Limieten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Limieten

Ik wil de volgende limieten uitrekenen en ik dacht dat ze met de regel van l'Hopital op te lossen zouden zijn maar ik kom er daarmee niet uit.

1)
\(\lim_{x \to \infty} \frac{\sqrt{1+x^2}-1}{2x^2} = \lim_{x \to \infty} \frac{x(1+x^2)^{\frac{-1}{2}}} {4x} =\lim_{x \to \infty} \frac{-x^2(1+x^2)^{\frac{-3}{2} } } {4}=\frac{-0(1+0)^{\frac{-3}{2}}}{4}=\frac{0}{4}=0\)
Hier hoort
\(\frac{1}{4}\)
uit te komen, dus ik vermoed dat ik een fout gemaakt heb met afleiden in de teller, maar ik kan hem niet vinden.

2)
\(\lim_{x \to \infty} \frac{\sin(x)-x}{7x^3} = \lim_{x \to \infty} \frac{\cos(x)-1} {21x^2} =\lim_{x \to \infty} \frac{-\sin(x)} {41x}=\lim_{x \to \infty} \frac{-\cos(x)}{41}=\frac{-1}{41}\)
Hier hoort 1 uit te komen. Dat kan eruit komen door de teller en de noemer nog een keer af te leiden, maar dat mag volgens mij niet omdat je geen 0 krijgt als je nul invoert en ook geen ±oneindig krijgt als je oneindig invoert.

3)
\(\lim_{x \to \infty} (1+2x)^{\frac{1}{x}}= (1+2 \cdot 0)^{\frac{1}{0}} = 1^0 = 1\)
Hier hoort 0 uit te komen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

damondike schreef:Ik wil de volgende limieten uitrekenen en ik dacht dat ze met de regel van l'Hopital op te lossen zouden zijn maar ik kom er daarmee niet uit.

1)
\(\lim_{x \to \infty} \frac{\sqrt{1+x^2}-1}{2x^2} = \lim_{x \to \infty} \frac{x(1+x^2)^{\frac{-1}{2}}} {4x} =\lim_{x \to \infty} \frac{-x^2(1+x^2)^{\frac{-3}{2} } } {4}=\frac{-0(1+0)^{\frac{-3}{2}}}{4}=\frac{0}{4}=0\)
Hier hoort
\(\frac{1}{4}\)
uit te komen, dus ik vermoed dat ik een fout gemaakt heb met afleiden in de teller, maar ik kan hem niet vinden.

2)
\(\lim_{x \to \infty} \frac{\sin(x)-x}{7x^3} = \lim_{x \to \infty} \frac{\cos(x)-1} {21x^2} =\lim_{x \to \infty} \frac{-\sin(x)} {41x}=\lim_{x \to \infty} \frac{-\cos(x)}{41}=\frac{-1}{41}\)
Hier hoort 1 uit te komen. Dat kan eruit komen door de teller en de noemer nog een keer af te leiden, maar dat mag volgens mij niet omdat je geen 0 krijgt als je nul invoert en ook geen ±oneindig krijgt als je oneindig invoert.

3)
\(\lim_{x \to \infty} (1+2x)^{\frac{1}{x}}= (1+2 \cdot 0)^{\frac{1}{0}} = 1^0 = 1\)
Hier hoort 0 uit te komen
1. In de teller staat (a-b), vermenigvuldig met met ... zodat de wortel verdwijnt.

2. Gaat x naar oneindig, dan komt er 0 uit.

3. Ken je de standaardlimiet met uitkomst e.

Vul bij 1. 2. en 3. voor bv x=1000 in.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Limieten

Ik weet niet wat voor antwoordenboekje of dergelijke dat jij hebt, maar de waarden die jij denkt dat je moet uitkomen zijn fout.

Voor 1) is de juiste uitkomst 0.

Voor 2) eveneens 0.

en voor 3) is dat 1.

Wat je bij de laatste stap van 1 doet, weet ik niet, maar alleszins zou ik daar niet met de l'Hospital werken, maar met het vermenigvuldigen met de toegevoegde wortel.

Voor 2 maak je een fout bij de laatste stap, de limiet van cos(x) voor x naar oneindig is niet gedefinieerd, dit komt omdat de cosinus steeds schommelt tussen 1 en -1 en je kan dus niet zomaar zeggen dat hij op -1 zit op oneindig.

Voor 3 snap ik eveneens niet wat je daar doet met die nullen enz.

Heb je al gezien dat je zo'n macht
\(\frac{1}{x}\)
kan schrijven met gebruik van exponentiele notatie en een natuurlijke logaritme? Dat kan hier helpen.
Cogito ergo sum.

Berichten: 14

Re: Limieten

Aangenomen dat Overdruk gelijk heeft klopt mijn eerste limiet. Bij de tweede en de derde heb ik 0 ingevuld i.p.v. oneindig, stom, dat geef ik grif toe. Maar dan blijf ik zitten met de volgende vragen:

bij 2: wat moet ik dan met de cosinus??, eruit krijg je hem toch niet. Of geldt gewoon delen door oneindig geeft limitie is nul?

bij 3: geen flauw idee wat het standaardlimiet van e is, nog hoe ik deze kan herschrijven als een exponentiële functie.

Berichten: 8.614

Re: Limieten

Aangenomen dat Overdruk gelijk heeft klopt mijn eerste limiet.
Je uitkomst is correct, maar je methode niet. Volg de aanwijzing van Safe op.
bij 2: wat moet ik dan met de cosinus??, eruit krijg je hem toch niet. Of geldt gewoon delen door oneindig geeft limitie is nul?
Je hebt het jezelf veel te moeilijk gemaakt. Pas enkel de regel van de l'Hôpital toe als je een onbepaaldheid hebt. Strikt genomen heb je de l'Hôpital hier zelfs helemaal niet nodig. De term met de sinus in de teller kun je verwaarlozen omdat de sinsufunctie enkel waarden tussen -1 en 1 aanneemt (als je limiet naar oneindig gaat, wordt de teller dus "getal tussen -1 en 1" min oneindig; wat wordt dat?) Wat blijft er dus over?
bij 3: geen flauw idee wat het standaardlimiet van e is, nog hoe ik deze kan herschrijven als een exponentiële functie.
Als je het getal e nog niet hebt gezien, lijkt deze limiet mij moeilijk oplosbaar.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Limieten

3. Schrijven als een e-macht, zegt je dat iets?

Vb:
\(2^{0.5}=e^{\ln(2)^{0.5}}=e^{0.5\ln(2)\)

Reageer