Laplace getransformeerde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 107

Laplace getransformeerde

Hallo, kan iemand mij helpen met deze som?

Bereken:

F(s)=L{U(t-2)e^(3t) sin4(t-2)}

Ik heb geen idee wat er nou precies met die U bedoeld wordt, en hoe ik dit aan moet pakken

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

volgen smij moet je t wel eerst schrijven als

f(s)= U(t-2)e^6*e^(3(t-2)) sin 4(t-2)

maar hoe moet ik hem dan berekenen..

want ik weet niet wat er voor u(t-2) en zo uitkomt als dit per term apart kan worden weergegeven waar ie vandaan komt zou ik het erg apprecieren

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Laplace getransformeerde

Verplaatst naar huiswerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.746

Re: Laplace getransformeerde

Je werkt in het tijds en frequentiedomein door elkaar, grote fout!

Neem een tabel met rekenregels voor laplacetransformaties bij je, en kijk wat je voor deze oefening kan gebruiken.

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

ja ik bedoelde bij f(s), f(t) (ik kon het niet meer editten:S) ... maar ik loop vast bij het omzetten van U(t-2) en die e machten omzetten...

ik weet dat sin at = a/(s²+a²)

Berichten: 2.746

Re: Laplace getransformeerde

ik weet dat sin at = a/(s²+a²)
dat mag je niet zeggen, je haalt weer twee domeinen door elkaar.

1 van de standaardformules voor laplacetransformaties, is die van de tijdsverschuiving, pas die gewoon toe op u(t-2) als je weet dat t-> u(t) <=> s-> U(s)

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

h(t).................H(s)=(L[h(t)](s)

sin at...............a/(s²+a²)

staat letterlijk op mijn formuleblad.

en dat laatste wat je zegt begrijp ik niet

ik moet alles t-2 maken en dan omvormen.

h(t)=U(t-2)e^6*e^3(t-2) doen en dat wordt iets met e^-2t*H(s)

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

stoker schreef:dat mag je niet zeggen, je haalt weer twee domeinen door elkaar.

1 van de standaardformules voor laplacetransformaties, is die van de tijdsverschuiving, pas die gewoon toe op u(t-2) als je weet dat t-> u(t) <=> s-> U(s)
h(t).................H(s)=(L[h(t)](s)

sin at...............a/(s²+a²)

Ik denk dat je bedoelt dat het = teken fout is geplaatst.. dat klopt foutje van mij, maar a/s²+a² is wel de laplace getransformeerde van sin at volgens mijn formuleblad..

en dat laatste wat je zegt begrijp ik niet

ik moet alles t-2 maken en dan omvormen.

h(t)=U(t-2)e^6*e^3(t-2) doen en dat wordt iets met e^-2t*H(s)

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

Kan iemand niet gewoon de uitwerking (niet het antwoord) geven vanaf waar ik vastloop. Dan snap ik het wel. BVD

Berichten: 4.246

Re: Laplace getransformeerde

Kan iemand niet gewoon de uitwerking (niet het antwoord) geven vanaf waar ik vastloop.
Nee, dat doen we hier niet.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 107

Re: Laplace getransformeerde

dat antwoord had ik al verwacht.... wat doen jullie dan wel? want ik ben nog niets opgeschoten met mijn vraag verder (niet onbeschoft bedoelt want ik waardeer iedere zinvolle hulp)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Laplace getransformeerde

dat antwoord had ik al verwacht.... wat doen jullie dan wel? want ik ben nog niets opgeschoten met mijn vraag verder
Begin eens met na te gaan wat er gegeven is en wat er gevraagd wordt, en hoe je stap voor stap (dit is vooral belangrijk) vanuit het gegevene bij het gevraagde kunt komen. Je hebt de neiging om te veel dingen in één keer te willen doen, en dat is dan ook de reden dat je vastloopt.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer