Arbeid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

Arbeid

Afbeelding

Afbeelding

m koffer = 20 kg

Wrijving is te verwaarlozen

Toon aan dat de spierkracht van de reiziger aan arbeid van 1,6 10^2 J moet leveren om de koffer van P naar Q te trekken.

Ik berekende zelf eerst de hellingshoek. Vervolgens kon ik Fzw,x berekenen, evenwijdig aan de helling.

Hoek is = 7,535.. graden

Fzw,x = 25,7314... N

Daarna berekende ik Fzw,x evenwijdig aan de grond = cos 7,535... * 25,7314 ...= 25,508 ... N

Arbeid= 25,508 ... * 6,1 * cos 7,535...= 154,26...N

Ik kijk er al een half uur naar, maar wat er mis is snap ik niet :eusa_whistle:

Berichten: 74

Re: Arbeid

Als je cos 0 neemt en Fzw,x evenwijdig aan de helling kom je wel op hetzelfde antwoord uit.

Maar ik dacht toch echt dat je bij dit soort opdrachten moest berekenen wat Fzw,x evenwijdig aan de grond zou zijn en dan maal de cos(hellingshoek) en dan maal de verplaatsing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid

de hoek is 8,3732°, helpt dat al?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Arbeid

de hoek is 8,3732°, helpt dat al?
Huh? ik heb het over die hoek linksonder bij de tekening, de enige hoek in de tekening.

Volgens mij is dat gewoon sinhoek = 0,8/6,1

sin^-1 geeft dan 7,535909342 bij mij

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid

sin^-1 geeft dan 7,535909342 bij mij
dan zou ik de instellingen van je rekenmachine eens checken.

En kijk ook nog eens goed naar de goniometrie van de situatie? Voor berekening van de kracht die langs de helling werkt, moet je die uit Fz via cos α berekenen?
Gitaarheld.gif
Gitaarheld.gif (8.81 KiB) 214 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Arbeid

Jan van de Velde schreef:dan zou ik de instellingen van je rekenmachine eens checken.

En kijk ook nog eens goed naar de goniometrie van de situatie? Voor berekening van de kracht die langs de helling werkt, moet je die uit Fz via cos α berekenen?

[attachment=4639:Gitaarheld.gif]
Ik had Fzwx evenwijdig aan de helling dus berekend met sinus

Fzwxhelling = sin (alfa) * Fzw

Daarna Fzwx evenwijdig aan de grond berekend met Fzwx = cos(alfa) * Fzwxhelling.

------------

klopt dit trouwens?

Maar ik dacht toch echt dat je bij dit soort opdrachten moest berekenen wat Fzw,x evenwijdig aan de grond zou zijn en dan maal de cos(hellingshoek) en dan maal de verplaatsing.

Dus moet je nou de Fzwx evenwijdig aan de grond gebruiken of Fzwx evenwijdig aan de helling?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid

Ik had Fzwx evenwijdig aan de helling dus berekend met sinus
Dat zag ik nergens. Een completere uitwerking lijkt dus zinvol als je ioets wil laten checken, en dan liefst met verklaring van de afkortingen.

Aangezien je een afstand langs de helling aflegt is het zinvol ook de kracht langs de helling te gebruiken. Dan pas je met die combinatie simpel W=F·s toe, want dat mag dan en alléén dan indien krachtrichting en bewegingsrichting gelijk zijn.
Maar ik dacht toch echt dat je bij dit soort opdrachten moest berekenen wat Fzw,x evenwijdig aan de grond zou zijn en dan maal de cos(hellingshoek) en dan maal de verplaatsing.
Ik kan hier geen touw aan vastknopen. Als Fzw bedoeld is als zwaartekracht, een zwaartekracht werkt niet evenwijdig aan de grond. :eusa_whistle: En ik kan nauwelijks aannemen dat jij in die veronderstelling zou verkeren, dús is je verhaal volslagen onduidelijk.

rekenmachine al gecheckt trouwens?

PS: het is niet nodig steeds mijn volledige berichten te quoten. Maakt je topic niet leesbaarder. Pik er zonodig zinsneden uit
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Arbeid

Aangezien je een afstand langs de helling aflegt is het zinvol ook de kracht langs de helling te gebruiken. Dan pas je met die combinatie simpel W=F·s toe, want dat mag dan en alléén dan indien krachtrichting en bewegingsrichting gelijk zijn.

Dat wou ik weten :eusa_whistle:

rekenmachine al gecheckt trouwens?

ja, hij klopt gewoon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Arbeid

Gitaarheld schreef:rekenmachine al gecheckt trouwens?

ja, hij klopt gewoon.
Je hebt gelijk. En nu snap ik de mijne even niet meer. Daarnet gaf hij 2 achtereenvolgende malen 8,3732° :eusa_whistle: , en wat erger is, ik krijg het niet meer gereproduceerd....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer