Limiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 393

Limiet

Goeiedag,

Ik heb problemen met de volgende limiet:
\(\lim_{x \to \pm \infty} \sqrt[3]{x^{3} + x²}-x\)
Het probleem is dat je hier met een oneindig - oneindig geval zit. In onze cursus gaat men er direct van uit dat de oplossing 1/3 is, zonder de oplossingmethode aan te tonen. Dus, hoe moet ik hier aan deze oplossing geraken?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

Wat heb je zelf bedacht?

Waarom is het zinvol om hier naar een limiet te kijken als x naar bv + oneindig gaat?

Hoe kan je zorgen dat de derdemachtswortel in de teller verdwijnt?

Berichten: 150

Re: Limiet

Moet het wel
\( \frac{1}{3} \)
zijn? Zelf kom ik op 1 uit.

Verborgen inhoud
\(\lim_{x\rightarrow \infty} \sqrt[3]{x^3 +x^2} -x = \lim_{x\rightarrow \infty} \exp\left\{\frac{1}{3}\ln\left( \frac{x^3+x^2}{x^3} \right) \right\} = \exp\left\{\frac{1}{3}\lim_{x\rightarrow \infty}\ln\left( 1 + \frac{1}{x}\right) \right\} = e^0 = 1\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limiet

@ametin, 1/3 is goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

ametim schreef:Moet het wel
\( \frac{1}{3} \)
zijn? Zelf kom ik op 1 uit.

Verborgen inhoud
\(\lim_{x\rightarrow \infty} \sqrt[3]{x^3 +x^2} -x = \lim_{x\rightarrow \infty} \exp\left\{\frac{1}{3}\ln\left( \frac{x^3+x^2}{x^3} \right) \right\} = \exp\left\{\frac{1}{3}\lim_{x\rightarrow \infty}\ln\left( 1 + \frac{1}{x}\right) \right\} = e^0 = 1\)
Pas op: ln(a/b) = ln(a)-ln(b), maar wat jij doet...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 393

Re: Limiet

Helaas is de methode van ametim er één die wij niet kennen.

Ik dacht om met het toegevoegde te vermenigvuldigen om de wortel weg te krijgen. Dan krijg je een teller en noemer, maar uiteindelijk werd het enkel maar lastiger...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

Wat heb je genomen als uitdrukking om teller en noemer mee te vermenigvuldigen?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 393

Re: Limiet

Ik probeer het als volgt:
\(\lim_{x \to \pm \infty} \sqrt[3]{x^{3} + x²}-x\)
=
\(\lim_{x \to \pm \infty} (\frac {\sqrt[3]{x^{3} + x²}-x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}{(\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}}\)
=
\(\lim_{x \to \pm \infty} (\frac {x³+x²-x³}{\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}\)
Uiteindelijk kom ik dan 0.25 uit, en niet 1/3

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

Hoe kom je erbij dat de teller zich vereenvoudigt tot die uitdrukking...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Limiet

JeanJean schreef:Ik probeer het als volgt:
\(\lim_{x \to \pm \infty} \sqrt[3]{x^{3} + x²}-x\)
=
\(\lim_{x \to \pm \infty} (\frac {\sqrt[3]{x^{3} + x²}-x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}{(\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}}\)
=
\(\lim_{x \to \pm \infty} (\frac {x³+x²-x³}{\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x) (\sqrt[3]{x^{3} + x²}+x)}\)
Uiteindelijk kom ik dan 0.25 uit, en niet 1/3
Probeer eens gebruik te maken van het volgende:
\(a^3 -b^3 = (a-b)(a^2 +ab + b^2) \)
.

Nadat je met het juiste vermenigvuldigt hebt, zal je nog teller en noemer moeten delen door iets.

Dit maakt het een stuk eenvoudiger, vind ik.
Cogito ergo sum.

Berichten: 393

Re: Limiet

Hoe kom je erbij dat de teller zich vereenvoudigt tot die uitdrukking...?
't is een derdemachtswortel? Dus als je twee maal vermenigvuldigt met z'n 'toegevoegde', heb je die wortel toch kwijt?

en met dat a³-b³ trucje zie ik het ook niet... :eusa_whistle:

Maar ik snap wel de bedoeling.
\(\lim_{x \to \pm \infty} \sqrt[3]{x^{3} + x²}-x\)
=
\(\lim_{x \to \pm \infty} \frac {(\sqrt[3]{x^{3} + x²}-x)((x^{3}+x²)² + (x³ + x²)x + x²)}{((x^{3}+x²)² + (x³ + x²)x + x²)}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Limiet

JeanJean schreef:'t is een derdemachtswortel? Dus als je twee maal vermenigvuldigt met z'n 'toegevoegde', heb je die wortel toch kwijt?

en met dat a³-b³ trucje zie ik het ook niet... :eusa_whistle:
stel:
\(a = \sqrt^3 {x^3+x^2}\)
en
\( b = x\)
Vul nu in in :
\(a^3 -b^3 = (a-b)(a^2 +ab + b^2) \)
Maar ik snap wel de bedoeling.
Wat je daar schrijft is niet correct,
\( a^2 \neq (x^{3}+x²)² \)
en je moet als je de teller met iets vermenigvuldigt, ook de noemer met iets vermenigvuldigen!!
Cogito ergo sum.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

't is een derdemachtswortel? Dus als je twee maal vermenigvuldigt met z'n 'toegevoegde', heb je die wortel toch kwijt?
Nee, dat werkt helaas niet... Schrijf het maar eens uit! Verder, gebruik het aangehaalde merkwaardig product om een gepaste factor te vinden waar je teller en noemer mee vermenigvuldigt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 393

Re: Limiet

Beste overdruk, als ik doe wat jij zegt voor a en b dan heb ik het volgende:
\(\lim_{x \to \pm \infty} {(\sqrt[3]{x^{3} + x²}-x) (\sqrt[3]{(x^{3} + x²)²}+x\sqrt[3]{(x^{3} + x²)}+x²)}\)
dus dit is gelijk aan x³ + x² - x³ .... dus het gaat weeral mis bij mij. Moet ik met dat laatste groot stuk tussen haakjes nog eens in de noemer plaatsen? Maar dat lijkt me ook niet te kloppen...

edit: gevonden! dat stuk moest idd nog eens in noemer. Bedankt voor de hulp en geduld!

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Limiet

Geen probleem :eusa_whistle:
Cogito ergo sum.

Reageer