Domein & nulpunten irrationale functies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 69

Domein & nulpunten irrationale functies

Ik ben nogal in de war, laatst op een test kregen we een oefening en die had ik niet juist. Toch snap ik niet wat de fout was. De oefening luidt als volgt:

Geef van onderstaande functie het domein en de nulpunten
\(g(x)= \frac{\sqrt[3]{X^2 - 1}}{\sqrt{2X^2 + 3X - 2} -x -2}\)
Als ik me goed herinner is het domein te bepalen door te eisen dat de VKW in de noemer groter is dan 0 EN te eisen dat de gehele noemer niet gelijk is aan 0

Als domein kom ik dan uit op:

dom g = ] - oneindig, -2 [ U [ 1/2, + oneindig [ \ {3}

Maar het is bij de nulpunten dat ik blijkbaar de mist in ga.

Voor zover ik weet spreek je van een nulpunt (dus snijpunt met de x-as, als de functie (y) gelijk is aan 0)

Aangezien deze functie een breuk is, kan je -volgens mij- er vanuit gaan dat de functie 0 is als de noemer 0 is.

Dus:
\(\sqrt[3]{X^2 - 1} = 0\)
\(X = 1 of X = -1\)
MAAR: -1 behoort niet tot het domein en is dus geen geldig nulpunt, alleen 1 is dit

Toch, is dit niet juist gerekend. Zit ik ergens fout ?

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

bekijk de limieten in - en + oneindig eens...

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Limiet is 0, aangezien de graad van de noemer hoger is dan die van de teller, right ?

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Juist

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Dus je wilt zeggen dat er geen snijpunt is met de x-as? Verduidelijk je even aub.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

@VincentW, het is helemaal goed -1 zit niet in 't domein (vul maar in).

Maar je schrijft iets geks. Wat is bij jou de noemer? Verder heb je 't (gelukkig) over de teller.

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Nou hij snijd de x-as niet...

Maar de functie is daar wel 0, dus het lijkt me wel een nulpunt.

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

"Voor zover ik weet spreek je van een nulpunt (dus snijpunt met de x-as, als de functie (y) gelijk is aan 0)

Aangezien deze functie een breuk is, kan je -volgens mij- er vanuit gaan dat de functie 0 is als de TELLER 0 is."

Ja, dit stond idd niet correct in de beginpost

Ik heb nog 1 andere oef in de zelfde stijl, alleen moet hier volgens mijn leerkracht de hele functie gelijgesteld worden aan 0:

Bepaal snijpunt & Domein van volgende functie
\(f(x) = 1+ \frac{X + 1}{\sqrt{X^2+2X}}\)
Hierbij is het domein logischerwijze bepaald door de VKW in de noemer. Als domein kom ik dan uit

dom f = ] - oneindig, -2 [ U ] 0, +oneindig [

Maar voor de nulpunten moest ik volgens de leerkracht
\( 1+ \frac{X + 1}{\sqrt{X^2+2X}} = 0\)
Doen om het nulpunt te berekenen, waarom kan ik niet opnieuw gewoon dmv de teller aan 0 gelijk te stellen, het nulpunt berekenen ?

Opm: als je dan probeert het nulpunt te berekenen krijg je 1 = 0, wat dus betekent dat er geen nulpunt is.

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

stel je de teller gelijk aan 0 staat er 1=0 (?)

aaah, je had het zelf al gezien.

Je kunt wel de functie herschrijven tot één breuk, en dan gelijk stellen aan 0

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Je komt aan die 1 door dat X+1 wegvalt ? en correct ?

De leerkracht zei dat ik de functie in zijn geheel moest gelijkstellen aan 0 wat dus betekende dat ik moest gaan omvormen en kwadrateringsvoorwaarden moest gaan opstellen. Ik vroeg me niet af of je het niet veel makkelijker kon, door gewoon de teller aan 0 gelijk te stellen

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar je kunt 1 schrijven als x/x of in jou geval als
\( \frac{\sqrt{X^2+2X}}{\sqrt{X^2+2X}}\)

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Maar dat maakt het toch alleen maar moeilijker, kan je ook niet gewoon veronderstellen, redeneren dat er geen nulpunt is want eender wat je invult voor X, er gaat altijd 1 blijven staan, right ?

Berichten: 208

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

kijk,

schrijf
\(f(x) = 1+ \frac{X + 1}{\sqrt{X^2+2X}} = \frac{\sqrt{X^2+2X}}{\sqrt{X^2+2X}}+ \frac{X + 1}{\sqrt{X^2+2X}}\)
ofwel
\(f(x) = \frac{X + 1+\sqrt{X^2+2X}}{\sqrt{X^2+2X}} \)
Nu aan 0 stellen...

En dat gaat indd niet :eusa_whistle:

Berichten: 69

Re: Domein & nulpunten irrationale functies

Aah, en bij die onderste vgl kan ik dan gewoon de teller van nemen, deze gelijk stellen aan 0, en uitwerken als ik het goed heb. Bedankt !

Reageer