Hermafrodiet

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

Hermafrodiet

Hallo iedereen ik zit met volgende vraag:

Wanneer je een random mutatie inbrengt in C. elegans (die hermafrodiet is) en je wil die mutatie homozygoot. Dan moet je 2 generaties wachten. Hoe komt dit, want ik dacht namelijk dat bij hermafrodieten de nakomeling identiek was aan de ouder. Hoe kan je dan homozygoten krijgen voor dit gen.

Alvast bedankt!

Berichten: 114

Re: Hermafrodiet

Hoe groot is het aantal van elk chromosoom?

Bert

Berichten: 72

Re: Hermafrodiet

C. elegans heeft 5 autosomen en 1 geslachtschromosomen

Berichten: 114

Re: Hermafrodiet

Sorry, 't was een beetje moeilijk om mijn vraag te stellen zonder het antwoord te verraden. Ik zal 't toch doen. Chromosomen komen in paren. De mutatie treedt maar in 1 van de twee op. En wat moet er gebeuren voordat we een nieuw klein wurmpje hebben?

Oeps, ik zie dat je nog een schakeltje mist.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hermafrodiet

Bert

Berichten: 72

Re: Hermafrodiet

Ja, maar waarom moet je dan 2 generaties wachten? Want heb je na 1 generatie geen homozygoten, want bij hermafrodieten heb je toch zelfbevruchting?

Berichten: 114

Re: Hermafrodiet

Uit wikipedia: Regenwormen zijn tweeslachtig (hermafrodiet), maar een regenworm kan niet zijn/haar eigen eitjes bevruchten. Elke regenworm heeft zowel een mannelijk als een vrouwelijk geslachtsorgaan.

Ik ga ervan uit dat c. elegans zich op dezelfde wijze voortplant.

Bert

Berichten: 3

Re: Hermafrodiet

Nee, dit klopt niet. C.elegans kan zich wel degelijk zelf voortplanten en heeft geen nood aan een partner. Waarom er dan 2 generaties nodig zijn om homozygoten te creëren blijft dan wel een open vraag, waar ook ik het antwoord niet op weet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hermafrodiet

Goed gen = A

Slecht gen = a

Generatie 1 kan dus alleen A A of A a krijgen

Generatie 2 kan A A, A a of a a krijgen, waarbij a a homozygotie is voor het gemuteerde gen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 72

Re: Hermafrodiet

Sorry maar ik ben nog altijd niet volledig mee,

Ik dacht dat je dus van ieder chromosoom 2 allelen hebt, stel dus dat in het ene allel je mutatie aanwezig is en in het andere allel niet dan verkrijg je toch volgende kruising:

Aa x Aa

waarbij je in de eerste generatie dan toch al 25% aa krijgt. Die zijn dan toch homozygoot voor de mutatie?

Of ben ik volledig verkeerd?

Bedankt alleszinds voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hermafrodiet

Maar je muteert toch een geslachtscel waardoor de nakomelingen het effect van die mutatie ondervinden? Jij beredeneert vanuit het standpunt dat het organisme dat de mutatie krijgt in elke cel (somatische cellen + geslachtscellen) van zijn lichaam al die mutatie heeft.

Dus:

1) Het organisme is helemaal gezond, geen mutaties in geslachtscellen en somatische cellen

2) Je muteert nu een geslachtscel (somatische cel muteren heeft namelijk geen invloed op de nakomelingen)

3) De mutatie is Aa in plaats van AA (waarin a het slechte allel is)

4) Deze gemuteerde geslachtscel kan alleen maar met een gezonde geslachtscel (AA) een zygote vormen (of je hebt in je verhaal weggelaten dat je MEERDERE mutaties maakt).

5) De nakomelingen krijgen dus alleen AA of Aa.

6) In de generatie daarop kunnen de nakomelingen aa krijgen doordat Aa met Aa kruist.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 72

Re: Hermafrodiet

Ok bedankt! Ik zie nu waar mijn redeneringsfout zat.

Reageer