Springen naar inhoud

Eenheid van algemene gasconstante

• Log in om te kunnen reageren

mr. James

mr. James

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 21:54

Hallo

Ik vraag me af wat de correcte eenheid is van de algemene gasconstante R als deze 8,31 . 10 bedraagt?

Ik weet dat de eenheid van de gasconstante J/(K.Mol) is, als deze gelijk is aan 8,31

Dus ik vermoed dat de factor 10 een omzetting zal zijn voor Joule (J) naar iets in de aard van ( m . Pa ) ?
Klopt dit?

( En klopt ook dat de eenheid (L . atm ) / (K . Mol ) is, als de constante gelijk is aan 0,082 )

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2009 - 22:00

Zoeken met de zoekterm gas constant geeft direct het antwoord:

http://en.wikipedia....ki/Gas_constant

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

mr. James

mr. James

• >100 berichten
  • 103 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 december 2009 - 22:03

[edit: wacht even]

Edit: Ok dus die 10 is enkel om m naar L om te zetten.
Zodat: 8,31 . 10 de eenheid is voor ( L . Pa ) / ( K . Mol )

Had er niet aan gedacht om ook de Engelstalige Wikipedia te raadplegen. Bedankt

Veranderd door mr. James, 01 december 2009 - 22:13

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 december 2009 - 22:08

Excuses, ik gaf je de verkeerde link. Degene die er nu staat is de correcte. Kijk onder het titeltje "U.S. Standard Atmosphere" (lees ook de opmerkingen daarbij).

Probeer ook eens te bedenken hoe ze aan die eenheid komen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44854 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 december 2009 - 22:16

Dit zou je makkelijk moeten kunnen afleiden als je weet in welke eenheden je p, V, n resp. T moet invullen in de algemene gaswet bij dat gebruik van R= 8,31103.

De standaard R= 8,3145 (J/molK) geldt bij gebruik van p in Pa, V in m, n in mol en T in K.
Als je in pV=nRT de term rechts 1000 groter maakt door gebruik van 8,31103 komt dat meestal omdat een getal in de term links ook een factor 1000 groter wordt dan met standaardeenheden. De meest voor de hand liggende reden is dan omdat je liters invult ipv kubieke meters.

De eenheid van R zou je bij R=8,3110, dan kunnen uitdrukken als mJ/molK , of J/kmolK
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures