Springen naar inhoud

[algemeen] controle energie opgave

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 26 juli 2005 - 12:10

Klopt dit:

Jan weegt 50.0kg en houd verschrikkelijk van chocolade-cake, en hij eet dagelijks 100gram.. aangezien hij niet dikker wil worden besluit hij iedere dag te gaan touwspringen. Hoeveel keer moet hij springen om de energie van de chocolade-cake te verbruiken?

Jan maakt sprongetjes die hem 120J per sprong aan energie kosten
per 100 gram chocolade-cake heb je 1949kJ aan energie

Klopt dit? :

1949kJ = 1949000 J

1949000 J / 120J = 16241 Sprongen

[ Ik vind het nogal veel... ; ik denk dat ik iets met die masa ofzo moet doen.. ]

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 12:22

het lijkt wel te kloppen..
normaal gesproken gebruik je de massa, om de arbeid per sprong uit te rekenen. Aangezien de arbeid per sprong al is gegeven..

het lijkt erg te kloppen.. :shock:

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 12:58

klopt volgens mij ook.

De hoeveelheid energie die in 100 gram chocolade-cake zit, daar ben ik wel over verbaasd.
"Meep meep meep." Beaker

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:23

Kheb die vraag ook in m'n fysica boek gehad, kvond het eigelijk ook wel veel :shock:

mo≤

mo≤

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:37

:shock: die vraag stond ook in mijn fysicaboek (fysica vandaag 4.1)

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:38

Haha jah, kheb net dezelfde boek gehad in het 4de, gehe :shock:

• Gast

Geplaatst op 26 juli 2005 - 13:58

Ik heb Fysica Concreet 4.2

Maar ik heb er een vakantietaak over omdat m'n leraar me niet moest en me dus altijd ***** als hij punte moest geve :@

Ik vond het echt veel dus toch maar ff navraag gedaan.. thx

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:02

Haha, heb je al gemerkt dat de oplossingen achteraan in je boek staan ? :shock:

Edit: Let op want in dat boek staan er ook wel enkele foutjes in de antwoorden ... (ze zijn mss wel al verbetert in nieuwere versies)

mo≤

mo≤

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:05

Haha, heb je al gemerkt dat de oplossingen achteraan in je boek staan ?  :shock:

Edit: Let op want in dat boek staan er ook wel enkele foutjes in de antwoorden ... (ze zijn mss wel al verbetert in nieuwere versies)

haha ja dat ook nog, ons leekracht liet ons opgaven maken van die boek als taak, hij vroeg zich waarschijnlijk nooit af wrm iedereen altijd een 10 had hehe

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:31

Achja, je moet toch de berekening er ook bij schrijven ? Maar het is toch handig als je ziet dat je uitkomst niet klopt kan je toch nog even gaan herrekenen (en dat lijkt me dan wel weer positief omdat je toch een grote kans hebt dat je zelf je fout vind en deze dan later niet meer zal maken :wink: )

mo≤

mo≤

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2005 - 14:33

Jah natuurlijk :shock:

• Gast

Geplaatst op 28 juli 2005 - 00:26

De berekening is juist uitgevoerd. Het antwoord is niet realistisch, ga na: stel je springt per seconde twee maal touwtje, dan zou je zeg dik 2 uur moeten touwtje springen om die cake weg te werken. Ikzelf zou de cake dan laten staan. De opgave is niet zorgvuldig geformuleerd wat leidt tot een niet-realistisch antwoord. Stiekem wordt verondersteld dat alle cake wordt opgenomen door het lichaam, en daarbij zal het energieverbruik hoger zijn dan de 120J per sprong. Touwtje springen valt fysiek in de categorie lichte wedstrijdsport, met een verbranding van 2000kJ/uur. Met 2 sprongetjes per seconden geeft dat 2*10^6/(2*3600) = 280J per sprong.

Forest.

• Gast

Geplaatst op 28 juli 2005 - 13:06

Het was chocolade cake van de Delhaise... :shock: Stond een afbeelding bij in m'n werkboek !

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juli 2005 - 13:32

Haha jah, ik dacht ook al, mocht dit kloppen dan sta ik een hele dag touwtje te springen na m'n ontbijt om al die energie te verbranden :shock:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures