Springen naar inhoud

- - - - -

Jonge puber heeft grotere kans op borstkanker

• Log in om te kunnen reageren

timkraaijvanger

timkraaijvanger

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 10:06

Meisjes die op jonge leeftijd in de puberteit komen, hebben een grotere kans op borstkanker. Dat blijkt uit een verontrustend onderzoek van de Mount Sinai School of Medicine. De leeftijd waarop meisjes gaan puberen, is – in ieder geval in het land van onderzoek: de VS – al jaren aan het dalen.

http://www.scientias...borstkanker/216

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2009 - 17:51

De resultaten zullen anderzijds wel in de richting van de verwachtingen liggen, denk ik. Men weet al langer dan vandaag dat: 'hoe langer de vrouw wordt blootgesteld aan geslachtshormonen (oestrogenen vooral?), hoe groter haar kans op een borstcarcinoom'... En een vroege puberteit betekent dat dit meisje al op jongere leeftijd wordt blootgesteld aan geslachtshormonen en dus gemiddeld gezien ook langer onder invloed zal staan ervan.

Dido

Veranderd door Dido, 01 december 2009 - 17:51

Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 18:09

Weinig nieuws...

Dat heb ik gewoon geleerd tijdens mijn studie. In mijn oncologieboek staat -ik citeer-: 'Een vroege menarche (<12 jaar, vooral in combinatie met een laat climacterium (>55 jaar), geeft eveneens een gering verhoogd risico (op borstkanker). Bron: Oncologie, C.J.H. van de Velde, 6de druk, 2001.

Hetzelfde geldt voor langdurig gebruik van orale anticonceptiva.

Maar op zich is het wel goed dat het weer de aandacht krijgt, aangezien de incidentie van mammaca's licht stijgt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures