Springen naar inhoud

Geloof afschaffen

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Zorgt een geloof in 1 god teveel voor dood en verderf ? (65 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ja (39 stemmen [60.00%])

Percentage van stemmen: 60.00%

2. Nee (24 stemmen [36.92%])

Percentage van stemmen: 36.92%

3. Kan ik niet eerlijk op antwoorden (omdat ik geloof) (2 stemmen [3.08%])

Percentage van stemmen: 3.08%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 juli 2005 - 23:05

Jaren geleden zorgde het geloof in god ervoor dat er kruistochten waren. Mensen diende bekeerd te worden of te sterven.
Nu zorgt het geloof in Allah een golf van misdaden. Mensen die normaal geen vlieg kwaad deden worden massamoordenaar voor hun geloof in hun god.
Er zijn gewoon enorm veel doden gevallen voor een stom geloof!

Ja veel mensen gaan goed om met hun geloof en zorgen voor geen overlast. Maar veel mensen kunnen ook goed autorijden en zouden geen extra ongelukken veroorzaken door te hard rijden, om toch een bescherming te bieden is er een maximum snelheid (gewoon een deel van een regen om de mens tegen zichzelf te beschermen).

Dient er dan ook een verbod te komen om in een god te geloven (om de zwakkere voor misstappen te behoeden) ?
Of moet er een verbod komen op zieltjes winnerei wat het christenen en de moslims grootschalig doen en gedaan hebben ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dame Etna

Dame Etna

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 07:10

Nee, het geloof in MEERDERE goden zorgt voor dood en verderf.
Het (is) ontaardt in een levensgevaarlijk, kinderachtig welles-nietes spelletje. "Onze God Jahweh is de beste, nee, onze God Allah is de beste, wij hebben gelijk, nee, wij hebben gelijk." En om dat gelijk te krijgen vergeten ze maar even een belangrijk gebod van deze goden: "Maak niemand dood".
Het zal wel heel druk zijn in de kosmos met al die goden die een onderlinge strijd leveren. Wie zou er winnen denken jullie?
Dame Etna

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 09:13

Het geloof op zich zorgt niet voor dood en verderf. Maar wel de vreemde neiging van veel gelovigen om anderen hun mening op te dringen (sommigen in extremere mate dan anderen).

Geloof zou iets individueels moeten zijn. Als je zelf wenst te geloven dat er God, Allah, Shiva of wie dan ook van boven op je neerkijkt, jouw allerlei regels oplegt omdat je er anders in het hiernamaals slecht vanaf komt, is dat je eigen zaak. Niks mis mee. Maar als je dat doortrekt naar anderen, en vindt dat ook je kinderen met dat gedachtengoed moeten opgroeien (hoe waardevol is hun "keuze" voor een geloof dan nog, als het ze van kinds af aan wordt opgedrongen?) en dat vrouwen een sluier moeten dragen, winkels op zondag dichtmoeten of homoseksualiteit moet worden verboden, dan gaat het mis.

Niemand doet een ander kwaad door op zondag te werken, seks te hebben met iemand van hetzelfde geslacht of zonder getrouwd te zijn. En als je er zo stellig van overtuigd bent dat God dat anders ziet, straft hij de "daders" zelf wel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 26 juli 2005 - 10:33

Persoonlijk denk ik niet, dat het afschaffen van het geloof op redelijk korte termijn denkbaar is.
Wat je wel zou kunnen overwegen is op ALLE scholen een leeronderwerp Normen en Waarden in te voeren.
Daarin kun je alle karakteristieke eigenschappen van de verschillende geloven presenteren.
Daarnaast dienen onderwrpen als Mensenrechten, Emancipatie, Humanisme etc. en zelfs Atheisme een plaats te krijgen.
Pas na het kennis nemen van de vele mogelijkheden kunnen de scholieren dan een eigen keuze maken.
Dat zou dan een deels overwogen keuze kunnen worden, waaraan een diepere waarde kan worden toegekend dan aan de huidige gang van zaken op geloofsgebeid:

Kind>geloof en denktrant volgens ouders>verplichte schoolkeuze volgens denktrant ouders>identieke geloofsomgeving binnen denktrant ouders>uiteindelijk geloof en besef over normen en waarden.
Slechts enkelen willen zich soms en zijn ertoe in staat om deze cirkel te doorbreken.
De enige macht die dat verplicht kan doorbreken is de overheid binnen de afzonderlijke Staten van de wereld.
Het kan wel, maar je moet het vooral willen.

• Gast

Geplaatst op 26 juli 2005 - 10:47

Mens>macht van de staat>denkwijze opgelegd door de staat>normen en waarde van de staat

uhmmm ! Is dit beter ? Op deze manier zijn er ook vele narigheden onstaan (communisme, dictator etc).

Volgens mij is er een hele grote groep van de huidige generatie die zijn rug keert naar het geloof. De kerk is bijna leeg. (geen enkeling)

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 12:59

Wat voor problemen zorgt is dat al die mensen beweren dat er maar een God bestaat. Die van hen natuurlijk. Als we gewoon zouden accepteren dat er meerdere goden naast elkaar kunnen bestaan, of desnoods dat het allemaal aspecten zijn van die ene God. Dat zou een hoop doden schelen...

Maar ja, God en Allah zijn al een en dezelfde ('De God van Abraham/Ibrahim'), en zelfs dat is nog niet voldoende voor die waanzinnigen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Playing Mantis

Playing Mantis

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:33

Allah en JHWH zijn volgens de Koran dezelfde God, maar ik snap niet helemaal waarom ie 2 namen heeft.

Koran en Oude Testament hebben ook zeer veel overlap.

Verder is de poll nogal knullig, omdat er voorbij wordt gegaan aan al het goede dat geloof brengt, alle misdaden die NIET zijn gepleegd vanwege geloof. Omdat men het "goede" wil doen of bang is voor de gevolgen.

Ons rechtsysteem, de normen en waarden in onze maatschappij zijn afkomstig uit de Bijbel.

Tenslotte is de meeste ellende afkomstig van "gelovigen" die hun geloof schijnbaar niet serieus genoeg nemen om te doen wat er in de heilige boeken staat, vermoorden van je medemens e.d. wordt niet bepaald gestimuleerd.

Joachim

Joachim

• >25 berichten
  • 75 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:50

het is gewoonweg belachelijk. idioot.
vechten voor iets dat niet bestaat ;) :shock:
True knowledge is knowing that you know nothing

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:01

vechten voor iets dat niet bestaat  :shock:  ;)

Zo denk ik er ook over ... Vroeger werd het geloof opgericht en aangemoedigt om de mensen kalm te houden, in onze huidige maatschappij gebruiken alsmaar meer mensen hun geloof als reden om een individu of een maatschappij aan te vallen ;)

Micheltje

Micheltje

• >250 berichten
  • 270 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:11

vechten voor iets dat niet bestaat  ;)  :shock:

In de ogen van een gelovige ben jij dus degene die belachelijk bezig is. Het is juist die paradox die telkens weer blijft terugkomen en ook het feit dat je het bewijs van God niet echt kunt weerleggen als dan wel bevestigen.

Ikzelf denk dat het issue van een God nog wel een grote periode zal blijven ronddwalen in de menselijke geest. Hoewel ik voor mijzelf overtuigd ben dat er geen God bestaat accepteer ik andere geloven ook. Als deze acceptatie nou eens van meerdere kanten zou komen zou het in ieder geval al de goede kant op gaan.

Ik hoop dat in de nabije toekomst veel geregeld kan worden in de maatschappij en dergelijke zonder het erbij betrekken van een bepaalde God. Voor mijzelf ben ik er van overtuigd dat er geen God nodig is om alle fenomen der natuur te verklaren, of wij dan wel niet intelligent genoeg zullen zijn om de ware aard van de natuur te doorgronden is natuurlijk een tweede.

Ik denk niet dat het afschaffen van geloof een optie is. Wanneer je het geloven in een God zou afschaffen kan ik moeilijk optimistisch blijven over de gevolgen die er zullen zijn bij gelovigen. Ik denk dat het een kwestie van tijd en juist onderwijs ( ook op lagere niveau's ) is zodat het tot de mensen zelf zal doordringen dat het bestaan van een God niet nodig is.

