Invloed alcohol op hypo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 33

Invloed alcohol op hypo

Dag mensen,

Ik heb diabetes en vraag mezelf iets af;

Waardoor komt het dat alcohol in combinatie met het gebruik van tolbutamine( een medicijn dat insuline afgifte stimuleert en dus opname van glucose) een hypo(laag suiker gehalte) stimuleert.

Ik het volgende;

alcohol vertraagt het herstel van een hypo, dus als er nog wel tolbutamine afgegeven wordt, zal er dus TIJDENS een hypo, nog glucose opgenomen worden uit het bloed waardoor het dus een versterkende functie heeft

maar waardoor vertraagt alcohol herstel van een hypo? wat doet alcohol in je lichaam dan precies op dit gebied, naas thet feit dat het je bewustzijn van een hypo aantast.

Berichten: 8.614

Re: Invloed alcohol op hypo

Ik weet niet wat je voorkennis is, dus bij onduidelijkheden: geef een gil. Omgekeerd, als het te basis is en je wilt meer detail: zelfde reactie.

Een belangrijke biochemische pathway die in ons lichaam voor zowel anabole als katabole doeleinden wordt aangewend, is de citroenzuurcyclus. Dit is de centrale pathway in elke cel die aan aerobe ademhaling doet en ze bestaat uit een serie chemische reacties waarbij o.a. de belangrijke elektronendrager NAD+ m.b.v. H2 omgevormd wordt tot NADH en H+. Die elektronendrager zal later in een verder stadium helpen bij de productie van ATP, de belangrijkste molecule voor de opslag van energie in ons lichaam.

Wanneer ons lichaam alcohol (ethanol) afbreekt, komt daarbij echter ook NADH vrij. In geval van overmatige alcoholconsumptie wordt de hoeveelheid NADH uit de alcoholafbraak dus zo groot dat de productie van NADH uit de citroenzuurcyclus overbodig wordt. Hierdoor zal deze cyclus stilvallen en op sommige plaatsen zelfs omgekeerd worden, zodat er een tekort ontstaat aan de andere producten die door de citroenzuurcyclus aangemaakt worden. Deze producten, zoals oxaloacetaat en pyruvaat zijn nodig voor de neoglucogenese, een proces waarbij het lichaam glucose aanmaakt (en vrijstelt in de bloedbaan). Nu deze producten ontbreken, kan de neoglucogenese niet op gang komen: dat is een eerste oorzaak van alcoholgerelateerde hypoglycemie.

Daarnaast bevatten sommige organen in ons lichaam een voorraadje glycogeen (aangemaakt in tijden van overvloed), dat normaliter in situaties van hypoglycemie afgebroken kan worden tot glucose om het evenwicht te herstellen. Helaas zitten we nog steeds met die hoge concentratie aan NADH. Hierdoor "denken" de cellen dat ze een hoge energie-inhoud hebben (terwijl deze energie eigenlijk nutteloos is omdat er niets mee gedaan kan worden) en zullen ze niet geneigd zijn om het glycogeen af te breken: een tweede oorzaak van de hypoglycemie.

Deze twee factoren verklaren voor het grootste deel waarom alcoholconsumptie hypoglycemie in de hand werkt. Ik hoop dat het je nu duidelijker is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 33

Re: Invloed alcohol op hypo

Is het niet zo dat oxaloacetaat en pyruvaat tijdens

de glycolyse gemaakt worden ipv citroenzuurcyclus?

verder is het een duidelijlk verhaal ik denk dat ik het begrijp

Berichten: 8.614

Re: Invloed alcohol op hypo

toni91 schreef:Is het niet zo dat oxaloacetaat en pyruvaat tijdens

de glycolyse gemaakt worden ipv citroenzuurcyclus?
Pyruvaat is inderdaad het eindproduct van de glycolyse dat op twee manieren in de citroenzuurcyclus terecht kan komen:
  • omzetting tot acetyl-CoA via pyruvaatdehydrogenase
  • omzetting tot oxaloacetaat via pyruvaatcarboxylase
Oxaloacetaat wordt echter niet geproduceerd tijdens de glycolyse, maar tijdens de citroenzuurcyclus (uit malaat). Bij een teveel aan NADH (zoals in mijn vorige post beschreven), zal dit proces echter omkeren en zal oxaloacetaat terug omgezet worden naar malaat, waardoor er te weinig oxaloacetaat is en de cyclus stilvalt. Normaal kan ons lichaam dan uit pyruvaat oxaloacetaat maken om dit stilvallen te vermijden, maar er is óók te weinig pyruvaat (dat werd omgezet naar lactaat onder invloed van die overschot NADH), zodat dit probleem niet opgelost kan worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer