Hyperglycemie en keto-acidotische coma

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Hyperglycemie en keto-acidotische coma

In de literatuur krijg ik te lezen dat een keto-acidotische coma zich voordoet bij een hyperglycemie omdat de bloedglucose niet opgenomen wordt door de cel en het lichaam daarom overschakelt op vetverbranding (waarbij zich de gevreesde ketonen vormen). Deze redenering kan ik perfect volgen.

Ik kan echter nie begrijpen waarom een keto-acidotische coma zich niet zou voordoen bij een hypoglycemie. Het principe is immers hetzelfde, de cellen hebben minder energie en daarom zal er toch ook vetverbranding zijn? Of geeft de overtollige insuline een inhibitie naar vetverbranding toe?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hyperglycemie en keto-acidotische coma

Goede vraag. Ik denk dat het antwoord tweeledig is:

1) insuline (zoals je zelf ook al schetst) bevordert de lipogenese. Je zou dus verwachten dat de verbranding wat geremd wordt. Dit kan dat niet helemaal verklaren want je zou dan juist een keto-acidose verwachten; glucose wordt immers sneller omgezet in vet, met als resultaat minder glucose te verbranden en meer vet.

2) Ik denk dat het met name heeft te maken met de pathofysiologie. Bij diabetes type 1 waar je helemaal geen insuline meer aanmaakt is de ENIGE manier om aan energie te komen de verbranding van vetten. Bij iemand met een hypoglycemie door bijvoorbeeld vasten worden andere energiebronnen aangesproken, namelijk je glycogeenvoorraad.

Omdat er geen sprake is van een insulinetekort kan de hieruit gewonnen glucose gewoon gebruikt worden. Daarnaast kan de eiwitvoorraad worden aangesproken; aminozuren worden dan omgezet in glucose.

In het 2de geval kun je wél een ketose krijgen. Dat zie je zeer regelmatig bij mensen die weinig binnenkrijgen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Hyperglycemie en keto-acidotische coma

Bedankt voor de uitleg. Hoe meer ik over diabetes bijleer, hoe meer ik het gevoel krijg er minder & minder van te weten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hyperglycemie en keto-acidotische coma

Bedankt voor de uitleg. Hoe meer ik over diabetes bijleer, hoe meer ik het gevoel krijg er minder & minder van te weten.


Diabetes blijft ingewikkeld. Er is haast niet zo onderschatte ziekte als diabetes binnen de geneeskunde. Het is niet voor niets dat glucoseregulaties e.d. op een niet-interne afdeling altijd worden gedaan door de internist. Behalve de geriatrie dan, maar dat is interne voor oudjes.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer