Bereken zonder rekenmachine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Bereken zonder rekenmachine

Goeieavond, ik heb hier een oefening waarbij staat dat je het zonder rekenmachine moet berekenen, dus

; " Bereken zonder rekenmachine ";

Ik heb eerst enkele stappen uitgewerkt, maar wat moet je daarna doen?, ik bedoel, je kent cos 22°30' en sin 22°30' toch niet uit je hoofd, hoe moet je het dan in hemelsnaam zonder rekenmachine berekenen?

Kan iemand alsjeblieft helpen?

Hartelijk Bedankt! :eusa_whistle:

Afbeelding

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

Al die waarden voor de hoek maken 't maar ingewikkeld. Vereenvoudig de formule eens voor jezelf door die 22o5 even te vervangen door x. En kijk dan eens goed naar de teller en de noemer van de breuk. Wat valt je op?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

oja ik snap het, het is eigenlijk zoo eenvoudig bedankt :eusa_whistle: , maar wat moet je met de rest doen?

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

Vertel eens? Wat zag je en waar leidde dat toe?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

De 2 gelijke "stukken" kun je wegschrappen, en heb je "1" als teller, en blijft er alleen

cos² 22°30'-2cos22°30'.sin22°30'+sin²22°30' over

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

Kun je die waarden voor cosinus en sinus echt niet uitrekenen?

Het hoeveelste deel van 90o is 22.5 graden? Met nog een vleugje Pythagoras, misschien?

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

bsfa schreef:Het hoeveelste deel van 90o is 22.5 graden? Met nog een vleugje Pythagoras, misschien?

Bert
90° / 22°30' = 0,6981 ??

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

30' betekent 30 boogminuten.

1 boogminuut is 1/60e graad.

Dus 30' is ..... graad.

En nu andersom 22o30'/90 is.....

Bert

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

maar je mag geen rekenmachine gebruiken dus kan je al die bewerkingen niet uitvoeren?!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereken zonder rekenmachine

mcfaker123 schreef:De 2 gelijke "stukken" kun je wegschrappen, en heb je "1" als teller, en blijft er alleen

cos² 22°30'-2cos22°30'.sin22°30'+sin²22°30' over
cos²x-2cosx·sin x+sin²x

zitten we niet veel te ingewikkeld te doen? Als ik de gonioformules uit BINAS tabel 36-4 er even naast leg vind ik zowel voor het rode deel als voor het blauwe deel van bovenstaande uitdrukking andere uitdrukkingen. En dan blijft er iets zó geweldig simpels over......

Hier is iemand aan het werk geweest die je de goniometrische formules wilde leren kennen en gebruiken. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

Jan van de Velde schreef:cos²x-2cosx·sin x+sin²x

zitten we niet veel te ingewikkeld te doen? Als ik de gonioformules uit BINAS tabel 36-4 er even naast leg vind ik zowel voor het rode deel als voor het blauwe deel van bovenstaande uitdrukking andere uitdrukkingen. En dan blijft er iets zó geweldig simpels over......

Hier is iemand aan het werk geweest die je de goniometrische formules wilde leren kennen en gebruiken. :eusa_whistle:
ja ;) , en dan wordt het zeker ;

1 - sin 45° = 1 - sin (pi/4) = 1- (√2/2) = (2-√2)/2

Danku beide ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Bereken zonder rekenmachine

ik heb denk ik toch ergens een fout gemaakt, want, ik kom niet hetzelfde antwoord uit als in de opgave indien berekend met de rekenmachine :eusa_whistle:

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

En zonder Binas:

30 boogminuten/60 = 0.5 graad

22o30' is dus 22.5 graad

22.5/90 = 1/4e van een hoek van 90 graden.

Voor een hoek van 45 graden weet ik dat de sinus en de cosinus even groot zijn. Voor een eenheidscirkel kan ik berekenen dat die elk 1/2 * √2 zijn.

22.5 is de helft van 45 graden. Dus is de sinus ook half zo groot, dus 1/4 maal √2. En dan maar invullen (en dat kan in je uitgangsformule).

Bert

Berichten: 114

Re: Bereken zonder rekenmachine

ik heb denk ik toch ergens een fout gemaakt, want, ik kom niet hetzelfde antwoord uit als in de opgave indien berekend met de rekenmachine :eusa_whistle:
Voer in post 1 de vermenigvuldiging in de noemer eens uit. Als die klopt, moet je de noemer van de bovenste vergelijking weer terugkrijgen.

Bert

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Bereken zonder rekenmachine

mcfaker123.gif
mcfaker123.gif (24.49 KiB) 3031 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer