significante cijfers

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 704

significante cijfers

als je een tussenantwoord opgeeft als het aantal cijfers dat op je rekenmachine staat en dan het eindantwoord afrondt in het juiste aantal significante cijfers, is dat dan fout ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: significante cijfers

Neen ,dit is zelfs beter om afwijkingen te verminderen, afronden op significante cijfers is alleen nodig op het eindantwoord.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 704

Re: significante cijfers

Neen ,dit is zelfs beter om afwijkingen te verminderen, afronden op significante cijfers is alleen nodig op het eindantwoord.


dat d8 ik ook dus. Ik zit namelijk in een discussie met iemand. Die zegt dus dat dat fout is. Maar het is toch stom als je doorrekent met het getal op je rekenmachine en je geeft een kleiner getal op ? Als ik dan zo;'n berekening zie dan heb ik echt zoiets van: zijn hier rekenfouten gemaakt ?

Berichten: 226

Re: significante cijfers

Je moet tussenresultaten beslist niet afronden.

Als je dat wel doet, stapel je de ene fout op de andere. Zo krijg je ook fouten in de significante cijfers van het eindresultaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: significante cijfers

volgens mij gaat het ook alleen maar om het eindantwoord.

zodra je tussen berekeniningen gaat afronden gaat je antwoord meer afwijken van de waarheid dan dat het dat doet zonder tussen afrondingen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: significante cijfers

het is daarom dat je in berekeningen ook betere breuken en vierkantswortels laat staan als tussenberekening in plaats van deze uit te rekenen.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: significante cijfers

Ik heb wel ooit op school geleerd dat je altijd met beduidende cijfers moet werken, ook in je tussen bewerkingen ... Behalve in wiskunde dan gehe :shock:

Berichten: 80

Re: significante cijfers

wij hebben geleerd om altijd door te rekenen met wat de rekenmachine zegt..

als je tussentijds neit zulke grote antwoorden op wilt schrijven, schrijf dan 1/2 significante cijfers MEER op dan het eindantwoord krijgt..

Berichten: 704

Re: significante cijfers

het is daarom dat je in berekeningen ook betere breuken en vierkantswortels laat staan als tussenberekening in plaats van deze uit te rekenen.


das alleen bij wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: significante cijfers

ZVdP schreef:het is daarom dat je in berekeningen ook betere breuken en vierkantswortels laat staan als tussenberekening in plaats van deze uit te rekenen.


das alleen bij wiskunde.


Niet persé, als je nu in een driehoek gaat werken om een of andere kracht te zoeken en je gaat met de stelling van pyth. werken, dan kan je gerust een mooie vierkantswortel vekrijge :shock:

Re: significante cijfers

ja okee, maar dan ben je meer met wiskunde dan met natuurkunde/scheikunde bezig. Maar het gaat erom dat snelheden enzo je nooit in breuken ofzo kan schrijven, want je zit alijd met een onzekerheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: significante cijfers

Volgens mij toch wel hoor.

Als je in de fysica bijvorbeeld de snelheid wil berekenen, en je weet de energie en de massa. Dan krijg je toch voor de snelheid een vierkantswortel? v²=J*2/m
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: significante cijfers

Niet persé, als je nu in een driehoek gaat werken om een of andere kracht te zoeken en je gaat met de stelling van pyth. werken, dan kan je gerust een mooie vierkantswortel vekrijge   :shock:


De twee zijden hebben een eindige nauwkeurigheid, dus de derde ook.

Meestal reken je in de natuurkunde eerst in symbolen en pas op het allerlaatste moment ga je getallen invullen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 65

Re: significante cijfers

Je moet antwoorden alleen op papier afronden. Maar zet altijd het onafgeronde getal in het geheugen van je rekenmachientje of op een kladje en reken daarmee verder

Een simpel voorbeeldje laat al snel zien hoe het verder rekenen met afgeronde tussenantwoorden tot fouten kan leiden.

1. a = 1.0/3.0 = 0.33

2. b = 22.5*a = 22.5 * (1.0 / 3.0) = 7.5 en niet 22.5 * 0.33 = 7.4

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: significante cijfers

Een andere strategie in dit soort gevallen: eerst de vermenigvuldigingen doen en pas daarna de delingen. Dan heb je minder last van dit soort onbedoelde afrondingen. In het gegeven voorbeeld:

22,5 x 1,0 / 3,0 = 22,5 / 3,0 = 7,5

Geen centje pijn!

Reageer