Springen naar inhoud

Bindingsenergie

• Log in om te kunnen reageren

bumbaloo

bumbaloo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 december 2009 - 15:40

Hallo,

Ik heb een hele korte vraag, waarvan ik dacht: Ik kom er zo uit maar het lukt me toch eigenlijk niet.

Leg uit de een kleine waarde voor de bindingsenergie overeenkomt met een sterke binding.

Alvast dank

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 december 2009 - 17:17

Wat bedoel je precies, of wat wordt precies bedoeld met "een kleine waarde"?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

RG92

RG92

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2009 - 15:58

als ik jou vraag goed begrijp bedoel je een hele kleine (negatieve) waarde. (ik ga er vanuit dat je de grafiek van bindingsenergie kent)
Als dit zou is dan zou het antwoord op jou vraag iets van deze strekking zijn:

Bij een heel kleine negatieve waarde komt er bij vorming van het atoom veel energie vrij, splijting van dit atoom kost dus erg veel energie. Wanneer de bindingsenergie van een atoom erg klein is, is dit stabiel omdat er meer energie vrij komt bij vorming dan bij splijting van de 'bouwstenen'. Ik neem als voorbeeld ijzer-56, wat samen met nikkel de top van de grafiek vormt. Bij vorming van ijzer komt er ontzettend veel energie vrij (want een zeer lage negatieve waarde in de grafiek), de stoffen die eerst splijten voordat ijzer gevormd worden hebben een grotere negatieve bindingsenergie. het splitsen kost dus minder energie dan dat er vrijkomt. en omdat er bij ijzer zo veel energie vrijkomt is dit stabiel.
dit is ook de reden dat kernfusie bij sterren niet verder gaan dan ijzer (behalve bij een supernova)

bumbaloo

bumbaloo

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 december 2009 - 09:08

Toch snap ik het nog niet echt, want bindingsenergie is de energie die de deeltjes die meedoen in dat proces verliezen. Als dan die waarde heel klein is betekent dat dat de deeltjes niet veel energie verliezen bij die binding. Of is dat niet waar?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 december 2009 - 10:25

Inderdaad, maar dat is waarom ik vroeg wat je bedoelde met een "kleine" waarde. Een kleine waarde van de bindignsenergie duidt op een zwakke binding. Maar verwar dit niet met een lage waarde. BindingsenergieŽn zijn negatief, dus hoe lager waarde, hoe sterker de binding.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

AItt

AItt

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 juli 2011 - 19:27

Inderdaad, maar dat is waarom ik vroeg wat je bedoelde met een "kleine" waarde. Een kleine waarde van de bindignsenergie duidt op een zwakke binding. Maar verwar dit niet met een lage waarde. BindingsenergieŽn zijn negatief, dus hoe lager waarde, hoe sterker de binding.

Het spijt me maar volgens mij begrijp ik iets niet in deze thema. Als de kernkracht de protonen naar elkaar toetrekt en ze bij elkaar aankomen wordt een deel van de "massa" omgezet in energie in de vorm van warmte en straling. waarom zou er dan bij een grotere massadefect deze binding sterker zijn en en dus meer energie voor nodig zijn om ze uit elkaar te halen? De afgenomen massa is tog niet omgezet in bindingsenergie? Want als dat wel zo zou zijn dan zou ik het begrijpen. Want als er meer massa in bindingsenergie wordt omgezet dan wordt de binding natuurlijk sterker. Kan iemand mij alstublieft uit deze knoop halen?
Alvast bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures