Springen naar inhoud

Zoemer af laten gaan met relais

• Log in om te kunnen reageren

sfire184

sfire184

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 16:14

Ik heb de volgende onderdelen:
1) Een 9v relais
2) Een 9v zoemer
3) Een reset knop (laat standaard dus geen stroom door, alleen wanneer die ingedrukt wordt)
4) Een aan/uit schakelaar
5) Een 9v spanningsbron (batterij)
6) Een berg kabels :eusa_whistle:

Hoe kan ik nu met deze onderdelen een zoemer af laten gaan, met de volgende eisen:
- Als er een contact gemaakt wordt moet het alarm afgaan.
- Als vervolgens het contact weer verbroken wordt, moet de zomer wel af blijven gaan.
- Pas wanneer er op de reset knop geduwd wordt, moet de zoemer stoppen moet zoemen

Alvast dank ](*,)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 november 2009 - 19:17

Hier moet je een z.g. ophangschakeling maken. Met de drukknop schakel je het relais in. Het contact van het relais schakelt niet alleen de zoemer in, maar ook zijn eigen spoel. Daardoor blijft de zaak bekrachtigd, ook als je de drukknop weer loslaat.
Met de schakelaar onderbreek je vervolgens de hele voeding, waardoor het relais afvalt en alles weer in de ruststand terugkomt.

sfire184

sfire184

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 22:16

Ik heb gegoogled naar 'ophangschakeling', maar kan niets vinden.
Heb je misschien een linkje of schema naar een ophangschakeling?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2009 - 00:03

Ik denk ook niet dat ophangschakeling de officiŽle term is. Misschien is overneemcontact een betere zoekterm.

Maar het komt er gewoon op neer dat je een contact van het relais parallel zet aan de drukknop. Dus na het loslaten van de drukknop blijft het relais op zijn eigen contact "hangen".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures