Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Hoi, kan iemand mij met onderstaande vraag helpen?

In welk punt van graf f raakt de rechte met vergelijking y= x+0.75 aan de kromme met vergelijking y= -0.25 x4 + x3 - 3x ? Stel de vergelijking van de normaal op in dit punt aan graf f.

nu: ik weet dat de vergelijking van de buigraaklijn y - f(a) = f'(a)* (x -a) is en de vergelijking van de normaal is y-f(a) = 1/ f'(a) * (x-a)

En we weten al dat de richtingscoëfficient= 1 ( want y= x+0.27) = y= mx+q

dus f'(a) = 1

en dan heb ik f'(x) = -x3 + 3x2 -3 en dus is f'(a)= -a3 + 3a2 -3

<=> 1= -a3 + 3a2 -3

<=> -a3 + 3a2 = 4

<=> a= 2 of a= -2 of a= 3

klopt dit, en hoe moet het verder?, want de opgave zegt in welk punt en ik heb 3 verschillende mogelijkheden dus er zal iets wel niet kloppen, kan iemand me helpen??

dank u

TP

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Tlicious schreef:<=> 1= -a3 + 3a2 -3

<=> -a3 + 3a2 = 4

<=> a= 2 of a= -2 of a= 3

klopt dit, en hoe moet het verder?, want de opgave zegt in welk punt en ik heb 3 verschillende mogelijkheden dus er zal iets wel niet kloppen, kan iemand me helpen??

dank u

TP
Helaas, dit is niet goed.

Je moet uitgaan van de verg 0 stellen. Dus:

a³-3a²+4=0

Zie je een a-waarde die voldoet? Gewoon een getal proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Safe schreef:Helaas, dit is niet goed.

Je moet uitgaan van de verg 0 stellen. Dus:

a³-3a²+4=0

Zie je een a-waarde die voldoet? Gewoon een getal proberen.
Waarom moet je er van uitgaan dat a³-3a²+4=0 ?

en de uitkomst van de vraag is a = -1 blijkbaar, maar ik weet niet hoe je daaraan komt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Tlicious schreef:Waarom moet je er van uitgaan dat a³-3a²+4=0 ?

en de uitkomst van de vraag is a = -1 blijkbaar, maar ik weet niet hoe je daaraan komt
Wat is je afgeleide? waaraan stel je die gelijk en wat wordt je verg als je op 0 herleidt?

a=-1 is goed, hoe heb je dat gevonden?

Je kan dus schrijven: (a+1)(a² ...+4)=0, vul dit eens aan, er moet nog iets van +/- ... a komen te staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Safe schreef:Wat is je afgeleide? waaraan stel je die gelijk en wat wordt je verg als je op 0 herleidt?

a=-1 is goed, hoe heb je dat gevonden?

Je kan dus schrijven: (a+1)(a² ...+4)=0, vul dit eens aan, er moet nog iets van +/- ... a komen te staan.


a=-1 heb ik gevonden door de grafiek in mijn rekentoestel te tekenen, maar ja, zo gaat dat niet altijd. Ik wil eigenlijk weten hoe je dat met berekeningen doet.

Bedoel je met afgeleide de afgeleide functie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Inderdaad de afgeleide functie, daar ga je toch vanuit?

Ja, als je de verg x³-3x²+4=0 bekijkt en je probeert wat gehele getallen dan rolt a=-1 er toch 'gemakkelijk' uit. Eens? Er is geen andere manier (behalve de grafiek die je al noemde).

Maar wat verder ...?

Opm: ik ben een half uurtje afwezig.

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Safe schreef:Inderdaad de afgeleide functie, daar ga je toch vanuit?

Ja, als je de verg x³-3x²+4=0 bekijkt en je probeert wat gehele getallen dan rolt a=-1 er toch 'gemakkelijk' uit. Eens? Er is geen andere manier (behalve de grafiek die je al noemde).

Maar wat verder ...?

Opm: ik ben een half uurtje afwezig.
ja, inderdaad: (-1)3 - 3*(-1)2 + 4 = 0 ok. maar ben je er zeker van dat dit de enige mogelijkheid is, een paar getallen uitproberen? want stel nu dat je een ingewikkelde afgeleide functie krijgt,

maar dit terzake, toch bedankt voor je hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vergelijking van de buigraaklijn opstellen

Je kan je veelterm altijd met Horner proberen te delen. Soms zie je het zo, maar soms moet je gewoon een aantal getallen proberen. Probeer de delers van de constante term :eusa_whistle:

Reageer