Springen naar inhoud

Condensatoren opladen en ontladen

• Log in om te kunnen reageren

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2009 - 20:52

Hallo,

Bij het opladen en ontladen van condensatoren, kan je de capaciteit bepalen (nadat je de tijdsconstante hebt gevonden). Als je dit erg nauwkeurig wil vastleggen, zou ik dan best een multimeter of een oscilloscoop gebruiken?

(En waarom is apparaat x de beste keuze? Ik veronderstel dat het iets te maken heeft met de wijze waarop beide apparaten de capaciteit inwendig meten, maar ik weet niet goed waar het aan ligt... Het is toch interessant om te weten waarom een bepaald apparaat beter is dan een ander.)

Als iemand me hier tip(s) over kan geven, zou dat fantastisch zijn!

// edit topictitel: moet condensatoren zijn. (opgepoetst jvdv :eusa_whistle: )

Erg bedankt!

Veranderd door Jan van de Velde, 01 december 2009 - 21:11

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2009 - 21:01

Dat hangt volgens mij af van de grootte van je condensator. Bij grote condensatoren kun je de tijdsconstante gemakkelijk met de hand opnemen en lijkt een multimeter mij het aangewezen instrument. Werk je met kleinere condensatoren (zoals die te vinden zijn in tesla coils), waar de nauwkeurigheid een grotere rol speelt, dan gebruik je beter een oscilloscoop.

Zie ook hier.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Tommeke14

Tommeke14

• >250 berichten
  • 771 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 21:02

Intuitief zou ik zeggen een multimeter
Om de simpele reden dat een oscilloscoop geen meetinstrument is
Dat ding dient om de vorm van je signaal weer te geven en niet echt om spanningen mee te meten...
De meetfout op zon scoop is btw immens...(wat logisch is)
Ik dacht 1/5 volt/div ofzo

Waarom wil je dat eig weten, want voor M&E heb je dat echt niet nodig (daar werk je met dingen zonder ook maar een beetje te weten waar je mee bezig bent :eusa_whistle: )

Veranderd door Tommeke14, 01 december 2009 - 21:03

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2009 - 21:08

Waarom wil je dat eig weten, want voor M&E heb je dat echt niet nodig (daar werk je met dingen zonder ook maar een beetje te weten waar je mee bezig bent :eusa_whistle: )

Helemaal waar, ik begin nu eindelijk te snappen wat we daar vorig jaar eigenlijk gedaan hebben ](*,)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2009 - 00:21

Bedankt in ieder geval, mss begrijp ik het volgend jaar dan ook ;-)
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

Franske

Franske

• >250 berichten
  • 337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2009 - 09:43

Intuitief zou ik zeggen een multimeter
Om de simpele reden dat een oscilloscoop geen meetinstrument is
Dat ding dient om de vorm van je signaal weer te geven en niet echt om spanningen mee te meten...
De meetfout op zon scoop is btw immens...(wat logisch is)
Ik dacht 1/5 volt/div ofzo

Ik weet niet wanneer je voor het laatst een scoop gebruikt hebt en uit wat voor een tijd die kwam.
Een scoop is weldegelijk een meetinstrument en zeker nauwkeurig.
Voor mijn werk heb ik nu inmiddels verscheidene scoops gebruikt waaronder uitermate geavanceerde digitale scoops met alle mogelijke meetfuncties.

Hier een wat oudere Philips Fluke scoop, waarbij de meetnauwkeurigheid 1% is (van de volle schaal)

http://www.teknetele...m3394b72302.pdf

Ik zou in dit geval een scoop nemen, omdat je daar goed stijgtijden kan meten.

Als je een multimeter gebruikt voor een dergelijke meting moet je ook rekening houden met de traagheid van de multimeter.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures