Vloeibare brandstof uit waterstof en koolstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 29

Vloeibare brandstof uit waterstof en koolstof

Ik ben geen scheikundige vandaar de vraag; aangezien waterstof nogal moeilijk is om mee te nemen in een auto als brandstof vroeg ik me af of je dan niet beter zoiets als butaan of propaan kan maken uit de ingrediënten waterstof en koolstof of CO2? Dan kun je gewoon met de huidige automotoren blijven rijden. Of kost dat teveel energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Vloeibare brandstof uit waterstof en koolstof

Dat kost inderdaad te veel energie. De reactie van butaan met zuurstof levert water en CO2 en energie op. De omgekeerde reactie zou daarom energie kosten, en zou zelfs meer energie kosten dan je daarna weer uit de verbranding zou kunnen halen.

Als zo'n reactie zou bestaan, dan zou je er dus alleen maar slechter van worden. Maar de reactie zelf bestaat niet. Er is geen reactie waarbij je CO2 en water bij elkaar gooit, er een hoop energie instopt, waarna er butaan (en zuurstof) uitkomen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Vloeibare brandstof uit waterstof en koolstof

butaan of propaan kan maken uit de ingrediënten waterstof en koolstof of CO2?
De meest voor de hand liggende reactie die zal optreden als je H2 en en CO2 bij elkaar mengt is de vorming van methanol (CH3OH) en water.

3 H2 + CO2
\(\rightleftarrows\)
CH3OH + H2O

Echter is dit geen spontane reactie; er is energie in de vorm van warmte nodig (en een hoge druk voor een goed rendement).

Berichten: 12.262

Re: Vloeibare brandstof uit waterstof en koolstof

Tja, een praktische syntheseroute is dat sowieso niet, feedstocks waterstof zijn niet bepaald beschikbaar. Als je naar een vloeibare brandstof wilt lijkt het me logischer te beginnen met aardgas en dat te reformen tot methanol. Dat proces produceert een overmaat waterstof en de nodige warmte waardoor je een fractie CO2 kunt bijmengen voor een complete reactie tot methanol... dit is overigens een lopend industrieel proces, en eigenlijk de enige commerciele syntheseroute naar methanol op dit moment.
Victory through technology

Reageer