Springen naar inhoud

Berekening aan zwavelzuur

• Log in om te kunnen reageren

JPO

JPO

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2009 - 11:25

Beste lezer,

In de opgave moeten we ervanuit gaan dat de ionisatie van salpeterzuur in twee stappen verloopt:
H2SO4 + H2O --> HSO4^- + H3O^+ Hierbij onstaat het zwakke zuur HSO4^- en dit reageert alsvolgt met water:
HSO4^- + H2O (evenwicht) SO4^2- + H3O^+

Uit de eerste stap ontstaat 1 mol HSO4^-. Dus als we de pH uitrekenen:
x2 / 1,0 - x = 0,001 met x = 0,095 M

pH = - log [0,095] = 1,0

Wat is er met de 1 mol H+ ionen gebeurt die in de eerste ionisatiestap ontstond? Mogen we die zomaar verwaarlozen of oet ik die toch bij x optellen? Welke denkfout maak ik hier. Ik ben het even kwijt.

VOor de duidelijkheid de vraag was:
Bereken de pH van 1,0 M zwavelzuur en neem aan dat de tweede stap niet volledig is.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 05 december 2009 - 12:56

Wat is er met de 1 mol H+ ionen gebeurt die in de eerste ionisatiestap ontstond? Mogen we die zomaar verwaarlozen of moet ik die toch bij x optellen?

De H+ van eerste en tweede ionisatie moeten inderdaad bij elkaar opgeteld worden.

Lees ook het zwavelzuurvraagstuk in dit topic: http://www.wetenscha...s...c=63971&hl=
Hydrogen economy is a Hype.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 december 2009 - 19:53

In de opgave moeten we ervanuit gaan dat de ionisatie van salpeterzuur in twee stappen verloopt:
H2SO4 + H2O --> HSO4^- + H3O^+

Het zuur dat je op hebt geschreven heet zwavelzuur. Verzoek: zou je in het vervolg sub- en superscript willen gebruiken voor de indexen en ladingen? Die knop heet "aA" en zit links van de smileys. Hierbij selecteer je het deel dat je wilt sub- of superscripten en dan klik je op "aA" en daarna op sub- of superscript.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures