Springen naar inhoud

Meiose

• Log in om te kunnen reageren

Madel-on

Madel-on

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 19:50

hallo,
ik heb een vraag over meiose. morgen heb ik een toets en ik snap eigenlijk een ding niet goed.
als je begint met meiose heb je 46 chromosomen, aan het einde van meiose 1 heb je in elke cel 23 chromosomen (2 cellen) . en aan het eind van meiose 2 ook 23 (in 4 cellen)
het lijkt me dan dat de chromo's zich nog ergens moeten kopieren want anders kom je nooit op 23 uit. weet iemand waar?
alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rexxar

Rexxar

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 19:57

ik denk dat jij je vergist. Ik heb hier even mijn Binas naast me gelegd, en aan het einde van meiose 1 kom ik niet uit op 2 cellen met elks 23 chromosomen. Als je een binas hebt, moet je even naar tabel 75B bladeren en daar kijken.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2009 - 19:59

Die verdubbeling vindt plaats voor meiose I, tijdens de S-fase. Gezien?

ik denk dat jij je vergist. Ik heb hier even mijn Binas naast me gelegd, en aan het einde van meiose 1 kom ik niet uit op 2 cellen met elks 23 chromosomen. Als je een binas hebt, moet je even naar tabel 75B bladeren en daar kijken.

Nee hoor, aan het eind van meiose I bezit je per diploÔde moedercel twee haploÔde dochtercellen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Madel-on

Madel-on

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 20:15

maar hoe zit het dan precies. kom niet echt ver met mijn binas.

bsfa

bsfa

• >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 20:23

Helpt dit?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meiose

Bert

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 november 2009 - 20:28

maar hoe zit het dan precies. kom niet echt ver met mijn binas.

Denk even niet aan die BINAS en lees m'n vorige post. Het DNA wordt voorafgaand aan de eerste meiotische deling verdubbeld, tijdens de interfase (meerbepaald tijdens de S-fase).

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Madel-on

Madel-on

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 21:21

ok, maar hoeveel chromo's zitten er dan aan het eind van meiose II in elke cel? want als dat 23 is hoe kom je daar dan aan?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 21:29

ok, maar hoeveel chromo's zitten er dan aan het eind van meiose II in elke cel? want als dat 23 is hoe kom je daar dan aan?

23 chromosomen. Bedenk dat als de chromatiden uit elkaar worden getrokken tijdens meiose II je deze -nadat zich een haploide cel heeft gevormd- chromosomen noemt. Heb je de link van bfsa gelezen? Want dat staat daar allemaal in.

Van wiki:

Anafase II
De trekdraden trekken de zusterchromatiden uit elkaar, zodat deze zich elk naar hun pool verplaatsen. We krijgen nu onafhankelijke dochterchromosomen.

That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Madel-on

Madel-on

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 21:37

23 chromosomen. Bedenk dat als de chromatiden uit elkaar worden getrokken tijdens meiose II je deze -nadat zich een haploide cel heeft gevormd- chromosomen noemt. Heb je de link van bfsa gelezen? Want dat staat daar allemaal in.

Van wiki:

ok. heel erg bedankt! denk dat het zo wel gaat lukken.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 21:44

Dit filmpje kan ook helpen denk ik.

-edit- link:
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Madel-on

Madel-on

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 22:01

zou je de link kunnen plaatsen, zo kan ik het filmpje niet openen. heeeeeel erg bedankt voor de hulp!!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures