Meiose

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Meiose

hallo,

ik heb een vraag over meiose. morgen heb ik een toets en ik snap eigenlijk een ding niet goed.

als je begint met meiose heb je 46 chromosomen, aan het einde van meiose 1 heb je in elke cel 23 chromosomen (2 cellen) . en aan het eind van meiose 2 ook 23 (in 4 cellen)

het lijkt me dan dat de chromo's zich nog ergens moeten kopieren want anders kom je nooit op 23 uit. weet iemand waar?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 136

Re: Meiose

ik denk dat jij je vergist. Ik heb hier even mijn Binas naast me gelegd, en aan het einde van meiose 1 kom ik niet uit op 2 cellen met elks 23 chromosomen. Als je een binas hebt, moet je even naar tabel 75B bladeren en daar kijken.

Berichten: 8.614

Re: Meiose

Die verdubbeling vindt plaats voor meiose I, tijdens de S-fase. Gezien?
ik denk dat jij je vergist. Ik heb hier even mijn Binas naast me gelegd, en aan het einde van meiose 1 kom ik niet uit op 2 cellen met elks 23 chromosomen. Als je een binas hebt, moet je even naar tabel 75B bladeren en daar kijken.
Nee hoor, aan het eind van meiose I bezit je per diploïde moedercel twee haploïde dochtercellen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: Meiose

maar hoe zit het dan precies. kom niet echt ver met mijn binas.

Berichten: 114

Re: Meiose


Berichten: 8.614

Re: Meiose

maar hoe zit het dan precies. kom niet echt ver met mijn binas.
Denk even niet aan die BINAS en lees m'n vorige post. Het DNA wordt voorafgaand aan de eerste meiotische deling verdubbeld, tijdens de interfase (meerbepaald tijdens de S-fase).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: Meiose

ok, maar hoeveel chromo's zitten er dan aan het eind van meiose II in elke cel? want als dat 23 is hoe kom je daar dan aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meiose

ok, maar hoeveel chromo's zitten er dan aan het eind van meiose II in elke cel? want als dat 23 is hoe kom je daar dan aan?
23 chromosomen. Bedenk dat als de chromatiden uit elkaar worden getrokken tijdens meiose II je deze -nadat zich een haploide cel heeft gevormd- chromosomen noemt. Heb je de link van bfsa gelezen? Want dat staat daar allemaal in.

Van wiki:
Anafase II

De trekdraden trekken de zusterchromatiden uit elkaar, zodat deze zich elk naar hun pool verplaatsen. We krijgen nu onafhankelijke dochterchromosomen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 10

Re: Meiose

anusthesist schreef:23 chromosomen. Bedenk dat als de chromatiden uit elkaar worden getrokken tijdens meiose II je deze -nadat zich een haploide cel heeft gevormd- chromosomen noemt. Heb je de link van bfsa gelezen? Want dat staat daar allemaal in.

Van wiki:
ok. heel erg bedankt! denk dat het zo wel gaat lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Meiose

Dit filmpje kan ook helpen denk ik.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

-edit- link: http://www.youtube.com/watch?v=QwmpD0OB3AQ
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 10

Re: Meiose

zou je de link kunnen plaatsen, zo kan ik het filmpje niet openen. heeeeeel erg bedankt voor de hulp!!!!

Reageer