Klopt nou wel of niet?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 1

Klopt nou wel of niet?

Een paar dingen die ik niet zeker weet, ene keer lees ik dit andere keer weer dat, wat klopt er van het rijtje hieronder wel en wat niet. Als het niet klopt wat is het dan wel. K wil nu weleens de juiste antwoorden weten.

1) De diameter van het heelal is 10 miljard lichtjaar groot.

2) Elk sterrenstelsel heeft 10*10^22 ( tot de macht 22 ) sterren.

3) Als je het heelal vanaf heeeel ver bekijkt is elk lichtpuntje dat je ziet niet een ster maar een sterrenstelsel.

4) Een pakhuis met de maten lxbxh = 37x37x37 kilometer met als enige inhoud 1 korreltje zand is de verhouding van het heelal m.b.t. lege ruimte en materie, waarbij de materie het korreltje zand is.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Klopt nou wel of niet?

1) De diameter van het heelal is 10 miljard lichtjaar groot.
Niet correct. We weten niet hoe groot het heelal is, het is mogelijks zelfs zo dat het heelal onbegrensd is.
2) Elk sterrenstelsel heeft 10*10^22 ( tot de macht 22 ) sterren.
Dat lijkt me straf, waarvan komt die uitspraak?
3) Als je het heelal vanaf heeeel ver bekijkt is elk lichtpuntje dat je ziet niet een ster maar een sterrenstelsel.
Er bestaat niet zoiets als 'heel ver van het heelal'. Je bevindt je altijd in het heelal. Maar als je een plaats vindt voldoende ver van elk sterrenstelsel, zullen de puntjes die je ziet inderdaad sterrenstelsels zijn. Je kan zelf schatten op welke afstand je van een stelsel moet zijn om met het blote oog geen structuur in het sterrenstelsel te zien.
4) Een pakhuis met de maten lxbxh = 37x37x37 kilometer met als enige inhoud 1 korreltje zand is de verhouding van het heelal m.b.t. lege ruimte en materie, waarbij de materie het korreltje zand is.
Waarvan komt die uitspraak? Het is makkelijker te zien of ze correct is, als we de berekening die erbij hoort zien. Dat zou je trouwens zelf ook makkelijk kunnen nakijken, als je de berekening hebt.

edit: In het algemeen, heel wat van deze zaken kan je eenvoudig ontkrachten door google bij de hand te nemen. Het is niet gewoon omdat ik nu iets beweer dat je dat dan weer als waar moet aannemen. Als je zelf iets kan uitzoeken, dan is het veiligste en het meest overtuigende om dat te doen, ipv een uitspraak van iemand anders voor waar te nemen.

Reageer