Er zullen altijd wel mensen blijven die geloven in meer omdat de mens nou eenmaal op zoek is naar niet te verklaren fenomenen. Het is spannend, het is nieuw, en dat houdt mensen bezig. Vergelijk ze met mensen die in paranormale verschijnselen geloven.

Hoewel de meeste mensen hier op het forum een duidelijk beeld hebben van de wereld vind ik het triest te zien dat rond de 70% ( of meer? ) van de aarde zich moet geloven in een God. We zitten in het jaar 2005 , niet <500.

• Gast

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:22

... meer mensen hun geloof als reden om een individu of een maatschappij aan te vallen  :shock:

Vroeger werden anders denkende de kop afgehakt of verbrand. Mensen hebben altijd wel een reden gevonden om elkaar om het leven te brengen.

Wat dachtje van skinheads en hells angels. Wat is hun geloof?
Voetbal vandalen misbruiken voetbal als reden om iemand aan te vallen en om te slopen. Valt dit ook onder geloof?

We zien wel de enkelingen die zijn ontspoort maar niet de grote groep die "normaal" functioneert in deze samenleving.

Zoals Playing Mantis duidelijk probeerde te maken:
Extremisten volgen niet de richtlijnen van het geloof, ze misbruiken het alleen als argument

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:30

Voetbal vandalen: Het geloof in hun voetbalploeg en ook weeral het superieure gedacht dat hun ploeg de beste is ...

Het draait dus wel allemaal een beetje om geloof :shock:

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 16:11

Mens>macht van de staat>denkwijze opgelegd door de staat>normen en waarde van de staat

uhmmm ! Is dit beter ? Op deze manier zijn er ook vele narigheden onstaan (communisme, dictator etc).

Volgens mij is er een hele grote groep van de huidige generatie die zijn rug keert naar het geloof. De kerk is bijna leeg. (geen enkeling)

Ter info Michiel: De mens is de oorzaal en gevolg van zichzelf. Zo is geloof een onderdeel van het menselijke bewustzijn, en om geloof af te schaffen, hoe iedealogisch dan ook, dien je het bewustzijn uit te schakkelen. Het bewustzijn is het of maakt deel uit van het geheugen. Dus het geloof in iets, en het maakt niet uit waar men in geloofd, het is niet uit te roeien. Dat de kerk bijna leeg is, wil niet zeggen dat men niet ergens in geloofd. Het geloof verplaats zich naar een andere hoek, bijvoorbeeld the New Adge.

Playing Mantis

Playing Mantis

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 16:59

En zoals ik zei, het aantal moorden door extremisten die het geloof voor hun doeleinden misbruiken wordt ruimschoots gecompenseerd door het aantal levens dat wordt gered door het geloof. Echte gelovigen zijn vredelievend, maar van de miljoenen vredelievende moslims/christenen whatever zie je niks in het NOS-journaal, lees je niets in de krant, van de extremistische minderheid wel.

Hoeveel potentiele criminelen zijn van het slechte pad af gebracht door een geloof/religie? Dat kan niemand beantwoorden, maar het zullen er heel wat zijn.

"Geloof/religie veroorzaakt alleen maar oorlog" is een infantiel en ontzettend onintelligent standpunt. Dat ik helaas veel te vaak tegenkom.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 17:39

En zoals ik zei, het aantal moorden door extremisten die het geloof voor hun doeleinden misbruiken wordt ruimschoots gecompenseerd door het aantal levens dat wordt gered door het geloof. Echte gelovigen zijn vredelievend, maar van de miljoenen vredelievende moslims/christenen whatever zie je niks in het NOS-journaal, lees je niets in de krant, van de extremistische minderheid wel.

Hoeveel potentiele criminelen zijn van het slechte pad af gebracht door een geloof/religie? Dat kan niemand beantwoorden, maar het zullen er heel wat zijn.

"Geloof/religie veroorzaakt alleen maar oorlog" is een infantiel en ontzettend onintelligent standpunt. Dat ik helaas veel te vaak tegenkom.

Hier ben ik duidelijk mee eens.

Neem eens Mohammed B. Hij nam de teksten in de koran zeer serieus, hij analyseerde de middeleeuwse teksten en gebruikte deze om dood en verderf te kunnen verantwoorden. Zijn innige geloof bracht hem in de cel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures