Momentkracht berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Momentkracht berekenen

Beste leden,

Voor natuurkunde heb ik een aantal huiswerkopgaven gekregen (HBO bouwkunde,1e jaars). Het gaat over het berekenen van momentkracht(en).

Ik moet de kracht op scharnier A en op scharnier B berekenen. Zie afbeelding. Hoe zou ik dit moeten doen?

Ik heb in ieder geval wel de antwoorden:

Scharnier A = 10,5 kN

Scharnier B = 7,5 kN

Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Momentkracht berekenen

Dag Haydarcay, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] WE ZIJN GEEN HUISWERKMACHINE

Punt één hebben we een hekel aan luie mensen, punt twee is een foutje in een redenering of berekening meestal rap aangewezen. Jij hebt snel de oplossing van je probleem, je helper kan weer vlot wat anders leuks gaan doen.


[/td]</table>
Laat je alsnog eerst even zien wat je zelf al bedacht of berekend had, en/of waar je precies vastloopt??

[/color]
haydarcay.png
haydarcay.png (5.71 KiB) 427 keer bekeken
kun je om te beginnen de plaats aanduiden waar je die 12 kN kunt laten aangrijpen, en wat weet je nog meer van krachten en momenten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Momentkracht berekenen

Geen probleem.

Wat ik had is het volgende:

- (Moment = armxkracht)

M= 12x4 + 6x6 - 8 x(scharnier)a

= 48 + 36 - 8 a

8b = 48+36 ; b = 84/8 = 10.5

Ik heb nu voor scharnier a 10.5kN, dit klopt ook. Maar hoe doe ik dat met scharnier B?

Ooh ik begrijp het al: 18-10,5 = 7,5. Het klopt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Momentkracht berekenen

M= 12x4 + 6x6 - 8 x(scharnier)a
Dat het klopt is geheel maar dan ook totaal toevallig. :eusa_whistle:

kijken we naar de kracht op A. Alles draait om B. We meten dus ook de armen tot B.

zwaartekracht van blok 12 kN grijpt aan midden in het blok. arm tot B is dus 6 m

kracht van 6 kN heeft een arm van 2 m.

kracht geleverd door A (naar boven) heeft een arm van 8 m.

er draait niks, totaalmoment =0

12 x 6 + 6 x 2 - 8 x FA = 0 ==>FA = 10,5 kN

andersom kan ook:

kijken we naar de kracht op B. Alles draait om A. We meten dus ook de armen tot A.

zwaartekracht van blok 12 kN grijpt aan midden in het blok. arm tot A is dus 2 m

kracht van 6 kN heeft een arm van 6 m.

kracht geleverd door B (naar boven) heeft een arm van 8 m.

er draait niks, totaalmoment =0

12 x 2 + 6 x 6 - 8 x FB = 0 ==> FB = 7,5 kN

En inderdaad, omdat ze samen een totale verticale kracht van 12 + 6 kN moeten leveren, volstaat het om er één te berekenen en de andere uit eht eindtotaal af te leiden. Maar dan zou het wel handig zijn om die berekening correct te doen.

Nogmaals, dat je goed uitkwam is GEHEEL TOEVAL.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer