Examen vraag elektriciteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Examen vraag elektriciteit

Vandaag had ik examen fysica met een nieuwe vervangings leerkracht (omdat mijn echte leraar midden in het jaar het is afgetrapt) en ja wij hadden al de parallel- en serieschakel ,inwendige weerstand, wet van joule enz. gezien. Dus op het examen stelt onze vervangings leerkracht de vraag. Waarom springt een gloeiland wanneer hij een lange tijd niet niet gebruikt is?

ikzelf heb geen idee. Hebben jullie enige suggesties?

PS( het examen stond op 39 punten en deze vraag stond op 2 punten)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Examen vraag elektriciteit

Ik kan geen zinnige reden bedenken. Wat wél een typisch "fail"moment is, is wanneer je de gloeilamp aanschakelt, vanwege de nog lage weerstand en daarbij hoge stroomsterkte door het nog koude gloeidraadje. Een dunne plek in de draad kan daarbij makkelijk doorsmelten. Maar het lijkt me niet van belang daarbij of het laatste aanschakelmoment daarvóór een half uur, een dag of een jaar geleden was.

Wat ik me eventueel zou kunnen voorstellen bij lampen van erg hoge ouderdom is dat er enige zuurstof terug in de glazen bol is gelekt. Maar dat vind ik een beetje vergezocht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 771

Re: Examen vraag elektriciteit

Wat ik me eventueel zou kunnen voorstellen bij lampen van erg hoge ouderdom is dat er enige zuurstof terug in de glazen bol is gelekt. Maar dat vind ik een beetje vergezocht.


Was mijn eerste gedacht ook, maar dan zou het niet uitmaken of je gedurende die tijd je lamp gebruikt of niet gebruikt

Berichten: 10

Re: Examen vraag elektriciteit

Jan van de Velde schreef:Ik kan geen zinnige reden bedenken. Wat wél een typisch "fail"moment is, is wanneer je de gloeilamp aanschakelt, vanwege de nog lage weerstand en daarbij hoge stroomsterkte door het nog koude gloeidraadje. Een dunne plek in de draad kan daarbij makkelijk doorsmelten. Maar het lijkt me niet van belang daarbij of het laatste aanschakelmoment daarvóór een half uur, een dag of een jaar geleden was.

Wat ik me eventueel zou kunnen voorstellen bij lampen van erg hoge ouderdom is dat er enige zuurstof terug in de glazen bol is gelekt. Maar dat vind ik een beetje vergezocht.
Heb ook eens gedacht ( tijdens het examen dan) aan de eerste voorstel maar na wat meer denken kwam ik er ook bij dat dat niet echt past omdat hij dan ook zou springen als hij juist gekocht is ( in de winkel wordt hij ook een hele tijd niet gebruikt). Maar ja het was maar een belachelijk examen in mij ogen heel weinig ging eigenlijk over de leerstof die wij echt gezien hebben en veel vragen zoals dit.
Was mijn eerste gedacht ook, maar dan zou het niet uitmaken of je gedurende die tijd je lamp gebruikt of niet gebruikt
ja lekken van lucht is waarschijnlijk de oorzaak niet. Maar theoretisch zou het wel kunnen dat het gloeidraadje wat zou oxideren en mss weerstand verhogen maar lampen lekken niet echt zo gemakkelijk denk ik toch

Reageer