttig dus deze atomaire eigenschappen te verhandelen.

Waarom? Je mag toch weten dat je arm niet uit uranium bestaat?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 september 2010 - 10:12

Ja op pathologisch niveau, is ieder stofje wel meldenswaardig.
Ik zelf heb vorig jaar bijvoorbeeld 12 amalgaam-tandvullingen (bevat kwik), laten vervangen door, witte composiet-vullingen.
En dit omdat ik chronische lichte maagpijn had.
Daarna ben ik er ook van genezen !

Veranderd door Gelukkoos, 14 september 2010 - 10:13

Vorm & Ruimte // Vormgeving & Ruimtecreatie // Eigen vormgeving & Eigen ruimtecreatie

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 september 2010 - 15:47

hier zijn we denk ik een beetje atomen en moleculen door elkaar aan het gooien (nu maakt dat voor mono-atomische stoffen weinig uit), echter zuurstof zou ik toch zeker niet in dit rijtje willen plaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 07:20

hier zijn we denk ik een beetje atomen en moleculen door elkaar aan het gooien (nu maakt dat voor mono-atomische stoffen weinig uit), echter zuurstof zou ik toch zeker niet in dit rijtje willen plaatsen.

Klopt. Zuurstof komt in het menselijk lichaam in ongebonden moleculaire vorm voor. Zo maakt de oxidatieve fosforylering op het membraan van mitochondriŽn gebruik van zuurstof. Verder worden er onder pathologische of pathofysiologische omstandigheden reactieve zuurstof soorten gevormd (ReactiveOxygenSpecies) zoals: O2-, H2O2 en OH met vrij elektronenpaar.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 09:32

Even ter verduidelijking, O2 is een molecule . O2 wordt onderandere ook als dusdanig in het heamoglobine opgenomen.

Veranderd door Gelukkoos, 15 september 2010 - 09:34

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 10:22

Even ter verduidelijking, O2 is een molecule . O2 wordt onderandere ook als dusdanig in het heamoglobine opgenomen.

Natuurlijk is O2 een molecuul. De reactie was meer bedoelt op jouw reactie waarin je stelde dat de betreffende elementen niet op atomair niveau voorkomen. De bedoelde elementen zuurstof en stikstof komen Łberhaupt alleen diatomisch voor, dus dat was een beetje een open deur.
Verder begrijp ik niet waarom het nutteloos is atomaire eigenschappen over deze elementen te bestuderen. Atomaire eigenschappen vormen in het algemeen de basis voor moleculaire eigenschappen. Zo is kennis over elektronenconfiguratie en hybridisatie toch essentieel voor kennis over chemische bindingen waar ook in het menselijk lichaam. Een open deur van mijn kant.

Gelukkoos

Gelukkoos

• >250 berichten
  • 443 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 10:34

Ja zo weet je chemisch gezien alles van een mens.
Extra vraag: Mogen ionen, atoom genoemd worden, zoals Na+, en K+ ?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 september 2010 - 12:09

Kort antwoord: nee, de chemische eigenschappen van een ion zijn wezenlijk anders dan van het corresponderende atoom.
"Meep meep meep." Beaker

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2010 - 12:23

Ja zo weet je chemisch gezien alles van een mens.
Extra vraag: Mogen ionen, atoom genoemd worden, zoals Na+, en K+ ?

Men weet chemisch gezien nog lang niet alles van een mens. Was dat maar zo.
Men heeft sterke aanwijzingen dat de relatief uitgebreide aangenomen kennis over atomen en hun eigenschappen (kwantum mechanica) inderdaad juist is.

Ionen zijn ook atomen. Het verschil tussen een ion en een neutraal atoom is dat het ion een ongelijke verhouding tussen protonen en elektronen heeft. Hetgeen resulteert in deeltjes met een tekort aan elektronen (kationen) of een overschot aan elektronen (anionen).
Een atoom zal er altijd naar streven het buitenste orbitaal gevuld met elektronen te krijgen. Hoeveel dat er zijn hangt af van het aantal orbitalen, wat direct bepaald wordt door het aantal protonen.

Meer informatie vind je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atoom
http://nl.wikipedia....iki/Atoomnummer
http://nl.wikipedia....ulaire_orbitaal

lauwekoffie

lauwekoffie

• >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2010 - 08:15

Wouter_Masselink heeft gelijk. Atomen zijn ongelijk aan ionen, onder meer vanwege de reden die hij noemde.
De rest van mijn reactie is wel behoorlijk correct ](*,) .

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures