Nationale wetenschapsquiz 2009

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Nationale wetenschapsquiz 2009

Voor de vijfde keer organiseert het Wetenschapsforum een interne competitie van de Nationale Wetenschapsquiz en ook dit jaar zijn er weer leuke prijzen te winnen.

<!--start boeklink-->Afbeelding

Hoor je beter in het donker ?

Jo Hermans
<!--einde boeklink-->

Ga naar:

http://www.wetenschapsforum.nl/quiz

en beantwoord de meerkeuzevragen.

Veel plezier!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Er zitten weer lekkere vragen bij :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Zeer leuke vragen!
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Heuh, ik heb een heleboel keer antwoord A, een heleboel keer antwoord C, en een enkel antwoord B. Zonder Google e.d. uiteraard want anders is het niet aardig meer. Maar 'k wacht nog ff met insturen.

Berichten: 771

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Al na 2 vragen weinig zin, ik kan al direct uitzonderingen bedenken op bepaalde antwoorden, en moet direct dingen aannemen...

Vraag 2 zijn er verschillende antwoorden verdedigbaar,imo :eusa_whistle:

Btw: wilt iemand de Staatsloterij uitleggen? als Belg weet ik namelijk niet hoeveel nummers er op dat formulier zijn, en hoeveel eindcijfers enzo...

En als ik aanneem dat het zoals in Belgie is, is het natuurlijk logisch dat je maar kans hebt met 10 loten dan met 1 lot, en dat lijkt me iets te straightforward...

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

De wetenschapsquiz zo leuk omdat er goed gelezen en nagedacht moet worden. Niet opgeven alsjeblieft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

En als ik aanneem dat het zoals in Belgie is, is het natuurlijk logisch dat je maar kans hebt met 10 loten dan met 1 lot, en dat lijkt me iets te straightforward...


Het gaat om de winstverwachting, niet de kans dat je wint.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 771

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Het gaat om de winstverwachting, niet de kans dat je wint.
reden temeer dat je toch meer uitleg nodig hebt over die loterij?

ik kan niet wachten om te discussiëren over de vragen ^^

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Je bent al aan het discussieren :eusa_whistle: Het antwoord op de vraag die je stelt is niet relevant voor een goed antwoord op de quizvraag.

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Nu heb ik een vraag 'die niet klopt' nl. vraag 4, de ballon op de maan. Althans er zijn twee antwoorden mogelijk.

Als je bij normale -aardse- temperatuur van 290 graden Kelvin de ballon op de maan opblaast, zit er half zoveel lucht in als op de aarde voordat de ballon uit elkaar knalt. Uit de vraagstelling valt af te leiden dat de ballon niet wordt dichtgeknoopt, maar opgeblazen en open wordt losgelaten. Dat er half zoveel lucht in zit is niet bijster relevant; de luchtdeeltjes botsen in de ballon nog steeds overal tegenaan behalve bij de opening zodat de ballon per saldo omhoog (de andere kant dan de opening) gaat. Door de kleinere zwaartekracht (1/6) gaat de ballon sneller omhoog dan op aarde. Dat impliceert antwoord A. Bij 290 graden Kelvin.

De minimumtemperatuur op de maan is evenwel 33 graden Kelvin. Als je bij die temperatuur een ballon op de maan opblaast, moet je er -in vergelijking met een maantemperatuur van 290 graden Kelvin- 290 / 33 = 8,78 keer zoveel lucht inblazen om hetzelfde volume (en dezelfde druk) te krijgen. Maar omdat een ballon bij 33 graden Kelvin niet elastisch meer is kan je er nauwelijks lucht in blazen, de vorm en grootte van de opgeblazen ballon is hetzelfde als de vorm en grootte van de niet-opgeblazen ballon. Als je die ballon vervolgens loslaat, kukelt de ballon linea recta richting maanopppervlak. Dat impliceert antwoord B.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Over het algemeen moet je niet te diep over de vragen gaan nadenken. Doen ze daar (helaas) namelijk ook niet. Overigens, aan de zonkant van de maan kan het echter zo'n 380 Kelvin worden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Dat is het probleem met de wetenschapsquiz, het hangt vaak maar net af van je interpretatie... De maximum temperatuur is bijvoorbeeld boven de 100 graden celcius. De vraag is niet zozeer fout, maar eerder onvolledig. Er zijn niet voldoende parameters om tot een fatsoenlijk antwoord te komen.

Het antwoord is voor mij persoonlijk dan ook ondergeschikt aan de discussie over de vragen en met welke factoren je rekening moet houden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

de vorm en grootte van de opgeblazen ballon is hetzelfde als de vorm en grootte van de niet-opgeblazen ballon.
Je antwoord staat of valt dus met het antwoord op de vraag of een ballon die niet-opgeblazen is (in de zin dat de ballon niet uitzet), opgeblazen is :eusa_whistle:

Berichten: 146

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

@ ypsilon: nee dat is niet mijn vraag. Om de quizvraag te kunnen beantwoorden [A of B; antwoord C is uitgesloten] moet ik weten hoe koud het ter plekke is. Wedden dat A het goede antwoord is maar dat B ook goed gerekend wordt? :eusa_whistle:

@ Wouter Masselink: als je bij +130 graden Celsius een ballon op de maan opblaast is het nog steeds antwoord A [vermits de ballon niet gesmolten is].

Berichten: 4.246

Re: Nationale wetenschapsquiz 2009

Vragen 4, 7 en 8 zijn echt tricky!
Quitters never win and winners never quit.

Reageer