Springen naar inhoud

stank uit de gracht

• Log in om te kunnen reageren

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 20:34

Ik heb vandaag een zwarte vieze gracht moeten uitkuisen, maar echt helemaal rot vanbinnen: je kunt de pap er zo uitscheppen, ziet ze zelfs liggen. Maar hoe dan ook kun je er in wegzakken tot minstens anderhalve meter diep. En als je er met een schop in dabt dan komen er belletjes vrij. Nu stinkt die beek zowieso al, maar kan iemand mij vertellen wat dat bedwelmende gas is en welke processen dat vrijgeven? Heb me laten wijsmaken dat het metaan is. En dan nog iets: de geur van rotte eieren dat is toch zwavel dacht ik of niet? en vanwaar komt die zwavel dan in eieren? En hoe komen die geuren vrij, zijn dat bacterieŽn die dat produceren?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 20:46

Die belletjes zullen wel methaan zijn geweest. Als er een zwavellucht is, dan moet er al zwavel in de beek hebben gezeten, bacterien kunnen nu eenmaal geen elementen creeren. Dit wijst op verontreiniging (door een papierfabriek ofzo). En die pap ko;t er doordat plantenresten in de beek vallen, en beginnne gisten omdat ze nergens meer heenkunnen.

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 20:56

Die rotte geur komt van H2S, waterstofdisulfide. Dit gas duidt niet direct op verontreiniging, maar in de eerste plaats op zuurstofloze omstandigheden. Het heeft overigens niets te maken met eieren, maar omdat het ook in rotte eieren voorkomt dankt het daar zijn naam en bekendheid aan. Bacterien produceren dit gas bij het verteren ('opeten') van dood organisch materiaal in afwezigheid van zuurstof. Waarom er dan geen zuurstof is, daarvoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Waarschijnlijk onvoldoende stroming of een te dikke laag troep (van o.a. plantenmateriaal, zoals je al noemde).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 21:12

en dat schadelijk, dat methaan?

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 juli 2005 - 21:16

Als je er genoeg van binnen krijgt is het dodelijk, maar dat geldt ook voor CO2. In de buitenlucht is het niet echt iets om je zorgen over te maken. Tenzij het heel erg wordt, want dan kan je flauwvallen (niet handig als je in een ranzige sloot staat). Chronische effecten zijn niet bekend.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Methane
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 22:16

Kleine correctie: waterstofdisulfide moet natuurlijk diwaterstofsulfide zijn :shock:

Overigens is dit gas schadelijker dan methaan, omdat het in tegenstelling tot methaan giftig is. Maar gelukkig wordt het meestal maar in kleine hoeveelheden geproduceerd en ruik je het goed. Toch moet je ermee oppassen in afgesloten ruimtes of wanneer je veel in/bij stinksloten werkt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures