Exotherm/endotherm

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

Exotherm/endotherm

Hallo, binnenkort heb ik een scheikunde proefwerk en daarvoor wil ik graag nog een paar dingen uitgelegd krijgen,

die ik nog niet helemaal snap.

Hier staat wat ik wil weten, met daaronder nog een voorbeeld!

- hoe kun je aan de reactievergelijking zien of de reactie naar links of rechts exotherm of endotherm is

- kun je alleen aan de reactievergelijking zien of iets exotherm of endotherm is?

Ik weet dat bij een exotherme reactie, er energie wordt afgegeven aan de omgeving (bijvoorbeeld een verbranding) en bij een endotherme reactie nemen de reagerende stoffen energie van de omgeving op (bijvoorbeeld ontleding)

Maar nu is mijn vraag, hoe kan je nou eigenlijk aan een reactievergelijking zien of iets exotherm of endotherm is?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Exotherm/endotherm

Dag Lisette--, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: Exotherm/endotherm

Jan van de Velde schreef: Dag --Lisette, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] EEN PROBLEEM PER TOPIC

Meerdere en vooral gevarieerde vragen samen in één topic stellen leidt meestal tot verwarring: antwoorden op verschillende vragen lopen dan door elkaar enzovoort. Als je (veel) verschillende vragen hebt, open dan gerust een aantal topics (een per vraag, of klein groepje van samenhorende vragen), maar overdrijf dat aantal ook niet.


[/td]</table>


We hebben het voorlopig even gereduceerd tot één vraag. Zie je persoonlijke berichten (Postvak, rechtsboven aan de indexpagina), waar je het weggeknipte deel kunt terugvinden. (service van de zaak)

[/color]
oke, inmiddels snap ik het tweede deel, door een scheikunde leraar dus heb ik alleen nog deze vragen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Exotherm/endotherm

Maar nu is mijn vraag, hoe kan je nou eigenlijk aan een reactievergelijking zien of iets exotherm of endotherm is?
Zonder voorkennis over de desbetreffende reactie kun je dat niet weten. Vrijwel iedereen weet natuurlijk dat oxidatiereacties (verbranding) exotherm zijn maar dat is alleen omdat men dat geleerd heeft.

De enige theoretische manier om te bepalen of en reactie exotherm of endotherm is, is door eraan te rekenen met behulp van de vormingsenthalpiën van de reactanten en de produkten.

(Een praktische manier is om de reactie uit te voeren in een calorische bom.)
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 114

Re: Exotherm/endotherm

De reactievergelijking kan zijn voorzien van een indicatie van de energie die nodig is of vrijkomt (A + B -> C + ΔH).

Bert

Reageer