Polariteit van stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Polariteit van stoffen

Beste,

Ik heb morgen examen Natuurwetenschappen en ik zit nog steeds in de knoop met polariteit van stoffen.

Wanneer weet je of een stof symmetrisch is of asymmetrisch?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Polariteit van stoffen

Hoewel we het aanmoedigen om niet onnodig topics aan te maken, raden we het aan om -zeker in huiswerk en practica- voor elke vraag een apart topic aan te maken. we hebben je bericht even in een eigen topic gezet, let je daar de volgende keer zelf op? Bedankt :eusa_whistle: .
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 6

Re: Polariteit van stoffen

Hoewel we het aanmoedigen om niet onnodig topics aan te maken, raden we het aan om -zeker in huiswerk en practica- voor elke vraag een apart topic aan te maken. we hebben je bericht even in een eigen topic gezet, let je daar de volgende keer zelf op? Bedankt :eusa_whistle: .
Dank u,

zal ik zeker doen.

(Redoxreacties leunde gewoon het dichtste aan bij de leerstof en aangezien dit forum nieuw is voor mij...)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Polariteit van stoffen

Chocola schreef:ik zit nog steeds in de knoop met polariteit van stoffen.

Wanneer weet je of een stof symmetrisch is of asymmetrisch?
ruimtelijke bouw (bindingshoeken) en elektronegativiteit bekende begrippen? Zo nee, waar zit de pijn dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Polariteit van stoffen

ruimtelijke bouw (bindingshoeken) en elektronegativiteit bekende begrippen? Zo nee, waar zit de pijn dan?
Ruimtelijke bouw zegt me niets, ik weet wel dat er zich 'hoeken' vormen tussen stoffen bvb H2O: tussen O (negatief) en H (2x pos) vormt zich een hoek van 104.5 °. Maar ik heb dit nooit actief/passief moeten kennen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Polariteit van stoffen

Kijk dan eerst maar eens hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...p;hl=polariteit

Hamvraag is: valt het "ladingsmiddelpunt" van alle negatieve ladingen (elektronen) in een molecuul samen met het "ladingsmiddelpunt" van alle positieve ladingen (protonen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Polariteit van stoffen

Jan van de Velde schreef:Kijk dan eerst maar eens hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...p;hl=polariteit

Hamvraag is: valt het "ladingsmiddelpunt" van alle negatieve ladingen (elektronen) in een molecuul samen met het "ladingsmiddelpunt" van alle positieve ladingen (protonen).
Oei, vind ik best verwarrend..

Klopt het dat als je het uittekent en je kan het niet perfect in 2 delen verdelen, dat het dan assymmetrisch is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Polariteit van stoffen

Klopt het dat als je het uittekent en je kan het niet perfect in 2 delen verdelen, dat het dan assymmetrisch is?
Niet noodzakelijk. Een H2O-molecuul is perfect symmetrisch over een as door het O-atoom en tussen de H-atomen door. Maar evengoed polair, zoals daar uitgelegd.

Hamvraag is: valt het "ladingsmiddelpunt" van alle negatieve ladingen (elektronen) in een molecuul samen met het "ladingsmiddelpunt" van alle positieve ladingen (protonen).

Waar raak je de draad kwijt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Polariteit van stoffen

Jan van de Velde schreef:Niet noodzakelijk. Een H2O-molecuul is perfect symmetrisch over een as door het O-atoom en tussen de H-atomen door. Maar evengoed polair, zoals daar uitgelegd.

Hamvraag is: valt het "ladingsmiddelpunt" van alle negatieve ladingen (elektronen) in een molecuul samen met het "ladingsmiddelpunt" van alle positieve ladingen (protonen).

Waar raak je de draad kwijt?
Okay.

Wel ik weet dat je eerst moet kijken wat het verschil in EN-waarde is

0 = polair

anders, moet je kijken, is de bouw symmetrisch (dan apolair), of asymmetrisch(polair)

de elektronen wordne steeds aangetrokken door de hoogste lading, en daar na zie ik het niet meer...

Waar zie je het ladingsmiddelpunt van de pos of neg ladingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Polariteit van stoffen

Chocola schreef:Okay.

Wel ik weet dat je eerst moet kijken wat het verschil in EN-waarde is

0 = polair
nemen we het simpele geval van een molecuul met twee atomen, het onbestaande stofje XY

X············Y

de kern van X heeft 2 x zoveel protonen als de kern van Y

++············+

Als we ons de positieve ladingen in één punt zouden moeten denken, dan ligt dat positieve denkbeeldige ladingsmiddelpunt uiteraard veel dichter bij X dan bij Y:

····+++········

Rond de kern van X zwerven dus ook 2 x zoveel elektronen als rond Y

En als de elektronegativiteit van X en Y gelijk zijn, dan trekken ze dus beiden even hard aan hun elektronen.

--············-

Als we ons de negatieve ladingen in één punt zouden moeten denken, dan ligt dat positieve denkbeeldige ladingsmiddelpunt uiteraard veel dichter bij X dan bij Y:

····---········

vergelijken we nu de lokatie in de ruimte van de positieve en negatieve ladingsmiddelpunten

····+++········

····---········

Die denkbeeldige ladingsmiddelpunten vallen samen. Conclusie: Er is niet een zijde van het molecuul die negatiever is of positiever is dan en andere zijde. Het molecuul is apolair.

Nou kan het ook zo zijn dat Y elektronegatiever is dan X. Op het positieve ladingsmiddelpunt heeft dat geen invloed, die protonen blijven wel op hun plaats. Maar Y trekt door die grotere elektronegativiteit ook de elektronen van X wat naar zich toe:

····--········-

bepaal nu waar het (nog steeds denkbeeldige) negatieve ladingsmiddelpunt komt, en vergelijk dat met dat positieve ladingsmiddelpunt:

·······---·····

····+++········

Met andere woorden, de Y-kant van het molecuul krijgt per saldo een negatieve lading, de X-kant per saldo een positieve. Het molecuul is nu polair.

Dus, géén verschil in EN, dan is de binding apolair. Wél verschil, dan is de binding polair. In dit molecuul is er maar één binding, en daarmee is het molecuul dan ook polair.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Polariteit van stoffen

Ik denk dat ik het snap..

Dank uu!!

Reageer