Heelal in 1 atoom.

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 20

Heelal in 1 atoom.

Ik vraag me het volgende af:

Stel ik heb 1 waterstof atoom dat ergens door het heelal vliegt. Nu kan ik dit atoom versnellen door hem wat energie mee te geven. Massa is een vorm van energie. Dus ik kan theoretisch alle massa in het heelal omvormen tot energie en aan dat waterstof atoom meegeven. Nu heb ik 1 waterstof atoom dat zich met bijna de snelheid van het licht voortbeweegt. Maar er is op dat moment niets anders meer ten opzichte waarvan dat atoom zich met bijna de snelheid van het licht voortbeweegt. Je zou dus net zo goed kunnen zeggen dat dat waterstof atoom stilstaat. En heb ik het hele heelal teruggebracht tot een simpel waterstof atoom.

Ergens maak ik een denkfout uiteraard, maar waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Heelal in 1 atoom.

Je kunt stellen dat naar links en naar rechts nooit interactief wordt waardoor het waterstofatoom van jouw een deel van zijn heelal niet zal zien.

Dit geldt ook voor parallel gelegen richtingen.

De massa in deze richtingen kun je dan niet toepassen om je atoom te versnellen.

Alleen oplopers kunnen je doen versnellen.

Een oploper gaat altijd sneller dan je atoom, heeft dus meer energie dan je atoom en kan zijn energie dan aan je atoom afgeven tijdens de collision.

Dan is de bedoeling dat jouw atoom niet zelf een oploper wordt want dan staat hij energie af.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Heelal in 1 atoom.

OK, er zijn dus 2 problemen.

1) Mijn atoom kan nooit alle deeltjes tegenkomen

2) Op een bepaald moment gaat mijn waterstof atoom zo snel dat niets hem nog extra snelheid kan meegeven. Maar dan is de snelheidsgrens voor mijn atoom niet de snelheid van het licht maar de maximale snelheid van oplopers. Of kan een oploper ook massaloos zijn? De term oploper is nieuw voor me, maar een paar zonmassa's meegeven aan m'n atoom is al onmogelijk omdat er in het heelal geen oploper aanwezig is die op dat moment nog sneller gaat?

Berichten: 751

Re: Heelal in 1 atoom.

SandLover schreef:OK, er zijn dus 2 problemen.

1) Mijn atoom kan nooit alle deeltjes tegenkomen

2) Op een bepaald moment gaat mijn waterstof atoom zo snel dat niets hem nog extra snelheid kan meegeven. Maar dan is de snelheidsgrens voor mijn atoom niet de snelheid van het licht maar de maximale snelheid van oplopers. Of kan een oploper ook massaloos zijn? De term oploper is nieuw voor me, maar een paar zonmassa's meegeven aan m'n atoom is al onmogelijk omdat er in het heelal geen oploper aanwezig is die op dat moment nog sneller gaat?
1. Zeg dat niet. Hangt van de beschikbare tijdspanne af. Deeltjes kunnen van alle kanten in botsing komen met jouw waterstofatoom en het energie geven. Het traject kan volgens mij dus best chaotisch zijn.

2. Een atoom kan nooit de lichtsnelheid bereiken omdat deze massa bezit. Zou dit wel zo zijn dan zou de massa van het atoom oneindig groot worden wat onmogelijk is. Oplopers kunnen massaloos zijn => fotonen. En die zijn gelijk sneller dan je waterstofatoom ooit zal zijn omdat zij als massaloze deeltjes altijd met de snelheid van het licht onderweg zijn.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Heelal in 1 atoom.

Hildebrand schreef:1. Zeg dat niet. Hangt van de beschikbare tijdspanne af. Deeltjes kunnen van alle kanten in botsing komen met jouw waterstofatoom en het energie geven. Het traject kan volgens mij dus best chaotisch zijn.

2. Een atoom kan nooit de lichtsnelheid bereiken omdat deze massa bezit. Zou dit wel zo zijn dan zou de massa van het atoom oneindig groot worden wat onmogelijk is. Oplopers kunnen massaloos zijn => fotonen. En die zijn gelijk sneller dan je waterstofatoom ooit zal zijn omdat zij als massaloze deeltjes altijd met de snelheid van het licht onderweg zijn.
Ik weet dat een deeltje met massa nooit de snelheid van het licht kan halen. Vandaar ook mijn gedachte-experiment om alles wat in het heelal aanwezig is aan 1 atoom mee te geven in de vorm van snelheid. Dat atoom heeft dan een snelheid van vrijwel de snelheid van het licht t.o.v. niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Heelal in 1 atoom.

Je gaat ervanuit dat het mogelijk is een proces te hebben waarbij een willekeurig deeltje plus het waterstofatoom een versneld waterstofatoom geeft. Dit is verre van vanzelfsprekend. In je gedachtenexperiment is er bovendien geen rekening gehouden met impulsbehoud: er moeten ook deeltjes in de andere richting bewegen om jouw waterstofatoom te versnellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Heelal in 1 atoom.

Impulsbehoud is een goede ja. Bedankt voor de reacties iedereen :eusa_whistle: . Mijn probleem is nu wel opgelost.

Reageer