Integralen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 39

Integralen

Beste mede-forummers,

Ik kom vast te zitten bij deze integralen, het boek waar ik uit werk biedt weinig uitkomsten omdat ze alleen de einduitkomst geven.

(a)
\(\int_1^3 \frac{3x}{10} dx\)
Ik dacht:
\(\frac{3x}{10} = 3x \cdot \frac{1}{10} = \frac{3}{2} x^2 \cdot \frac{1}{10}x \)
Maar dit kan dus al niet, omdat als je dan gaat differentiëren de productregel krijgt. Wie kan me hiermee helpen?

(b)
\(\int_3^1 \xi^2 d\xi\)
(Note: de limiet van de integraal is niet 3/1 maar -1 en -3, alleen die pakte die niet). Ik heb geen idee wat
\(\xi\)
is of moet betekenen, maar als ik gewoon probeer te integreren, kom ik tot dit:
\(\frac{1}{3}\xi^3 = \frac{1}{3} (-1)^3 - \frac{1}{3} (-3)^3 = -\frac{1}{3} + \frac{27}{3} = \frac{26}{3}\)
Laat maar, hier ben ik dus wel uitgekomen :eusa_whistle:

En de laatste:

(d)
\(\int_2^1 \frac{1}{y} dy\)
(Limieten zijn opnieuw -1 en -2 ipv 1 en 2).
\(= \ln(y) = (\ln-1) - (\ln-2) = 0 - \ln-2 = - \ln2\)
Dit klopt ook al, jeetje, blijkbaar helpt het opnieuw proberen gewoon. Nog 1 vraag hierover: is -ln(1) hetzelfde als ln(-1)? En is ln(1) altijd 0? En waarom is het antwoord -ln(2) en niet ln(2) (positief)? Is 0 - (ln(-2)) niet twee keer min en daarom +ln(2)?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Integralen

(a)
\(\int_1^3 \frac{3x}{10} dx\)
(b)
\(\int_3^1 \xi^2 d\xi\)
Nog 1 vraag hierover: is -ln(1) hetzelfde als ln(-1)? En is ln(1) altijd 0? En waarom is het antwoord -ln(2) en niet ln(2) (positief)? Is 0 - (ln(-2)) niet twee keer min en daarom +ln(2)?
Let op! De functie ln(x) bestaat alleen voor x>0, ln(-1) en ln(-2) bestaan dus niet. Een primitieve van 1/y is ln|y|, dus je moet de ln niet nemen van een negatief getal. Verder is ln(1) inderdaad steeds 0.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 39

Re: Integralen

Super bedankt!!

Dus (a) wordt:
\(\int_1^3 \frac{3x}{10} dx = \frac{3}{10} \int_1^3 x dx = \frac{1}{2}x^2 = \frac{9}{2} - \frac{1}{2} - = \frac{3}{10} \cdot 4 = \frac{12}{10} = \frac{6}{5}\)
Dat klopt zo op het eerste gezicht.

Over die ln, maar de limietwaarden zijn toch -1 en -2? Mag ik daar dan gewoon positieven van maken?
\(\ln(1) - \ln(2) = 0 - \ln(2) = - \ln(2)\)
Klopt dit bovenstaande? Alvast bedankt :eusa_whistle:

Berichten: 8.614

Re: Integralen

Olavo schreef:Dus (a) wordt:

[...]

Dat klopt zo op het eerste gezicht.
Die uitkomst is inderdaad correct.
Olavo schreef:Over die ln, maar de limietwaarden zijn toch -1 en -2? Mag ik daar dan gewoon positieven van maken?
\(\ln(1) - \ln(2) = 0 - \ln(2) = - \ln(2)\)
Klopt dit bovenstaande? Alvast bedankt :eusa_whistle:
Inderdaad. Zoals TD al zei:
\(\int \frac1x \mbox{ d}x = \ln|x|+C\)
Dus
\(\int_{-2}^{-1} \frac1y \mbox{ d}y = \left[\ln|y|\right]_{-2}^{-1} = \ln|-1|-\ln|-2| = \ln(1)-\ln(2) = -\ln(2)\)
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 39

Re: Integralen

Top! Hartstikke bedankt!

Nog 1 waar ik niet uitgekomen bent:

Ik snap niet eens waar te beginnen en hoe de p, q, en r te interpreteren.
\(\int_0^1 x^p(x^q + x^r) dx\)
Ik kwam tot dit:
\(\int_0^1 x^p(x^q + x^r) dx = x^{pq} + x^{pr} = \frac{1}{2}x^{2pq} + \frac{1}{2}x^{2pr} = \frac{x^{2pq}}{2} + \frac{x^{2pr}}{2}\)
Ik denk dat ik helemaal op de verkeerde weg zit, al vanaf het begin.

Berichten: 8.614

Re: Integralen

Let op je notatie!
\(\int_0^1 x^p(x^q + x^r) \mbox{ d}x = \int_0^1 \left(x^{p+q} + x^{p+r}\right) \mbox{ d}x = \int_0^1 x^{p+q} \mbox{ d}x + \int_0^1 x^{p+r} \mbox{ d}x\)
Nu pas je gewoon de algemene rekenregels toe voor de integraal van een macht.

EDIT: Tekenfoutje verbeterd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 39

Re: Integralen

Maar klopt dit?
\(\int_0^1 x^{pq} = \frac{1}{2pq} \cdot x^{2pq} = \frac{x^{2pq}}{2pq}\)
Ik zal er opletten dat ik het integraalteken inderdaad overneem. Dank!!

Berichten: 8.614

Re: Integralen

Nee, dat klopt niet. Wat is
\(\int x^n \mbox{ d}x\)
?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 39

Re: Integralen

Dit?
\(\int x^n dx = \frac{x^{n+1}}{n+1}\)
Dus:
\(\int_0^1 x^{pq} dx + \int_0^1 x^{pr} dx = \frac{x^{pq+1}}{pq+1} + \frac{x^{pr+1}}{pr+1} \)
\(= \frac{1}{pq+1} + \frac{1}{pr+1} - 0 = \frac{1}{pq+1} + \frac{1}{pr+1}\)
Dan klopt het antwoord met het boek nog steeds niet :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integralen

Nee, de fout is eerder gemaakt, wat is:
\(x^p*x^q=...\)

Berichten: 39

Re: Integralen

Ook deze kom ik niet uit (sorry, laatste van vandaag):
\(\int_t^3 e^{-x^2}dx\)
En ik kijk naar:
\(\int e^{ax} dx = \frac{e^{ax}}{a} \)
Dan kom ik tot:
\(= \frac{e^{-x^2}}{-x^2}\)
Maar heb geen idee of dat wel goed is of hoe ik dan de limieten t en 3 moet invullen? Alvast heel erg bedankt voor alle hulp en moeite!

Berichten: 8.614

Re: Integralen

Laten we ze een voor een bekijken:
Olavo schreef:Dit?
\(\int x^n dx = \frac{x^{n+1}}{n+1}\)
Zeker dat dit de opgave is? Dit lijkt mij namelijk niet op te lossen zonder gebruik te maken van speciale functies.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 39

Re: Integralen

Safe:
\(x^q \cdot x^p = x^q+p\)
?

EDIT: bedankt voor de hint, ik snap hem nu en ik snap de uitkomst van de som nu ook :eusa_whistle: Zie nu waar ik de fout gemaakt heb.

Klintersaas:

De volledige opgave is:

Find:
\(\frac{d}{dt} \int_t^3 e^{-x^2}dx\)
Ik dacht dit te doen door eerst de integraal te bepalen en deze dan te differentiëren naar t?

Ik ga nog even verder uitproberen, misschien is de fout inderdaad dat ik x^qp ipv x^q+p deed?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integralen

Olavo schreef:
\(x^q \cdot x^p = x^{q+p}\)


EDIT: bedankt voor de hint, ik snap hem nu en ik snap de uitkomst van de som nu ook :eusa_whistle: Zie nu waar ik de fout gemaakt heb.
Een kleine LaTeX- correctie ...

De laatste integraal kan niet, met de methoden die je oefent, bepaald worden. Met de GR kan je de uitkomst wel benaderen.

Berichten: 771

Re: Integralen

Vast een denkfout van mij, maar mag je niet gewoon zeggen dat dit gelijk is aan
\( -e^{-t^2}\)
?

Die bovengrens valt immers weg doordat het een constante geeft, die verdwijnt door het afleiden

En dan blijft er louter je integraal en afgeleide over

Reageer