De schepper geschapen

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.504

De schepper geschapen

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/42820649/


Hoe denkt God over belangrijke sociale en morele kwesties? Ongeveer zoals ik, antwoorden de meeste mensen. En als je denkbeelden veranderen, veranderen die van God gewoon mee. Wie schiep er nu eigenlijk wie?


God schiep de mens naar zijn evenbeeld, zo staat geschreven in de Bijbel (Genesis 1:27-31). Velen hebben door de eeuwen heen aan die uitspraak getwijfeld. Er zijn veel aanwijzingen dat het juist andersom is. Het viel de oude Grieken al in de zesde eeuw voor Christus op dat de Griekse goden een lichte huidskleur hadden, en de Afrikaanse een donker tintje.
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: De schepper geschapen

Voordat hier een religie flamewar uitbreekt. Lees het bericht even, het is eigenlijk een best interessant onderzoek.

Berichten: 751

Re: De schepper geschapen

Voordat hier een religie flamewar uitbreekt. Lees het bericht even, het is eigenlijk een best interessant onderzoek.


Een flamewar? Bij lezing heb ik me oprecht geamuseerd. :eusa_whistle:
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Berichten: 4.502

Re: De schepper geschapen

@Evil L.2e alinea:

"Er zijn veel aanwijzingen dat het juist andersom is. Het viel de oude Grieken al in de zesde eeuw voor Christus op dat de Griekse goden een lichte huidskleur hadden, en de Afrikaanse een donker tintje."


Ik vraag me echt af,of dit serieus moet worden opgevat ,de opmerking dat de Oude Grieken hun Goden een licht huidskleur toedachten vind ik wel sterk overdreven.Hebben we hier niet te maken met het gewone fenomeen van mythen,waarop dat werd gebaseerd.


Dat zou dan kunnen inhouden,dat de door de mens geproduceerde God zijn klusjes moest beperken tot hier op Aarde en de rest van het Heelal door een "ander" is gecreeerd en dat er nmm. geen sprake is van een wezen dat op een mens lijkt maar dat de God Chemie in al haar/zijn hevigheid een eeuwigdurende klus aan het uitvoeren is.


Een Aardse God zou niet de technische mogelijkheden hebben gehad om hetgene te creeeren als in Genesis wordt aangeduid ,als de bovenstaande veronderstelling ook maar enige mate van juistheid bevat.


Christus wordt in de meeste afbeeldingen ook afgebeeld-mogelijk in een wishfull thinking door de europese aanhangers van het Christendom- als een blanke man met lichtblond tot donderblond haar en een rechte neus.


Je mag veronderstellen dat Hij een Joods/Semities uiterlijk had en een zeer donkere huid met bruinzwart haar inclusief een flinke neus in haakvorm zal hebben gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: De schepper geschapen

Ik vraag me echt af,of dit serieus moet worden opgevat ,de opmerking dat de Oude Grieken hun Goden een licht huidskleur toedachten vind ik wel sterk overdreven.Hebben we hier niet te maken met het gewone fenomeen van mythen,waarop dat werd gebaseerd.
De Griekse mythen zijn verhalen over de goden die door hen aanbeden werden. In dit onderzoek wordt ervan uitgegaan dat er voldoende overeenkomsten zijn tussen die traditie en de Bijbelse.

oktagon schreef:Christus wordt in de meeste afbeeldingen ook afgebeeld-mogelijk in een wishfull thinking door de europese aanhangers van het Christendom- als een blanke man met lichtblond tot donderblond haar en een rechte neus.


Je mag veronderstellen dat Hij een Joods/Semities uiterlijk had en een zeer donkere huid met bruinzwart haar inclusief een flinke neus in haakvorm zal hebben gehad.
:eusa_whistle: ](*,) Want alle Joden hebben natuurlijk een enorme haakneus. Kijk maar:
Verborgen inhoud
Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: De schepper geschapen

..//.. een Joods/Semities uiterlijk had ..//.. inclusief een flinke neus in haakvorm zal hebben gehad.
:eusa_whistle: ](*,) Want alle Joden hebben natuurlijk een enorme haakneus.

Precies, dat is een misvatting, of eerder een karikatuur. Zie o.a. ook hier:

http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp...45&letter=N


Hoe het ook zij, ik vind het een logische gedachte dat als we een hoger wezen moeten verbeelden, dat we daar een voor onszelf geïdealiseerd beeld aan plakken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: De schepper geschapen

"Precies, dat is een misvatting, of eerder een karikatuur." Zie o.a. de URL-verwijzing van JvdV.


De terminologie "misvatting" vind ik discutabel,de site is nogal breedvoerig en wijst de veronderstelling niet af.Bovendien schrijven we nu over iemand die 2000 jaar geleden leefde in een veel meer beslotener gemeenschap,met oa.Hittieten-contacten,dan de vele vermengingen van de MiddenOosten volken in de afgelopen 2000 jaar.


Maar daar gaat dit onderwerp in feite niet over,dus graag terug op het spoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: De schepper geschapen

:eusa_whistle: ](*,) Want alle Joden hebben natuurlijk een enorme haakneus. Kijk maar:
Verborgen inhoud
Afbeelding
Ik woon al heel mijn leven in/rond Antwerpen waar ca 20000 orthodoxe joden wonen (in het centrum).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Joods_Antwerpen


Die haakse neus is mij van mijn leven niet opgevallen als een expliciet kenmerk (lijkt mij inderdaad meer een karikatuur).

Wat fotos:

http://images.google.com/images?sourceid=g...twerpse%20joden
Eric

Berichten: 4.502

Re: De schepper geschapen

Mijn laatste reactie verdween-technische problemen resp.correctie-


Ik zou graag "on topic"blijven, het Jodendom is een zeer complex verhaal en in de afgelopen 2000 jaren ontstond er door de grote vermengingen door de "vlucht-volksverhuizingen"" naar oa.Spanje,Portugal,Rusland,Polen en niet te vergeten ook Antwerpen mogelijk een hybride soort met wat oorspronkelijker typen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: De schepper geschapen

Blijkbaar is het niet in de eerste plaats de bijbel die bepaalt wat een religieus persoon beschouwt als 'het woord van God' over een bepaalde kwestie... Maar wel vooral datgene wat hijzelf vindt over die kwestie.
People often reason egocentrically about others' beliefs, using their own beliefs as an inductive guide. Correlational, experimental, and neuroimaging evidence suggests that people may be even more egocentric when reasoning about a religious agent's beliefs (e.g., God). In both nationally representative and more local samples, people's own beliefs on important social and ethical issues were consistently correlated more strongly with estimates of God's beliefs than with estimates of other people's beliefs (Studies 1–4). Manipulating people's beliefs similarly influenced estimates of God's beliefs but did not as consistently influence estimates of other people's beliefs (Studies 5 and 6). A final neuroimaging study demonstrated a clear convergence in neural activity when reasoning about one's own beliefs and God's beliefs, but clear divergences when reasoning about another person's beliefs (Study 7). In particular, reasoning about God's beliefs activated areas associated with self-referential thinking more so than did reasoning about another person's beliefs. Believers commonly use inferences about God's beliefs as a moral compass, but that compass appears especially dependent on one's own existing beliefs.
uit: Believers' estimates of God's beliefs are moreegocentric than estimates of other people's beliefs

een bespreking van de studie zelf


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer