Chromosoom

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Chromosoom

Hallo,

Ik zit met een probleem waarvoor ik niet direct het antwoord vindt, of een te onduidelijk antwoord.

Nu, het zit zo:

Wat is juist een chromosoom?

Daarmee bedoel ik niet wat het bevat ofzo, maar het uitzicht..

In mijn boek van bio vind ik namelijk dat een chromosoom uit 2 chromatiden bestaat met een centromeer ih midden.

Maar nu weet ik dat in de synthese fase vn mitose de chromosomen worden verdubbeld, dus van 2 naar 4? maar dan zou ik toch 8 keer de info hebben? Ik snap dit niet goed

Ik weet ook dat er elk chromosoom in normale omstandigheden een homologe chromosoom heeft dus 23 paar homologe chromosomen. Maar zitten deze dan aan elkaar of liggen die gwn los naast elkaar?

Hopelijk is het ee nbeetje duidelijk,

alvast bedankt,

jojo123

Berichten: 5

Re: Chromosoom

http://www.erfelijkeziekten.be/Images/Imag.../genetica04.jpg

hier zie je ze apart altijd, maar zijn die nu chromaTIDEN of chromosomen?

En wat zijn 2 chromatiden aan elkaar in een centromeer dan? Of noemen ze alle twee chromosome?

Berichten: 339

Re: Chromosoom

Cellen doorlopen een cyclus. Net na de celdeling hebben menselijke cellen 46 chromosomen, die elk uit 1 chromatide bestaan (dan zijn er van elk locus 2 exemplaren aanwezig).

Als voorbereiding op de volgende celdeling wordt het materiaal verdubbeld, waarbij elk chromosoom uit 2 chromatide komt te bestaan die in het midden - centromeer- aan elkaar verbonden zijn. Van de loci zijn dan 4 exemplaren aanwezig.

Tijdens de celdeling worden de chromatiden van elkaar gescheiden, zodat van elk van de 46 chromosomen informatie in beide dochtercellen aanwezig is.

Op het genoemde plaatje staan 46 chromosomen. Ik kan niet zien of er 1 of 2 chromatiden zijn.
In mijn boek van bio vind ik namelijk dat een chromosoom uit 2 chromatiden bestaat met een centromeer ih midden. Maar nu weet ik dat in de synthese fase vn mitose de chromosomen worden verdubbeld, dus van 2 naar 4? maar dan zou ik toch 8 keer de info hebben? Ik snap dit niet goed
Een chromosoom bestaat dus pas NA de synthese fase uit 2 chromatiden, daarvoor maar uit 1.
Ik weet ook dat er elk chromosoom in normale omstandigheden een homologe chromosoom heeft dus 23 paar homologe chromosomen. Maar zitten deze dan aan elkaar of liggen die gwn los naast elkaar?
Homologe chromosomen zitten niet aan elkaar EN liggen niet naast elkaar. Alle chromosomen 'drijven' door elkaar in celkern.

Berichten: 5

Re: Chromosoom

Dankuwel voor het antwoord :eusa_whistle:

Ik snap het nu, bedankt!

Reageer