Springen naar inhoud

Onoplosbaar?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 20:44

Beste rekenwonders,

3000 + 15000 * 0.8^t = 3500 + 28000 * 0.65^t

Wat is in dit geval 't'?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

stoker

    stoker


  • >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 21:16

neem van beide leden het natuurlijk logaritme

edit: hm nee, dat doet toch niet veel.
mag je het niet gewoon grafisch of numeriek oplossen?

Veranderd door stoker, 30 november 2009 - 21:18


#3

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 21:44

Wat bedoel je met numeriek?

#4

jhnbk

    jhnbk


  • >5k berichten
  • 6905 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 november 2009 - 22:07

Wat bedoel je met numeriek?

Een oplossingsmethode die naar de exacte waarde zal convergeren maar geen exact analytische oplossing geeft.

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

#5

bsfa

    bsfa


  • >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 november 2009 - 22:35

Je probeert een getal voor t. Je kijkt of je te hoog of te laag uitkomt. Vervolgens pak je - afhankelijk van of je te hoog of te laag uitkomt - een hogere of een lagere t.

Bert

#6

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 november 2009 - 23:34

Waar komt de opgave vandaan? Wat voor indicatie krijg je dan voor t? Is t een tijd in ...?

Beschouw linker- en rechterlid als functies, teken de grafieken en bepaal het snijpunt (of snijpunten). Deel eerst door 1000 links en rechts. antwoord t=3.358
Ook: herleiden op 0, het andere lid als functie opvatten en het nulpunt (of de nulpunten bepalen).

#7

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2009 - 16:54

zijn hier dus geen vaste regels voor?

methode is getal in ruimte en de opdracht is om beide formules in de GR te zetten en dan te 'plotten'' maar met een GR leer je geen wiskunde;)

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 december 2009 - 19:08

zijn hier dus geen vaste regels voor?

Een hele set met wiskundige rekenregels: jawel.
Welke daarvan je toepast: nee (mits correct toegepast)


methode is getal en ruimte en de opdracht is om beide formules in de GR te zetten en dan te 'plotten''

Nah, als dat de opdrcht is dan doe je dat.

maar met een GR leer je geen wiskunde;)

Dat hangt er deels van af hoe je hem gebruikt, maar verder is iedereen het daar wel over eens. Je leert mogelijk wel met je GR om te gaan en dat is ook een bruikbare vaardigheid.

En als je jezelf meer wil leren dan je opdracht nu van je vraagt zou je Safe's suggestie eens kunnen proberen?

Ook: herleiden op 0, het andere lid als functie opvatten en het nulpunt (of de nulpunten bepalen).

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 december 2009 - 23:04

Nou, het komt uit het rekenboek van mijn broertje en aangezien hij heel goed weet hoe de GR toepasbaar is, maar eigenlijk niet weet wat hij doet, leek het me goed om hem te laten zien hoe het wel moet...

Helaas zonder resultaat:P

Maar toch bedankt, ik ga er wat mee doen!

#10

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2009 - 10:02

Nou, het komt uit het rekenboek van mijn broertje en aangezien hij heel goed weet hoe de GR toepasbaar is, maar eigenlijk niet weet wat hij doet, leek het me goed om hem te laten zien hoe het wel moet...

Helaas zonder resultaat:P

Maar toch bedankt, ik ga er wat mee doen!

Wat bedoel je met

Helaas zonder resultaat

?

Dat rekenboek (van je broertje), uit welke klas?

#11

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 18:36

Dat ik een poging deed het hem op de ''ouderwetse'' manier uit te leggen,

Maar dat is zonder resultaat was...

#12

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2009 - 18:59

Dat rekenboek (van je broertje), uit welke klas?


#13

goudvis89

    goudvis89


  • 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 20:19

Havo 5

#14

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 december 2009 - 21:14

Dan zal het toch de bedoeling zijn geweest om dit numeriek (dus met de GR) op te lossen.
Is dat eigenlijk gelukt?

#15

bsfa

    bsfa


  • >100 berichten
  • 114 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 21:16

http://www.wolframal.....8000 * 0.65^t

Bert

Veranderd door bsfa, 03 december 2009 - 21:17






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures