Langzaam opladend systeem, snelle ontlading

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 30

Langzaam opladend systeem, snelle ontlading

Hallo,

Ik ben opzoek naar een laplace functie die het volgende systeem beschrijft.

Het systeem moet langzaam opladen, maar wel in staat zijn snel te ontladen.

De input van het systeem bestaat uit een trein met piekjes. Het is de bedoeling dat er een soort negatieve terugkoppeling is, maar die moet toenemen naarmate de inputfrequentie toeneemt.

Dus voor 1-5Hz wil ik eigenlijk geen merkbare actie van het feedback systeem. Maar bij hogere frequenties moet de invloed van de feedback steeds sterker worden. (Als het mogelijk is ook nog dat je maximaal de 50 Hz invloed kan krijgen, voor frequenties van 50Hz en hoger, maar dat hoeft niet perse.

Hoop dat iemand me kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Langzaam opladend systeem, snelle ontlading

Hoop dat iemand me kan helpen!
Ik wil best wel helpen (al is het maar om te oefenen voor het vak MoReDyS), maar zoals je vraag nu geformuleerd is kan ik er weinig van maken. Je wil een systeem dat zich snel aanpast? Of wil je enkel een systeem voor je feedback die laag is bij lage frequenties en piekt vanaf 50Hz? En wil je die feedback in het tijdsdomein of in het frequentiedomein? In het frequentiedomein vraag je nu basically een HPF/HDF (high-pass-filter of hoogdoorlaatfilter) met breekfrequentie 50Hz. Is het dat dat je wil? Of wil je een systeem dat een uitgang heeft als de trein aan 50Hz(of meer) beweegt en anders een nul teruggeeft?

En hoeveel polen/nullen wil je dat er in zitten? Hoe meer er in zitten, hoe nauwkeuriger je resultaat, maar hoe complexer/duurder de uitwerking in componenten normaalgezien wordt. Misschien wordt het wat duidelijker als je zegt waarvoor het gaat dienen? :eusa_whistle:
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 30

Re: Langzaam opladend systeem, snelle ontlading

317070 schreef:Ik wil best wel helpen (al is het maar om te oefenen voor het vak MoReDyS), maar zoals je vraag nu geformuleerd is kan ik er weinig van maken. Je wil een systeem dat zich snel aanpast? Of wil je enkel een systeem voor je feedback die laag is bij lage frequenties en piekt vanaf 50Hz? En wil je die feedback in het tijdsdomein of in het frequentiedomein? In het frequentiedomein vraag je nu basically een HPF/HDF (high-pass-filter of hoogdoorlaatfilter) met breekfrequentie 50Hz. Is het dat dat je wil? Of wil je een systeem dat een uitgang heeft als de trein aan 50Hz(of meer) beweegt en anders een nul teruggeeft?

En hoeveel polen/nullen wil je dat er in zitten? Hoe meer er in zitten, hoe nauwkeuriger je resultaat, maar hoe complexer/duurder de uitwerking in componenten normaalgezien wordt. Misschien wordt het wat duidelijker als je zegt waarvoor het gaat dienen? :eusa_whistle:
Hoi bedankt voor je reactie. Het is me duidelijk dat iets meer informatie op z'n plaats is:p

De input van het systeem bestaat uit pulsen (duur van ongeveer 3 ms). Nu wil ik een systeem maken dat aan de hand van de frequentie van deze pulsen een response geeft. Dus bij elke puls moet het effect hetzelfde zijn.

Ter illustratie:

Bij 1 Hz pulsen: Het systeem laat op maar na 100 ms is het systeem weer ontladen. Echter gedurende 90 ms moet het systeem een constante waarde hebben.

Bij 2 Hz hetzelfde.

Het systeem oefent dus niet echt invloed uit tot 10 Hz.

Bij 15 Hz ontstaat er overlap en zal de invloed toenemen.

Bij 20 Hz is er nog meer overlap. Dus bij de hogere frequenties is er wel degelijk sprake van een steeds sterkere output.

De ouput moet blijven toenemen tot ongeveer 50 Hz. Vanaf 50 Hz en hoger, moet de output gewoon de output van 50 Hz blijven.

Berichten: 30

Re: Langzaam opladend systeem, snelle ontlading

Ik ben eigenlijk opzoek naar de volgende transferfunctie. De input is boven (geen dirac puls, maar puls met gering breedte). De gewenste output staat onder. (Het is overigens een schets, en de output hoeft niet exact te voldoen, maar gewoon als voorbeeld).

Afbeelding

Reageer