Synthese van n-butylacetaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Synthese van n-butylacetaat

Mensen,

Ik heb een klein probleem. Ik kom er namelijk maar niet uit wat de reactievergelijking is van deze synthese. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Hieronder staat de verkortere werkwijze besproken:

- Weeg 10 g 1-butanol en 15 g ijsazijn af, voeg dit samen met 0.2 mL gec. zwavelzuur

- Voer de synthese uit m.b.v. een opstelling

- Giet 60 mL water en het reactiemengsel in een scheitrechter, laat watrlaag weglopen etc.

- Was met 25 mL water, etc..

- Was met 6 mL verzadigde oplossing natriumwaterstofcarbonaat

- Was met 12 mL water

- Voeg 1,5 g watervrij magnesiumsulfaat toe

- Filtreer de ester

-Destilleer de ester

Dit is ongeveer de werkwijze. Volgens mij zou de rv eruit moeten zien in de trant van:

C4H8O2 + C2H4O2 + H --> C6H12O + H20

Alleen nu moet ie nog kloppend gemaakt worden, als ie al klopt. Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen!

rflx90

Berichten: 9

Re: Synthese van n-butylacetaat

Ik heb nu de reactievergelijking kloppend gemaakt, namelijk

9 C4H8O2 + 18 C2H4O2 + 84 H+ ---> 12 C6H12O + 42 H2O

Alleen nu is de vraag: klopt dit?

En zoja, kan iemand mij dit uitleggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Synthese van n-butylacetaat

In het kort: Nee, dit klopt niet. Ten eerste omdat je alle coëfficiënten door 3 kunt delen. Ten tweede omdat de reactie zelf niet klopt.

Kijk nog eens terug naar de synthesebeschrijving. Hoeveel H2SO4 voeg je toe? Hoe verhoudt deze hoeveelheid zich tot die van de overige stoffen? Op welke manier is het bij de reactie betrokken?

p.s. verplaatst naar huiswerk
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Synthese van n-butylacetaat

Ik ben eruit, kan een slotje op!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Synthese van n-butylacetaat

Slotjes doen we hier niet aan, alleen wanneer de regels worden overtreden. Deze blijft dus lekker open :eusa_whistle:

Voor de volledigheid (voor het geval iemand dit in het archief op zou duikelen en zich het hoofd breekt over het antwoord):

Zwavelzuur treedt op als katalysator. H+ is wel betrokken bij de reactie, maar wordt niet verbruikt. Voor en na de reactie is dus evenveel H+ aanwezig, en het komt dan ook niet terug in de reactievergelijking.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer