Relativistisch dopplereffect

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Relativistisch dopplereffect

Als een ambulance met loeiende sirene ons passeert hoort men geen veranderende frequentie.

Zij nu een lichtbron verbonden aan een stelsel L met frequentie f0. Zij stelsel R ( relativistisch bewegend met snelheid V in positieve zin x-as samenvallend x'-as). De frequentie lichtbron wordt
\(f=f_0\sqrt{\frac{1-V/c}{1+V/c}}\)
.

De vraag is nu als de fotonen nu per toeval loodrecht op x'-as bewegen is er een frequentie verandering? Dit in tegenstelling met het klassieke geval.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Relativistisch dopplereffect

Zij f' de frequentie waargenomen in R stelsel.
\(\Gamma(0,hf'/c,0,hf'/c)\)
is de impulssenergie viervector, die men met Lorenrztransformatie kan transformeren naar L stelsel...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Relativistisch dopplereffect

Als een ambulance met loeiende sirene ons passeert hoort men geen veranderende frequentie.
Jawel, dat hoor je wel, dat is nou juist het standaardvoorbeeld van het dopplereffect.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Relativistisch dopplereffect

Jawel, dat hoor je wel, dat is nou juist het standaardvoorbeeld van het dopplereffect.
Ik bedoel natuurlijk als ze juist voor je is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Relativistisch dopplereffect

Als een ambulance met loeiende sirene ons passeert hoort men geen veranderende frequentie.
Bedoel je hier soms te zeggen "geen veranderde frequentie"?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 75

Re: Relativistisch dopplereffect

Ik denk dat ik snap wat TS bedoelt. Die formule voor het relativistische dopplereffect geld volgens mij met β in de richting van de waarnemer. Omdat als er een ambulance voorbij rijdt dan zal die altijd van je af rijden. Jij staat immers op 1 punt, dus elke richting die hij op gaat verwijderd hij zich van je.

Iets anders wordt het als een object dat zich heel ver weg van je bevind zich beweegt loodrecht op jou gezichtslijn. Dan krijg je iets dat sterrenkundigen het transverse dopplereffect noemen.

λ(obs)=γλ(0) (voor een beweging loodrecht op de gezichtslijn).

Dit is een puur relativistisch effect en kan dus niet waargenomen worden met een ambulance.

Reageer