Gekoppelde slinger

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Gekoppelde slinger

Hallo, ik ben met een PWS bezig waarin ik twee gekoppelde slingers die symmetrisch zijn met een verschil in trillingstijd laat slingeren. Ze zijn verbonden met een veer. Mijn vragen zijn: Met deze uitwijking simulator krijg je grafieken. Hoe leidt ik de formule af? Heb dit wel gehad met wiskunde en vindt dat niet zo moeilijk, alleen deze grafiek is niet een simpele parabool (is het uberhaupt mogelijk de formule af te leiden). Dan wil ik daarna de grafiek gaan difrentieeren en dat moet wel lukken als ik de formule weet. Maar hoe zou ik dan aan een energieverdeling grafiek kunnen komen? Met energieverdeling bedoel ik een grafiek als deze, (zie grafiek 1 en 2).

Al vast bedankt en ik hoop dat ik hiermee niet de regels voor topic openen heb overschreden.

Berichten: 2.746

Re: Gekoppelde slinger

waar komen er parabolen voor bij slingers?

Uit die grafieken kan ik ook weinig zinnigs halen, dat lijkt me ook de bedoeling niet. Welke formule zoek je juist? Het ziet er een zeer interessante oefening uit om dit exact te berekenen, maar dat ziet er een stuk boven jouw (middelbaar) niveau uit.

Berichten: 119

Re: Gekoppelde slinger

Dit geen eenvoudige slinger waar jij je nu aan waagt

Laat eens zien wat je gedaan hebt en wat en waarvoor je het wilt bereiken.

Je hebt het nu over twee slingers die gekoppeld zijn, dit kan echter op vele manieren hoe is jou situatie.

Wellicht handig om wat aanvullende theorie op te zoeken, het verslag waar je nu aanvast houd is een onderzoek (van studenten gok ik) dus echt toegepast. Een goede basis scheelt helpt bij het inzicht.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Reageer