Springen naar inhoud

Magneet-magneet sterker dan magneet-metaal?

• Log in om te kunnen reageren

barba

barba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 12:02

In een product wil ik iets op zijn plaats houden met een magneet. Als ik twee magneten gebruik, loop ik denk ik het risico dat er eentje verkeerd gemonteerd wordt en ze elkaar afstoten, dus gebruik ik liever een magneet en een metalen plaatje. Maar is de aantrekkingskracht van een magneet op een metalen plaatje even groot als de kracht van twee magneten op elkaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2009 - 13:33

In de regel is de aantrekking tussen 2 gelijke magneten groter dan tussen 1 magneet en een stuk ferromagnetisch metaal. Hoeveel het scheelt is afhankelijk van formaat en aard van het metaal - zeker bij een dik stuk ijzer oid hoeft het elkaar niet heel veel te schelen.
Victory through technology

barba

barba

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 14:19

Hoe kan ik dat berekenen?

Mijn stukje metaal zal ongeveer even groot zijn als de magneet die het aan moet trekken.

xeth

xeth

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2010 - 20:10

Berekening van de diverse krachten (bij benadering):
Kracht tussen 2 magneetpolen.

F = ( Φ1 . Φ2) / (4 π µ r˛)

Waarbij:
Φ1 , Φ2 Fluxen door polen 1 en 2 uitgezonden
r Afstand tussen de (puntvormige) polen
µ permeabiliteit van het tussenliggend medium

Draagkracht van een magneet.

F = (A / 2 µo) . B˛ N

Waarbij:
A de doorsnede van de kern is in m˛

Dit is de kracht uitgeoefend door de magneet op een stukje ferromagnetisch materiaal, waarvan vorm en afmetingen zodanig bepaald zijn zodat er géén verzadiging optreedt. Bovendien is dit de kracht wanneer het plaatje tegen de polen wordt getrokken. De kracht op afstand zal een factor 4.pi.µ.r˛ kleiner zijn.
Is het van belang dat het plaatje géén permanente magneet wordt, dan moet dit een stuk µ-metaal zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures